• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Navigon på iPhone/iPad

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Jag har valt att visa skärmdumpar på hur appen Navigon kan se ut på en mobiltelefon, i detta fallet en iPhone.
Navigon halverade sitt pris nyligen till 419 kr med fria uppdateringar.
Navigon finns också till telefoner med Android och det är i stort sett samma app.
Appen innehåller 2 miljoner POI:s och har Text-to-Speech, d.v.s. uttalar gatunamn på svenska av manlig eller kvinnlig röst.
Den varnar också för fartkameror i de flesta europeiska länder men funktionen kan stängas av (förbjuden i vissa länder).
För husbilsåkare finns ADAC:s ställplats- och campinglista med över 8300 punkter i 34 länder.
Navigon lägger ned stora resurser på appen och många anser att den är klart överlägsen Navigons fristående GPS:er.


nav1.jpg
nav2.jpg
nav3.jpg
nav4.jpg
nav5.jpg
nav6.jpg
nav7.jpg
nav8.jpg
nav9.jpg
nav10.jpg
nav11.jpg
nav12.jpg
nav13.jpg
nav14.jpg
nav15.jpg
nav16.jpg
nav17.jpg
nav18.jpg
nav19.jpg
 
F

F.d. 12358

Guest
Sv: Navigon på iPhone/iPad

Ja Navigon-appen är helt suverän. Jag har använt den i drygt ett år nu.
En finess som jag ofta använt förutom navigation är att man så lätt anger favoriter, dvs platser som inte har gatuadress.
Vi hade med barn och barnbarn i Italien förra sommaren, och släppte av dem på alla möjliga ställen där de skulle shoppa/bada/dyka och sedan hämtas upp på eftermiddagen. Jag skulle många gånger haft svårt att hitta tillbaka till dem utan att ha angett en favorit på platsen :oops:
 
G

Göran & Carola

Guest
Sv: Navigon på iPhone/iPad

Tyvärr finns inte ADAC:s ställplats- och campinglista till Android appen.
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Sv: Navigon på iPhone/iPad

Det känns lite som att forumet har dragit ner mig i GPS-träsket den sista tiden. Det måste ju rimligen vara någon annans fel att jag inte kan hålla fingrarna i styr.
Jag sitter nu med en Laptop till husbilen med MapPoint 2010, en vanlig Navigon 8450 GPS, en Ipad med både CoPilot och Navigon på och slutligen även en Iphone med Navigon på.
Navigon till Ipaden var riktigt trevlig och och det finns stor risk att jag faktiskt tejpar fast ipaden på instrumentbrädan...

En fråga som kanske Navigonproffsen här har svar på:
Hur får man med sig Panorama 3D View tilläget till Iphonen om jag redan köpt den till Ipaden? Navigonappen gick bra att installera men eftersom tillägget installeras inifrån Navigon så vill den ha mera pengar av mig.
Det känns som att jag redan har spenderat hela årets budget för GPS leksaker...

Är det någon som vet?
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Navigon på iPhone/iPad

Är det någon som vet?

Nej, jag vet ingen lösning på problemet. Jag har ännu inte skaffat en iPad, väntar på 2:an. Det verkar som om Navigon vill göra sig en extra hacka på detta förfarandet, d.v.s. att de snuvar Apple på 30 procent. Eftersom det är åtskilliga miljoner som tankat ned Navigonappen lär det bli en bra slant.

I övrigt kan jag bara instämma, det är en ny värld som öppnat sig genom de så kallade apparna, inte bara under kategorin navigering.

PS! Jag har även skaffat iGo My Way för endast 285 kr som inte står Navigon så långt efter, vissa funktioner faktiskt bättre.
 
Senast ändrad:

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Sv: Navigon på iPhone/iPad

Nej, jag vet ingen lösning på problemet. Jag har ännu inte skaffat en iPad, väntar på 2:an. Det verkar som om Navigon vill göra sig en extra hacka på detta förfarandet, d.v.s. att de snuvar Apple på 30 procent. Eftersom det är åtskilliga miljoner som tankat ned Navigonappen lär det bli en bra slant.

I övrigt kan jag bara instämma, det är en ny värld som öppnat sig genom de så kallade apparna, inte bara under kategorin navigering.

PS! Jag har även skaffat iGo My Way för endast 285 kr som inte står Navigon så långt efter, vissa funktioner faktiskt bättre.

Jag får klara mig utan 3d i Iphonen helt enkelt, känns ändå som att jag överlever:D

Skönt också att veta att man inte är själv i träsket. Knappt så man kan lura sig själv längre att man verkligen behöver alla dessa olika prylar och appar för att kunna ta sig fram med bilen.
Men kul är det:p:
 

anytec

HBK Medlem
Inlägg
587
Kommun
Luleå
HBK-Nr
4254
Medlemskap
2024
Sv: Navigon på iPhone/iPad

Det känns lite som att forumet har dragit ner mig i GPS-träsket den sista tiden. Det måste ju rimligen vara någon annans fel att jag inte kan hålla fingrarna i styr.
Jag sitter nu med en Laptop till husbilen med MapPoint 2010, en vanlig Navigon 8450 GPS, en Ipad med både CoPilot och Navigon på och slutligen även en Iphone med Navigon på.
Navigon till Ipaden var riktigt trevlig och och det finns stor risk att jag faktiskt tejpar fast ipaden på instrumentbrädan...

En fråga som kanske Navigonproffsen här har svar på:
Hur får man med sig Panorama 3D View tilläget till Iphonen om jag redan köpt den till Ipaden? Navigonappen gick bra att installera men eftersom tillägget installeras inifrån Navigon så vill den ha mera pengar av mig.
Det känns som att jag redan har spenderat hela årets budget för GPS leksaker....



Är det någon som vet?

Jag laddade in på min iphone inifrån Navigonappen annvände samma konto då blev det inga extra kostnader
 
F

F.d. 24435

Guest
Sv: Navigon på iPhone/iPad

Använde denna app med mycket stor belåtenhet vid vår resa till Kroatien, Italien, Frankrike och Tyskland hösten 2010. En funktion som jag tyckte var rätt så kul förutom det du beskrivit här, är när du kör in i en tunnel. Du får med en gång upp tunnelbilden i Iphonen/Navigon appen, ser hur lång tunneln är och hur många meter som är kvar att köra i tunneln.
Förmodligen är den version jag provat en "lite" äldre version än du visat här i ditt inlägg, skall uppdatera omgående. Kan också nämna att jag parallellt med Navigon i Iphonen också använde Garmin GPS, emellanåt stora skillnader till Navigon/Iphone's fördel!
 

krinil

HBK Medlem
Inlägg
3.854
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Sv: Navigon på iPhone/iPad

Jag laddade in på min iphone inifrån Navigonappen annvände samma konto då blev det inga extra kostnader

Instämmer med anytec. Har precis samma erfarenhet. Både med ADAC- och Panoramatillägget inifrån Navigon.

Vaddå lockad in i prylträsket Roger:)? Där har du varit länge! Det här är bara en annan del :)

Krister N
 
Senast ändrad:

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Sv: Navigon på iPhone/iPad

Instämmer med anytec. Har precis samma erfarenhet. Både med ADAC- och Panoramatillägget inifrån Navigon.

Vaddå lockad in i prylträsket Roger:)? Där har du varit länge! Det här är bara en annan del :)

Krister N

Jo jag vet. Jag är lost och har varit det länge. Men genom att själv reflektera över det kan jag intala mig själv att jag fortfarande har kontroll. Jag är alltså inte beroende och kan då ta en dos till..
Jag vet minsann när jag köper saker som jag inte behöver och jag kan sluta precis när jag vill.... :(
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Sv: Navigon på iPhone/iPad

Instämmer med anytec. Har precis samma erfarenhet. Både med ADAC- och Panoramatillägget inifrån Navigon.

Krister N

För mig gick det bra med själva Navigon men tilläggen kom inte med.
Mysko, installerade du på Iphonen först eller Ipaden?
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Navigon på iPhone/iPad

Navigon sätter simkort i navigatorn för att kunna mäta sig med apparna till iPhone och Android!

Hjärtat i navigatorn är alltså Livetjänsterna. Det möjliggörs av ett simkort som ständigt är uppkopplat mot mobilnätet och ger en rad olika fördelar. Navigatorn kan hela tiden ge aktuell information om köer och olyckor och samtidigt som den tar emot information delar den med sig av den aktuella trafiksituationen där du befinner dig just nu. Detta praktiseras redan i Navigons app till iPhone/iPad och Android och kommer nu till Navigon 70 Premium Live.
 

anytec

HBK Medlem
Inlägg
587
Kommun
Luleå
HBK-Nr
4254
Medlemskap
2024
Sv: Navigon på iPhone/iPad

För mig gick det bra med själva Navigon men tilläggen kom inte med.
Mysko, installerade du på Iphonen först eller Ipaden?
Jag laddade i ipaden först sedan laddade jag tilläggen (har samma betal appar i båda apparaterna)
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Sv: Navigon på iPhone/iPad

Jag laddade i ipaden först sedan laddade jag tilläggen (har samma betal appar i båda apparaterna)


Problemet löst.

Jag satte på mig den skottsäkra västen och tryckte på prislappen, sedan på köp nu och slutligen ok och bekräftade att jag var villig att betala. Då först visades att jag redan köpt den och nedladdningen startade.

Phuuu.. det var nära, jag spelade ett högt spel då det lika gärna kunde ha dykt upp "tack för pengarna igen" och makaronerna skulle ha blivit ett stående inslag på menyn nästa vecka...:D
 
C

Cat3208

Guest
Sv: Navigon på iPhone/iPad

Navigon sätter simkort i navigatorn för att kunna mäta sig med apparna till iPhone och Android!

Hjärtat i navigatorn är alltså Livetjänsterna. Det möjliggörs av ett simkort som ständigt är uppkopplat mot mobilnätet och ger en rad olika fördelar.Live.

Hei vet du om Livetjenesten også fungerer via WiFI på IPhone eller IPad uten at man aktiverer 3G.:msn_question:
 
F

F.d. 7127

Guest
Sv: Navigon på iPhone/iPad

Jag och min fru kommer att, under veckan före påsk, hyra husbil i amsterdam och styra söderut. Semester blir det ju såklart men det är ett test också för att se om en mindre husbil fungerar för oss. Inför resan hade jag tänkt investera i en ny GPS men navigon på iPad låter ju hur bra som helst så det är mycket intressant. Jag har dock några frågor till er som har testat;

måste man ha 3G aktiverat för att kunna använda appen eller finns det en inbyggd GPS mottagare i iPad?

Om jag måste använda 3G för navigation eller bara internet i allmänhet, hur gör ni för att undvika skyhöga roamingkostnader när ni reser i europa? Vi kom precis hem från en skidresa i italien. Enbart för att snabbt få upp vår rutt Milano-Cervinia startade jag google-kartprogrammet och tittade ut rutten. Det tog 5 min, max, och vips hade räkningen ökat med 400kr! Jag är medveten om att roaming kostar men att det var så dyrt kunde jag inte föreställa mig.

Jag är tacksam för svar. Det är tur att det finns de som är mycket större teknikfreaks än jag.
 
C

Cat3208

Guest
Sv: Navigon på iPhone/iPad

Navigon på Ipad fungerer uten å aktivere 3g simkort
jeg har testet uten simkort etter mit spørsmål tidligere.
Du får ikke live trafikk info dersom du ikke er koblet til internett på en eller annen måte
 
F

F.d. 7127

Guest
Sv: Navigon på iPhone/iPad

Jättebra. Tack! Då är det bara att ladda hem appen då.

/daniel
 
Toppen