• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

kylskåp

surtecruisers

FD HBK Medlem
Inlägg
2.016
Kommun
Kungälv
HBK-Nr
4687
Medlemskap
2022
hej ! har haft problem med att kylskåpet slagit ifrån när det varit varmt ute oavsett
vilket driftsätt jag nyttjat ! eldrift gasoldrift ? vid stillastående alltså ! funderar på att
installera en kylskåpsfläkt bakom ventgaller ! någon som har erfarenhet ell gjort
liknande och vad det har gett för resultat ? snart vår ! :yes::mcride:
 
B

Byggare Bob

Guest
Sv: kylskåp

Vi har haft samma problem, i synnerhet om det är riktigt varmt. Vad vi gjort är att vi tagit bort gallerna på utsidan av bilen, både uppe och nere, vilket medför att det blir bättre luftgenomströmning och kylen fungerar bättre.
 

Bengt Rehngren

HBK Medlem
Inlägg
102
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
1508
Medlemskap
2024
Sv: kylskåp

Hej
Har monterat en datafläkt med inbyggd varvtalsreglering ( kjell &CO ) med separat strömbrytare så jag kan välja om den skall gå eller ej.
Denna enkla åtgärd medför att vi kan hålla -16 gr i frysen även vid varma sommardagar.
Ta dessutom bort myggnätet som brukar finnas bakom ventilationsgallren för att ytterligare öka på luftflödet.
Placera fläkten i övre ventilationsgallret för bästa effekt.

mvh
Bengt
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.772
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: kylskåp

Köp en riktig kylskåpsfläkt med termostat. så går den automatiskt igång när det blir för ,varmt! :)
 
Senast ändrad:

surtecruisers

FD HBK Medlem
Inlägg
2.016
Kommun
Kungälv
HBK-Nr
4687
Medlemskap
2022
Sv: kylskåp

hej igen ! tack för svar låter som en vettig lösning ! hur har du fäst fläkten och hur
har du kopplat den ? :spinny:
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.772
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: kylskåp

Den hörs bara utifrån, den sitter bakom luckan på utsidan och blåser på kondensorn när det behövs. Finns nog att få från de flesta husvagnsfirmorna, prova Husvagnsvensson i Göteborg de vet mycket om tillbehör.
 
Toppen