• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

"Riktiga" husbilister och vi andra

F

F.d. 2621

Guest
Vi är nog inga "riktiga" husbilister, brukar vi säga när vi hör hur de flesta (?) andra tänker och använder sin HB. Men vi trivs mycket bra med vår modell, som är att vi använder den endast under sommarhalvåret, för att besöka barn och barnbarn och bekanta och framför allt för att deltaga i en mängd hundrelaterade aktiviteter i S och DK.

Då vill vi också ha den standard av personlig hygien som vi har under resten av året, och därför står vi nästan undantagslöst på bekväma och trygga campingar och betalar gärna priserna där men undviker de allra största och dyraste.

Med vår 07:a i prisklassen 750.000 kör vi ca 600 mil per år, vilket kostar oss ca 70.000.- enl följande specificering:

skatt 3000, försäkr 3000, service/rep 5000, besiktn/gatest 500 = = 11500
700 l diese á 13.- = 9000, däckslitage 2000, gasolförbr 500, tvätt/vaxn mm 500 = 12000
inköp av "diverse" prylar, GPS-uppdatering = 3000

20 övern`inkl el på camping á 300.-, 10 övern på annan plats á 100.-, parkavg = 7500
bro- och färjeavgifter 4000 = 4000
Summa 38000

Därtill måste man ju räkna med en årlig värdeminskning om 25000 och kapitalkostnad om ca 2% nto på bilens inköpspris.

Om vi i st f att stå på de bekväma campingarna 20 nätter skulle stå på s k ställplatser á 100.- per natt, så skulle vi alltså kunna tjäna in 4000.-, och det är vi absolut inte beredda att göra: Då kan de´lika gärna kvetta!

Vi förstår mer än väl hur "riktiga" husbilister, vilka kanske använder sin HB för mer än hundratalet övernattningar under större delen av året, måste och vill tänka annorlunda och därför på alla sätt vill förorda alternativet "ställplatser". Absolut helt OK, vi är och förblir olika och det behövs flera alternativa lösningar.

Kommungruppen med den flitige Gomer som banérförare önskas all framgång i strävandet att få till stånd flera ställplatser och inser förhoppningsfullt att sådan knappast främjas av att motarbeta eller smutskasta campingar och dem, som föredrar att
frekventera dessa!
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 53018

Guest
Sv: "Riktiga" husbilister och vi andra

Hei! Jeg tror det er like mange måter å tenke og prioritere på når det gjelder bruk av bo(hus)bil som det finnes bobilister. Og det er jo det fine: Vi har frihet til å velge som vi selv finner best. Det gjelder å innrette seg innenfor de rammene som ens økonomi setter.

Å si at din måte å ordne deg på er feil, mens det kona og jeg velger, er rett, blir helt meningsløst. Fortsett du med ditt, så fortsetter jeg med mitt. Møtes vi langs veien, løfter jeg min hånd til vennehilsen. Møtes vi på en stellplass, tar vi oss en prat. At vi møtes på en campingplass, er mulig, men ikke sannsynlig. For slik prioriterer jeg..! Mvh!
 
F

F.d. 29925

Guest
Sv: "Riktiga" husbilister och vi andra

Vi är nog inga "riktiga" husbilister,...................

Om man skall börja med att räkna vad allt kostar i pengar kan man lika gärna lägga sig i sängen och stiga upp så sällan som möjligt.

Att du trivs alldeles förträffligt på campingplatser är du nog inte ensam om men för egen del förstår jag absolut inte varför du mer eller mindre har en negativ inställning till ställplatser utanför campingägarnas sfär.
Den stora fördelen med ställplatser är att de är tillgängliga dygnets alla timmar medans huvuddelen av camcingplatserna jobbar med campingrelaterade öppettider. Dvs de är sällan öppna vid sen ankomst.
Länge leve mångfalden, så var och en kan välja de som passar för tillfället.

Argumenten kan närmast jämföras med att om det finns avgiftsbelagda parkeringsplatser så skall de användas även om det finns "avgiftsfria platser" i närheten.

(förresten så undra jag faktiskt om du inte är, eller har en campingägare i släkten):rolleyes:
 
Senast redigerad av en moderator:

Robert-110

FD HBK Medlem
Inlägg
9.389
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
110
Medlemskap
2022
Sv: "Riktiga" husbilister och vi andra

Hej Flat Mates!
Jag tillhör tre-årstids-kategorin men står så gott som aldrig på campingplats och räknar inte på kostnaden. Vi älskar friheten och all bekvämlighet har vi med oss.
Vi har alla olika preferenser men en sak förenar oss, vi älskar friheten med husbil.
Mvh Robert

PS Hoppas vi ses igen, kanske på en ny loppmarknad om inte vid något annat tillfälle. DS
 

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Inlägg
5.929
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027
Sv: "Riktiga" husbilister och vi andra

Trist att du har den erfarenheten av hundar i husbil. Vi har vår underbara Nalle med oss i HB men nån vaktande "larm" hund är han inte. Skäller aldrig utan hälsar alla välkomna.
När det gäller att plocka upp efter hunden tycker jag det sköts utmärkt ser sällan spår efter hundar. Men som sagts det finns ju alltid undantag och tyvärr är det dom som märks. Jag har alltid flera hundpåsar med mej så dom få gånger jag ser att en hundägare inte plockat upp efter sin hund så gör jag det. Har jag sen turen att se en hundägare som inte plockar upp så påtalar jag det och överlämnar en påse.
MVH Gunilla & Nalle

Gunilla! jag får inget sammanhang! Skulle inte detta inlägg hört hemma i tråden "Husbilshundar"?
 

Rolf & Gunilla

FD HBK Medlem
Inlägg
1.160
Kommun
Vadstena
HBK-Nr
2927
Medlemskap
2021
Sv: "Riktiga" husbilister och vi andra

Till Webbarna !
Detta svar hamnade i fel inlägg. !!!
Kan ni vara snälla och flytta det till inlägget om "Husbilshundar"
Tack på förhand !!
MVH Gunilla

Flyttat! //Michael, HBK Web
 
Senast redigerad av en moderator:

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.256
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: "Riktiga" husbilister och vi andra

Ted (FlatMates), jag undrar om du inte gör det lite för lätt för dig när du kategoriserar för eller emot campingplatser i rent ekonomiska termer.

Du har själv gjort en kalkyl där det tydligt framgår att kostnaden för camping är en relativt liten del av årsbudgeten för en husbil, detta trots att du tagit till en ganska låg siffra för antalet körda mil per år. Jag vet dock att det nämnts en sådan siffra som ett genomsnitt för Sveriges husbilister.

För min del handlar camingplats kontra ställplats/parkering om friheten att komma och gå när jag vill, inte när en camingplatsägare behagar ha sin expedition öppen. Sedan tillkommer alla arrangemang för barnfamiljer som också lockar till sig barnfamiljer och kanske gör camingplatsen lite stojigare än en ställplats eller parkering. Dessa två aspekter väger tungt vid valet av övernattningsplats för oss och säkert för många andra.
 
F

F.d. 2621

Guest
Sv: "Riktiga" husbilister och vi andra

Ja, tänk så olika vi är, Decker!

Det, som du anser vara den stora fördelen med ställplatser, dvs att man kan komma dit hur sent som helst, anser jag vara en av de stora fördelarna med campingar, där det i regel är inkörningsförbud och ska vara tyst efter kl 23. Hur trevligt är det när någon kommer mitt i natten och ska parkera och "ordna till det" för sig bredvid? En annan stor fördel med campingar i jämförelse med ställplatser, är att man på en camping har den större säkerheten i form av tillräckligt stora avstånd till andra ekipage. Jag har låtit mig berättas att med den saken är det många gånger både si och så på ställplatserna.

Till sist, Decker, så räknar jag alltid pengar och låter dem vara med i valet av saker och ting här i livet och kan därför sova gott och stiga upp nöjd och glad varje morgon. Och till slut, som jag har uppfattat kritiken mot campingarna och deras organisationer från många husbilister, så är just kostnadsaspekten av central betydelse. Och det är just det jag ville antyda med mitt tidigare inlägg och ville uttrycka förståelse för.
 
Senast redigerad av en moderator:

Relax

HBK Medlem
Inlägg
1.898
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2024
Sv: "Riktiga" husbilister och vi andra

Ja, tänk så olika vi är, Decker!

Det, som du anser vara den stora fördelen med ställplatser, dvs att man kan komma dit hur sent som helst, anser jag vara en av de stora fördelarna med campingar, där det i regel är inkörningsförbud och ska vara tyst efter kl 23. Hur trevligt är det när någon kommer mitt i natten och ska parkera och "ordna till det" för sig bredvid? En annan stor fördel med campingar i jämförelse med ställplatser, är att man på en camping har den större säkerheten i form av tillräckligt stora avstånd till andra ekipage. Jag har låtit mig berättas att med den saken är det många gånger både si och så på ställplatserna.

Till sist, Decker, så räknar jag alltid pengar och låter dem vara med i valet av saker och ting här i livet och kan därför sova gott och stiga upp nöjd och glad varje morgon. Och till slut, som jag har uppfattat kritiken mot campingarna och deras organisationer från många husbilister, så är just kostnadsaspekten av central betydelse. Och det är just det jag ville antyda med mitt tidigare inlägg och ville uttrycka förståelse för.
Lite andra synpunkter ocksåååå;

# Ingen kör väl in bland andra sovande HB-besättningar på en ställplats hur sent som helst heller, kan man hoppas i alla fall?
Tycker att det är värre att bli väckt av sent kommande HB än att någon elbehövande kör sitt elverk dagtid på samma plats!

# Campingar är inget som vi normalt använder oss av men när vi använt dem så har vi bara fått goda erfarenheter (bortsett från priserna i Sverige dock inte utomlands). Priserna här är baserade på barninnehav och div annat som vi ändå inte utnyttjar!

# Beräkning av kostnader; min fru ett annat och mycket aggressivare sätt att "räkna" och jämföra HB-kostnader som jag inte gillar! Jag vill efter köpen helst glömma utgiften/som en engångskostnad annars går det inte att motivera ekonomin bakom ett husbilsköp!
Hennes uträkningar utgår från fulla HB'ns inköpspris delat med antalet nätter som bilen använts! Vet inte riktigt vad hon vill uppnå men hon jämför med lyxhotell som med hennes beräkningar framstår som jättebilliga och jag som snål! Till saken hör att vi oftast tillbringar ca 45 nätter/år i husbilen, ganska normalt tror jag!
Med hennes beräkningsmodell av bilkostnaden framstår alla andra kostnader för färjor, camp, ställpl, drivmedel etc som rena rama futaliteterna!

Givetvis räknar även jag på kostnader .... men med andra metoder men jag kör nog hellre ner huvet i sanden för att "glömma kostnaden", allt för trivselns skull "när man ändå sitter där med bilen"!
 
T

Teddi

Guest
Sv: "Riktiga" husbilister och vi andra

ja sätter en slant på -flat mates-.man får ju rätta mun efter matsäck.men samtidigt vågar ja inte räkna på de.mycke lättare då. men vi e ofta ute me våra barnbarn.hur roligt e de för dom att vakna i skogen kontra en camping med gungor o karuseller.skit i pengarna o lev i nuet.man måste ändå gilla läget efter dom förutsättningar som infinner sej.
 

Rolf & Gunilla

FD HBK Medlem
Inlägg
1.160
Kommun
Vadstena
HBK-Nr
2927
Medlemskap
2021
Sv: "Riktiga" husbilister och vi andra

Då vi gick från att vara långliggare med husvagn på samma plats i 21 år med allt vad det innebär av bekvämligheter till att köpa husbil blev det en hel del på campingplatser. Mycket beroende på att vi var bortskämda med el,duschar,grannar,lekplatser,minigolf och mkt annat som en camping erbjuder. Men även beroende på vår okunskap vad det gäller fricamping. Nu inför denna sommar känner vi oss mer redo att använda ställplatser och kommer säkert att göra det en hel del i år. Nu har vi lärt och vant oss vid t.ex.gasolanvändning. Då vi alltid haft enbart el förr så var speciellt jag lite rädd och osäker när det gällde gasol. Kontentan av detta blir att vi nu ser framemot att besöka många fina ställplatser denna sommar och att träffa andra HBK:are där. Men för den del kommer vi också att checka in på camping lite då och då när vi vill stanna lite längre.
Há ett bra husbilsliv Gunilla :bye::mh::snow-icon:
 
Senast ändrad:
F

F.d. 2621

Guest
Sv: "Riktiga" husbilister och vi andra

Som svar på Michaels inlägg till mig vill jag säga:

Jag anser och avsåg bl a med mitt första inlägg, att jag tillräckligt klart förklarat hur vi ianvänder vår husbil och varför vi föredrar att stå på campingar.

Genom att på ett ganska summariskt sätt (som ju var och en kan ha avvikande mening om) att försöka sammanställa den totala kostnaden för vad husbilen kostar oss per år ville jag främst peka på hur liten merkostnaden är för att stå på bekväma och säkra campingar av totalkostnaden. För den merkostnaden anser vi oss få full valuta jämfört med fricamping resp annan parkering på ställen av diverse slag inkl s k ställplatser.

Jag gav mig också olyckligtvis på att försöka visa förståelse, ur kostnadssynpunkt, för dem, som använder och bor i sin HB i en mycket större omfattning än vi. Det skulle jag kanske inte ha gjort, och jag får då beklaga detta felsteg! Men, att de priser man får betala för på campingar är av central betydelse när man ivrar för flera ställplatser för husbilar, där sådana kan stå avsevärt billigare, den uppfattningen står jag fast vid.

I alla sammanhang, där jag försöker delta i diskussionen, hävdar jag rätten till en egen uppfattning och en mångfald av alternativ för husbilister. Därför brukar jag också ta avstånd från negativa åsikter och smutskastning av campingar och dem som vill frekventera dem. HBK ska ju värna om medlemmarnas intressen, och jag vågar hävda, att tillräckligt många medlemmar tillräckligt ofta väljer campingalternativet.
 

MarTom

HBK Medlem
Inlägg
428
Kommun
Ulricehamn
HBK-Nr
475
Medlemskap
2024
Sv: "Riktiga" husbilister och vi andra

Flat Mates ! Tack för dina mycket välformulerade och intressanta inlägg. En fröjd för ögat att läsa !!

Michael Johansson! Nej, vi som valt campinglivet gör det inte alls lätt för oss. Snart måste flera av oss boka in sommaren om man valt någon av de mest populära campingplatserna. Här på hemsidan gör vi heller det inte lätt för oss genom att gå mot den stora strömmen. Har man valt att förlägga sin semester på en camping och dessutom omhuldat en SCR-ansluten sådan får man räkna med rejäla mothugg. För min egen del saknar det betydelse. Jag sitter heller och njuter i en lugn och avkopplande miljö på en camping i sommar än att mot min egen vilja följa de populära strömningarna här. Det är min syn på "dolce vita".
 
F

F.d. 25172

Guest
Sv: "Riktiga" husbilister och vi andra

Hej! gott att man kan göra lite av varje.användes året runt var eller vart som helst . Ha de gött
 

maro

HBK Medlem
Inlägg
946
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
815
Medlemskap
2024
Sv: "Riktiga" husbilister och vi andra

Det ena utesluter väl inte det andra. Var och en väljer ju det som passar en bäst. För vår del blir det mer och mer att vi väljer ställplatser. Men när vi har barnbarnen med oss blir det oftast camping för där finns mest för dem att göra. De är i åldrarna 5-10 år (5 st).

Vi är lite tokiga i havsutsikten och den har man inte alltid från campingarna. Sen går det ju inte att komma ifrån att det är bekvämare med elplats. Det märks ju bl a när det är träffar, då blir det drev efter elplatser.

Vad jag ibland kan irritera mig på när vi bor på camping är andra som inte kan hålla reda på sina barn som springer och cyklar kors och tvärs över andras tomter.

Nu suger det efter att komma ut med husbilen igen och framförallt att våren ska komma igång.
 

BeRoka

FD HBK Medlem
Inlägg
1.414
Kommun
Hässleholm
HBK-Nr
8559
Medlemskap
2022
Sv: "Riktiga" husbilister och vi andra

när mann sitter här och läser insändare undrar man vad husbilister är för något det är i allmänhet att man får den uppfattningen att det är tabu att bo på camping, och då kann man känna sig som en brotsling, här många campinghatare bland hus bilisterna att döma av uttalandet i många insändare vi är nog inga riktiga husbilister för vi hatara inte camping platser, det talas om frihet varför är det mer rihet på en och vilka ställ platser är det det som man upplever dett på dom vi har besökt dessa två sommrar vi har haft husbil så kann man inte finna mer frihet på en ställplats, vi hatar inte ställplatser,för vi är vana vid sådana åxå från husvagns tiden så besökte vi mycket ställplatser när vi fri kampade så vi kann jämnföra i 40 år var vi husvagns kampare dom sista 20 åren hade vi två husvagnar en somm vi hade upp ställd på kamping och en som vi frikampade med och jag tror nog att när dett gäller frihet så väljer vi nog camping för där slipper man gå ut å trättas med grannarna som inte vet att hålla avstånden det brukar man få göra på ställ platser så jag vet inte om vinågånsin kommer att bli ritiga husbilister för vik ommer nog alldrig att hata capingar så vi blir nog ansedda som lite avkande för det men vi trivs med tillvaron,
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.256
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: "Riktiga" husbilister och vi andra

Det är lite tråkigt att läsa hur en del tycks sätta likhetstecken mellan att vilja stå på ställplatser/parkeringsplatser och att hata campingplatser.

Var i ovanstående inlägg står det att de som föredrar att stå på ställpatser/parkeringar också skulle se ner på de som föredrar camingar?

Själv ser jag campingar som ett utmärkt övernattningsställe för de som föredrar den typen av övernattningsplats.

Det som möjligen oroar mig är campingägarna och dess organisation som försöker tvinga in oss som inte vill stå där. Men det är ju en naturlig målsättning för dessa eftersom de ser till sina vinstintressen och möjligheter till att behålla och gärna utöka sina verksamheter.
 
J

Jimbo

Guest
Sv: "Riktiga" husbilister och vi andra

Ja vi tillhör kategorin som nästan jämt står på camping vid våra resor förutom då man tar bilen över en helg i Sverige och spontanåker en sväng till en fin plats.

När vi åkte till Italien i somras så blev det uteslutande camping sånär som på ett ställplatsbesök utanför Concorde-fabriken i södra Tyskland (som förövrigt höll toppklass med en påse nybakt bröd på dörren i arla morgonstund).

Varför camping? Som vår situation ser ut vill barnen ha sin tid för lek när väl handbromsen är dragen, oftast bra information och service samt det fina att kunna gå och ta ett skönt dopp eller dusch på morgonen.

Sen om den "tryggheten" falsk eller inte, som vissa av oss i familjen upplever då man står på en välordnad camping istället för en ställplats. Det provade jag att ifrågasätta en gång men låter det bero av familjepolitiska skäl =)

Detta resande fungerar utmärkt för oss och ett par hundralappar till per natt är försumbart då resan blev till ett fantastiskt minne för hela familjen.

Att 5 veckor i Europa utan ett enda missöde passerade är även en förvånande upplevelse då man tidigare "campat" på sjön och som sig bör alltid fått mecka eller strula med något :wideeyed:.

(Sen att campinggrannarna undrar varför jag fendrar på och det sitter ett ankarspel i aktern på husbilen skall jag låta vara osagt).... ;)

Husbil är överlägset =)

/J
 
Toppen