• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

HELT NYTT SÄTT ATT BERÄTTA OCH PLANERA

Conny

HBK Medlem
Inlägg
1.527
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
4867
Medlemskap
2024
Hej!
När man planerar eller berättar om en resa så kan man använda Google Earth (gratisprogram) och sätta ut nålar på "hållplatserna", rita in färdväg, skriva text till hållplatser och färdvägar. Samt byta färg på nämnda.

Vill man sedan distribuera detta till släkt och vänner så väljer men mejl-"kuvertet" i Google Earth, sedan det nedre av de tre valen i fönstret som dyker upp, samt skriver in en epostadress.

När mejlet kommer fram så behöver mottagare bara öppna filen så startar Google Earth (förutsatt att det är installerat) och resan presenteras.

Vill man skicka in det till HBK så konverterterar man filen till ett HBK-godkänt format som WINRar innan man lägger in det.

Jag bifogar ett exempel med bara två nålar.
Packa upp filen. Öppna filen. Vänta på Google Earth. Klicka på nålarna och linjen.
//Conny
 

Bilagor

  • Start.rar
    793 bytes · Visningar: 347

Robert-110

FD HBK Medlem
Inlägg
9.389
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
110
Medlemskap
2022
Sv: HELT NYTT SÄTT ATT BERÄTTA OCH PLANERA

Varför använda ett komprimeringsprogram (rar) som få har som standard på sina maskiner?
Varför inte använda .zip som senare versioner av Windows hanterar eller om filen är av begränsad storlek, skicka den okomprimerad.
Allt för att inte skapa problem för mottagaren.
 

Conny

HBK Medlem
Inlägg
1.527
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
4867
Medlemskap
2024
Sv: HELT NYTT SÄTT ATT BERÄTTA OCH PLANERA

Varför använda ett komprimeringsprogram (rar) som få har som standard på sina maskiner?
Varför inte använda .zip som senare versioner av Windows hanterar eller om filen är av begränsad storlek, skicka den okomprimerad.
Allt för att inte skapa problem för mottagaren.
Hej!
Om du kollar vilka filformat som HBK-tillåter så finns inte kmz så jag kan inte skicka den okomprimerad.
Sedan har inte alla den senaste versionen av Windows eller ens Windows.

Om du följer anvisningarna så finns det inge anledning att ta ner exemplet som för övrigt bara ser ut så här i stillbild
//Conny

PS
De som inte har WinRar kan mejla mej så skall jag skicka filen och andra exempel okomprimerade, samt räkna hur många mottagare som jag har skapat problem för.
Redovisning följer.
DS
 

Bilagor

  • GoogleEarth_Image.jpg
    GoogleEarth_Image.jpg
    81,8 KB · Visningar: 45

Robert-110

FD HBK Medlem
Inlägg
9.389
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
110
Medlemskap
2022
Sv: HELT NYTT SÄTT ATT BERÄTTA OCH PLANERA

Har lite svårt att förstå varför rar skulle vara mer spritt än zip.
Komprimerad mapp (zip) hanterar Windows XP och senare versioner varför nog de flesta har tillgång till den funktionen.
Att Husbilsklubben inte godkänner .kmz och att någon "förpackning" måste ske köper jag.
 

Conny

HBK Medlem
Inlägg
1.527
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
4867
Medlemskap
2024
Sv: HELT NYTT SÄTT ATT BERÄTTA OCH PLANERA

Har lite svårt att förstå varför rar skulle vara mer spritt än zip.
Komprimerad mapp (zip) hanterar Windows XP och senare versioner varför nog de flesta har tillgång till den funktionen.
Att Husbilsklubben inte godkänner .kmz och att någon "förpackning" måste ske köper jag.
Hej!
OM du har behov av att fortsätta att diskutera filformat så gör det i ett annat forum som du själv startar.
//Conny

PS
Jag kan skicka en okomprimerad fil för Google Earth som visar vår resa 2010 till dem som mejlar mig.
DS
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Sv: HELT NYTT SÄTT ATT BERÄTTA OCH PLANERA

Hej!
När man planerar eller berättar om en resa så kan man använda Google Earth (gratisprogram) och sätta ut nålar på "hållplatserna", rita in färdväg, skriva text till hållplatser och färdvägar. Samt byta färg på nämnda.

Vill man sedan distribuera detta till släkt och vänner så väljer men mejl-"kuvertet" i Google Earth, sedan det nedre av de tre valen i fönstret som dyker upp, samt skriver in en epostadress.

När mejlet kommer fram så behöver mottagare bara öppna filen så startar Google Earth (förutsatt att det är installerat) och resan presenteras.

Vill man skicka in det till HBK så konverterterar man filen till ett HBK-godkänt format som WINRar innan man lägger in det.

Jag bifogar ett exempel med bara två nålar.
Packa upp filen. Öppna filen. Vänta på Google Earth. Klicka på nålarna och linjen.
//Conny

Strålande ide. Det ger ju helt klart lite mer "liv" i den löpande rapporteringen även till släkt och vänner när man är ute och reser.
 
Toppen