• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Appar till iPhone/iPad

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Den enda kompletta trafikappen!

Trafiken

Vägkameror, trafikläget, kalender och trängselskatt i samma applikation.
Trafiken inkluderar regionerna Stockholm, Göteborg, Kalmar/Öland och Skåne.
Uppdateras automatiskt och kostnadsfritt när nya kameror tillkommer (ingen uppdatering av appen behövs).

Se alla trafiken.nu (Trafikverkets) vägkameror direkt i din iPhone. Totalt över 250 kameror.
Få information om trafikläget och planerade arbeten på vägarna i din region.
Undvik köerna varje dag!

Baserat på din aktuella position kan du snabbt se bild från närmaste kamera.
Du kan också välja kamera från en alfabetisk lista eller smidigt från en karta med alla kameror utplacerade.
Självklart kan du också söka kamera.
Lägg enkelt till favoritkameror på din egen flik för snabb åtkomst.

Läs senaste trafiklägesrapport från Trafikverket för din region, sorterad på väg och typ av incident.
Förbered veckans bilfärder med schemalagda aktiviteter från Trafikverket (vägarbeten e t c).

Är du i Stockholm får du alltid information om aktuell trängselskatt vilket hjälper dig att undvika onödiga kostnader.

Tips! Vrid telefonen horisontellt för att direkt se närmaste kamerabild i fullskärmsläge.
Svep fingret över bilden för att bläddra bland de tio närmaste kamerorna (gäller även i vertikalt läge).

Se vägkameror baserat på din position.
* Sök vägkameror.
* Välj vägkamera från karta eller lista.
* Fyra regioner: Stockholm, Göteborg, Kalmar/Öland och Skåne
* Trafiklägesrapporter för olyckor e t c
* Schemalagda vägarbeten e t c
* Se aktuell trängselskatt
* Spara favoritkameror
* Horisontalläge för vägkameror - se direkt närmaste kamera
* Knapp för snabbuppdatering av kamerabild
* Fast-app switching kompatibel
* Retina display kompatibel

mzl.klhipbfm.320x480-75.jpg
mzl.cnoesrre.320x480-75.jpg


mzl.vzqspkpp.320x480-75.jpg
mzl.hzkmlqoa.320x480-75.jpg


mzl.joqcditf.320x480-75.jpg
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Appar till iPhone/iPad

Jag har länge sökt efter en bra navigeringsapp över Europa till min iPhone men tyckt att Navigon och TomTom varit alltför dyra.
Jag hittade en vid namn "iGO My Way" på App Store med kartor för västra Europa till nedsatt pris 285 kr.

Jag hade inte alltför stora förväntningar men jag blev riktigt positivt överraskad.
Den senaste versionen bedömer jag vara lika bra som de som kostar tre gånger så mycket.

iphone 002.jpgiphone 001.jpgiphone 005.jpg
iphone 017.jpgiphone 006.jpgiphone 009.jpg

Funktioner
- Snabb, kort, ekonomisk och lätt rutt
- Navigering till iPhone kontakter i telefonboken
- Stödjer flerpunkts rutt (multi-point-route)
- POI sökning längs rutten
- Kartbläddring
- Automatisk omräkning av rutt
- Tunnelläge

- Styrning av musikuppspelning
- 3D landmärken på kända byggnader
- “Vehimarkers” (valbara 3D bilmodeller)

- Smart "History"
- Obegränsat antal favoriter
- Filassistans och realistiska vägskyltar
- Möjlighet att ringa POIs
- “Var är jag?” funktion för nödsituationer
- Förbättrad fotgängarnavigering
- Hatighetsvarning

Inkluderar 22 länder: Andorra, Österrike, Belgien, Danmark, Frankrike, Finland, Tyskland, Gibraltar, Irland,
Italien, Liechtenstein, Luxembourg, Monaco, Nederländerna, Norge, Portugal, San Marino, Spanien,
Sverige, Schweiz, Storbritannien and Vatikanstaten.

HUR DET FUNGERAR
Välj din destination - antingen genom att söka efter en adress, en plats av intresse,
eller genom att välja en plats på kartan. Våra smarta tangentbord och Smart Search gör det enkelt.
iGO My Way beräknar rutten till din destination och visar en kartöversikt tillsammans
med den viktigaste informationen, t.ex. avstånd till resmål och beräknad restid.
Tryck bara på "Gå!" Och iGO My Way leder dig till din destination med tydlig röstvägledning och 3D-karta.
Välj mellan snabb, kort, ekonomisk eller "lätt att följa sträckning", jämför de olika rutt-alternativen
visuellt på kartan och välj det du föredrar. Du kan också undvika motorvägar, färjor, grusvägar, och avgiftsbelagda vägar.
 

V-backen

FD HBK Medlem
Inlägg
1.880
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
2987
Medlemskap
2021
Sv: Appar till iPhone/iPad

Jag tycker att appen "Positionera" verkar vara bra och användbar på flera sätt.
Den är både gratis och lätt att använda. Med denna app kan man t.ex. ange var man exakt befinner sig för vänner och bekanta. De ser direkt platsen på Google Map med positionsangivelser.
Dessutom underlättar appan om något händer på resan. Då är det bara att sända ett SMS eller mail till t.ex. bärgaren med en begäran om hjälp när man kört fast eller behöver annan assistans.
V-backen :wink:
 

Bilagor

  • Positionera2.jpg
    Positionera2.jpg
    119,4 KB · Visningar: 21
Senast ändrad:

BoBil333

FD HBK Medlem
Inlägg
517
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
6751
Medlemskap
2023
Sv: Appar till iPhone/iPad

Jag har länge sökt efter en bra navigeringsapp över Europa till min iPhone men tyckt att Navigon och TomTom varit alltför dyra.
Jag hittade en vid namn "iGO My Way" på App Store med kartor för västra Europa till nedsatt pris 285 kr.

Jag hade inte alltför stora förväntningar men jag blev riktigt positivt överraskad.
Den senaste versionen bedömer jag vara lika bra som de som kostar tre gånger så mycket.

Visa bilaga 35436Visa bilaga 35437Visa bilaga 35438
Visa bilaga 35439Visa bilaga 35440Visa bilaga 35441

Funktioner
- Snabb, kort, ekonomisk och lätt rutt
- Navigering till iPhone kontakter i telefonboken
- Stödjer flerpunkts rutt (multi-point-route)
- POI sökning längs rutten
- Kartbläddring
- Automatisk omräkning av rutt
- Tunnelläge

- Styrning av musikuppspelning
- 3D landmärken på kända byggnader
- “Vehimarkers” (valbara 3D bilmodeller)

- Smart "History"
- Obegränsat antal favoriter
- Filassistans och realistiska vägskyltar
- Möjlighet att ringa POIs
- “Var är jag?” funktion för nödsituationer
- Förbättrad fotgängarnavigering
- Hatighetsvarning

Inkluderar 22 länder: Andorra, Österrike, Belgien, Danmark, Frankrike, Finland, Tyskland, Gibraltar, Irland,
Italien, Liechtenstein, Luxembourg, Monaco, Nederländerna, Norge, Portugal, San Marino, Spanien,
Sverige, Schweiz, Storbritannien and Vatikanstaten.

HUR DET FUNGERAR
Välj din destination - antingen genom att söka efter en adress, en plats av intresse,
eller genom att välja en plats på kartan. Våra smarta tangentbord och Smart Search gör det enkelt.
iGO My Way beräknar rutten till din destination och visar en kartöversikt tillsammans
med den viktigaste informationen, t.ex. avstånd till resmål och beräknad restid.
Tryck bara på "Gå!" Och iGO My Way leder dig till din destination med tydlig röstvägledning och 3D-karta.
Välj mellan snabb, kort, ekonomisk eller "lätt att följa sträckning", jämför de olika rutt-alternativen
visuellt på kartan och välj det du föredrar. Du kan också undvika motorvägar, färjor, grusvägar, och avgiftsbelagda vägar.

Tittade lite på denna app men kan ej hitta att det går att söka på koordinater, vet du om det går?

mvh Bosse
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Appar till iPhone/iPad

Tittade lite på denna app men kan ej hitta att det går att söka på koordinater, vet du om det går? mvh Bosse

Nej tyvärr!
Man kan söka efter adress, direkt på kartan, i kontakter, på favoriter, i historiken och på POI:s (häromkring, längs vägen, i närheten av målet eller på en ort).
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Appar till iPhone/iPad

Arbetsmiljöverket har i veckan släppt en gratis ljudmätare på App Store.

Från MacWorld:
Det finns gott om decibelmätare till iPhone och iPod Touch, men är du på jakt efter en som både är
gratis och lättanvänd kan vi rekommendera Buller från Arbetsmiljöverket.
Nu kan vi på ett enkelt sätt mäta vilken husbil som är tystast.

Förutom att mäta ljudnivån på platsen du befinner dig innehåller appen även information om buller och gränsvärden.
Dessutom kan man beräkna hur mycket oljud man utsätts för under en normal arbetsdag.

3533851943.png


Får du höga decibelvärden på ditt jobb kan det vara ett brott mot arbetsmiljölagen.

Systemkravet för Buller är en iPhone eller iPod Touch med version 3.1 eller senare av den inbyggda mjukvaran.
Nerladdning sker som vanligt från App Store.
 
Senast ändrad:

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Sv: Appar till iPhone/iPad

Är det någon som vet hur bra denna och andra bullerappar verkligen fungerar ? Kan man lita på siffrorna och känsligheten?

Jag skall sätta igång med operation extra ljudisolering av bilen i vår och det vore ju kul att verkligen kunna mäta skillnaden.
 
T

Tobbejj

Guest
Sv: Appar till iPhone/iPad

Denna app har jag inte provat men jag har haft en annan som jag inte tyckte funka, det blev ungefär samma db både i hb och pb. :swoon:
 

V-backen

FD HBK Medlem
Inlägg
1.880
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
2987
Medlemskap
2021
Sv: Appar till iPhone/iPad

Googles nya funktion "Googles Latitude" kan kanske komma att bli användbar för oss husbilsälskare. Den funktionen gör det möjligt att t.ex. hitta en kompis eller bekant i närheten för att höra efter om dom också söker efter en lämplig husbilsplats eller kanske redan har hittat fram till en toppenplats.

Arbete pågår med att utveckla en App, som kommer snart för iPhone och iPad. Redan nu kan funktionen testas via denna länk Google Latitude
V-backen :wink:
 

Bilagor

  • Google Latitude 2.jpg
    Google Latitude 2.jpg
    11 KB · Visningar: 4.646
Senast ändrad:

V-backen

FD HBK Medlem
Inlägg
1.880
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
2987
Medlemskap
2021
Sv: Appar till iPhone/iPad

Under vilka namn?
V-backen :wink:

PS Har hittat appen. /DS
 
Senast ändrad:

Kristina & Janne

HBK Medlem
Inlägg
791
Kommun
Motala
HBK-Nr
5719
Medlemskap
2024
Sv: Appar till iPhone/iPad

Wikihood Wikihood for iPad for iPad on the iTunes App Store

Programmet kan använda din nuvarande position eller så anger du t.ex. en ort. Sedan får du tips på ett antal sevärdheter och annan info om platser i närheten.

Jag testade både Linköping och Motala där jag i båda fallen fick ett antal tips. Däremot känner jag till andra intressanta platser i närheten som inte fanns med. Men då det är en Wiki, så antar jag att man kan lägga till information själv.


(Så liten bilden blev? Är det för att det är en png? Ja det var det. Ändrade den till en jpg så krymte den inte.)
 

Bilagor

  • bild (2).jpg
    bild (2).jpg
    213,6 KB · Visningar: 11
Senast ändrad:

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Appar till iPhone/iPad

Wikihood Wikihood for iPad for iPad on the iTunes App Store

Programmet kan använda din nuvarande position eller så anger du t.ex. en ort. Sedan får du tips på ett antal sevärdheter och annan info om platser i närheten.

Fantastisk app, särskilt när man besöker främmande platser, inom och utom rikets gränser!

PS! Blir mer imponerad ju mer man använder den. Finns hur mycket info som helst med bilder och text om ens närhet.

KANSKE DEN BÄSTA APPEN HITTILLS?
 
Senast ändrad:

V-backen

FD HBK Medlem
Inlägg
1.880
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
2987
Medlemskap
2021
Sv: Appar till iPhone/iPad

Det lär finnas en möjlighet att sortera apparna i olika mappar.
Alltså en möjlighet att samla flera appar inom ett visst område t.ex. navigering, för att underlätta och skapa överblick.
Någon som vet något om detta?
V-backen :wink:
 

benndix

HBK Medlem
Inlägg
595
Kommun
Nacka
HBK-Nr
106
Medlemskap
2027
Sv: Appar till iPhone/iPad

När du tryckt lite längre på en app så de börjar röra på sig och X:et syns, så tar du en app och flyttar den ovanpå en app som du vill ha i samma katalog.
Man måste v.4.
 

benndix

HBK Medlem
Inlägg
595
Kommun
Nacka
HBK-Nr
106
Medlemskap
2027
Sv: Appar till iPhone/iPad

ResRobot är en app som samlat alla? bussbolags turlistor, bra om man skall få besök eller folk behöver åka vidare.
 
Toppen