• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Installera kombinerad GPS, Radio, DVD, Backmonitor

P

Patrick E

Guest
Köpte på vinst och förlust en enhet med "extra allt" som 7" monitor, touch screen, GPS, DVD spelare, Bluetooth telefon handsfree, iPod interface......
Innan jag installerar den i husbilen tänkte jag köra den i "testbänken" för att kolla att allt fungerar. Jag är novis inom bilelektronik området så jag skulle behöva lite vägledning.
Jag har en power supply med cig uttag som skall ge 12V, 5A, 60W, hittar bara i sepcen på enheten att den går på 12v.
Fråga 1:
Tror ni att power supply enheten ger det den skall för att driva min "extra allt" enhet"?
Fråga 2:
För att få spänning så skall ju givetvis -(svart) och +(gul) anslutas men det finns också en röd kabel som skall kopplas till tändningslåset. När jag kör den i "testbänken" hur kopplar jag den, tar jag den istället för den gula?
Bifogar bild på enheten samt kopplings schema.
skanna0001.jpg

DSC_0001.JPG

DSC_0003.JPG
 

Mangan1

HBK Medlem
Inlägg
2.064
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
1328
Medlemskap
2024
Sv: Installera kombinerad GPS, Radio, DVD, Backmonitor

1:Ja till bänktest utan full volym.
2. Koppla samman röd/gul (detta kan du även göra i bilen)

Mvh.
Magnus
 
F

F.d. 53078

Guest
Sv: Installera kombinerad GPS, Radio, DVD, Backmonitor

Den röda är strömförsörjningen och den gula är till för att den inte skall tappa minnet när de slår av tänningen ständigt till +. Vill du ha radion fungerande utan att slå på nyckeln så kortslut röd med gul. Som Stollen skriver.
Tänk på att det kan vara skadligtatt köra apparaten utan högtalare
 
F

F.d. 25038

Guest
Sv: Installera kombinerad GPS, Radio, DVD, Backmonitor

Tjena har för mej att du måste koppla in pink (handbromsen)annars är den "död"pg av den inte skall gå att "glo"i när bilen rullar med ao att handbromsen är släppt typiskt amerikanskt
 
P

Patrick E

Guest
Sv: Installera kombinerad GPS, Radio, DVD, Backmonitor

Tack alla!
Först startade den inte. Mätte upp power supply enheten och den gav bara runt 6v. Tog då istället en 12V batterielemenator som jag haft till en gammal router och kopplade härligheten till den. Då vaknade apparaten till liv. Testade GPSen, handsfreen och DVDn det verkade funka. Hoppas nu bara att den inte tog skada av att jag inte kopplade in högtalare som Juan nämnde att man borde göra. Var lite het på gröten så jag läste det inlägget för sent. Skall koppla in högtalarna imorgon och hoppas att jag får ljud i skällan också. Det är en riktig budgetapparat så det skall bli spännande att se vad den går för.

DSC_0001-1.JPG


DSC_0003-1.JPG


DSC_0004.JPG


DSC_0002-1.JPG
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.602
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Sv: Installera kombinerad GPS, Radio, DVD, Backmonitor

Häftig apparat!
Vad är det för fabrikat?
Vilka länder klarar navigatorn, och hur fungerar det med uppdateringar av kartmaterialet?
Var har du köpte den, och vad har du betalat för den?
 
Senast ändrad:
P

Patrick E

Guest
Sv: Installera kombinerad GPS, Radio, DVD, Backmonitor

Den har inget märke är en så kallad noname. Hade först tänkt beställa en från Chinavision Wholesale Car GPS Systems - Car DVD Player GPS Units - GPS Navigation Hardware
Finns en massa andra liknande siter, ebay är också ett alternativ. Skulle kosta runt 3000-3500:- inkl frakt och moms(om man har otur så åker man på den).
Men innan jag gjorde det så hittade jag denna helt ny på Tradera för 2400:- och gjorde slag i saken. Visst tar man en risk med garanti och kvalite men bedömde att det var en risk värd att ta.
Man skall kunna köra alla GPS program som stödjer Windows CE 6.0. Route 66 med europa kartor följde med denna apparaten. GPS pgm varan ligger på ett SD-kort så för att uppdatera kartor så får man ha en SD-kort läsare till en dator och ladda hem kartor och programvara via internet och spara ner på SD-kortet. Proceduren för detta skiljer lite beroende på vilken GPS program du har. Hade tänkt köpa CoPilot som har ett attraktivt pris och som jag redan har på min iPhone. TomTom tror jag också finns för Win CE plattformen. Här är specen på den apparat jag köpte:

Picture1.jpg


Picture2.jpg
 
F

F.d. 53078

Guest
Sv: Installera kombinerad GPS, Radio, DVD, Backmonitor

Om det blir tal om gruppköp så är jag intreserad.
 
P

Patrick E

Guest
Sv: Installera kombinerad GPS, Radio, DVD, Backmonitor

Då har jag testat den med högtalare också. Ljudet får godkänt. Blir förmodligen minst lika bra som med den Kenwood bilstereo som sitter i husbilen nu.
Hur det kommer låta i husbilen hänger nog mer på högtalarna i husbilen än på "multimaskinen".
Nu återstår det bara att montera den i husbilen. Det blir nog en utmaning i sig. Har aldrig tidigare gjort något liknande. Men det får bli när våren kommit en bit på väg.
 

Mangan1

HBK Medlem
Inlägg
2.064
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
1328
Medlemskap
2024
Sv: Installera kombinerad GPS, Radio, DVD, Backmonitor

Många av de Asiatiska tillverkarna har sedan några år tillbaks
börjat "prångla" ut liknande/likvärdiga produkter som OEM, det som
de tillverkar åt "kända" varumärke, fast då som sitt eget märke med förhoppning på bättre netto bidrag...

En del är rena vinstlotten, andra kanske inte fullt så bra.

Vi har kört med Hillman i några år, riktigt nöjda, hade ett problem, en kanal
fungerade inte men fick superb support från Itsajten!

Så här ser det vi installerat ut:
Länk till Itsajten: Bild & Ljud / Bilstereo & Multimedia / CD/DVD-spelare
(Installerat det till TV'n via FM sändare, + Subwofer & 2 extra slutsteg.. :wub: )
 

Bilagor

  • Hillman.jpg
    Hillman.jpg
    205,2 KB · Visningar: 51

Master

HBK Medlem
Inlägg
948
Kommun
Motala
HBK-Nr
134
Medlemskap
2024
Sv: Installera kombinerad GPS, Radio, DVD, Backmonitor

Jag gjorde samma som Patrick, köpte en OEM apparat från Kina. Det är otroligt vad man kan få för några tusenlappar. Hade tänkt montera den i min Niesmann och då för att bara ha en monitor tillsammans med backkameran. Nu har ju Niesmann monterat en egen panel i övre radiouttaget. Hade tänkt att jag skulle flytta den panelen men det vart bökigt.

Jag kommer istället att köpa en enkel Din med motorskärm, kostar några kronor mer.

Får väl sätta ut den här på annons och se om någon är intresserad.
 

Bilagor

  • 01.jpeg
    01.jpeg
    8,8 KB · Visningar: 2.341
  • 02.jpg
    02.jpg
    83,3 KB · Visningar: 24
  • 03.jpeg
    03.jpeg
    8,3 KB · Visningar: 2.332
  • 04.jpeg
    04.jpeg
    7,5 KB · Visningar: 2.331
  • 05.jpeg
    05.jpeg
    10 KB · Visningar: 2.333

schmid

HBK Medlem
Inlägg
1.902
Kommun
Mark
HBK-Nr
353
Medlemskap
2024
Sv: Installera kombinerad GPS, Radio, DVD, Backmonitor

Hej!

Hur mycket vill du ha för den?

Kanske är intresserad!

Ha det gott!
 

Master

HBK Medlem
Inlägg
948
Kommun
Motala
HBK-Nr
134
Medlemskap
2024
Sv: Installera kombinerad GPS, Radio, DVD, Backmonitor

Den finns nu utlagd på annonssidan.

Kenneth
 

Sunom

HBK Medlem
Inlägg
27
Kommun
Karlshamn
HBK-Nr
6897
Medlemskap
2024
Sv: Installera kombinerad GPS, Radio, DVD, Backmonitor

Många av de Asiatiska tillverkarna har sedan några år tillbaks
börjat "prångla" ut liknande/likvärdiga produkter som OEM, det som
de tillverkar åt "kända" varumärke, fast då som sitt eget märke med förhoppning på bättre netto bidrag...

En del är rena vinstlotten, andra kanske inte fullt så bra.

Vi har kört med Hillman i några år, riktigt nöjda, hade ett problem, en kanal
fungerade inte men fick superb support från Itsajten!

Så här ser det vi installerat ut:
Länk till Itsajten: Bild & Ljud / Bilstereo & Multimedia / CD/DVD-spelare
(Installerat det till TV'n via FM sändare, + Subwofer & 2 extra slutsteg.. :wub: )
Tack för fin info,köper troligen samma som du har eller en dubbeldin.
Har du backkamera inkopplad och i så fall vilken ?
Hälsningar Sune
 
P

Patrick E

Guest
Sv: Installera kombinerad GPS, Radio, DVD, Backmonitor

Nu få man väl anse att våren är på "g" åtminstone i Alingsås trakten inte mycket snö kvar. Men bakslag kan ju alltid komma. Nu blir det hyggligt varmt i husbilen bara av solen så idag började jag med att montera bort min gamla stereo. Här är några bilder på före och under arbetet. Dock så tror jag att jag nu måste skaffa ett monterings kit likt detta Fiat Ducato Double Din Fascia Trim Surround Panel Kit - Connects2 CT23FT02A för att få det snyggt och fästa multimediaenheten i. Beställer det det nog från England verkar kosta närmare 1000:- Sverige.
DSC_0002.JPG

DSC_0003.JPG

DSC_0024.JPG
 
P

Patrick E

Guest
Sv: Installera kombinerad GPS, Radio, DVD, Backmonitor

Blev lite pillande med installationen idag med. Plockade ner en panel ovanför pedalerna för att komma åt backsignalen. Men inte fick jag möjlighet att testa då min trådlösa backkamera somnat in helt efter vintern. Så nu blir det till att hitta en en trådbunden kamera. Var aldrig riktigt nöjd med min trådlösa kamera.
Lite nytta hade jag av kamerainstallationen som gjordes av en verkstad, det var lätt att hitta backsignalen som skall ledas till multimediaenheten.
Den sista bilden jag lagt in innehåller några frågor om ledningar som jag är nyfiken på vad de kan vara till. Inget som stör anslutningen av mitt nya system men det är ju alltid kul att veta vad det kan vara till. Om man klickar på bilden så får man en förstoring så att det går att läsa.

DSC_0002-1.JPG

DSC_0003-1.JPG

DSC_0016-1.JPG

Bild2.jpg
 
P

Patrick E

Guest
Sv: Installera kombinerad GPS, Radio, DVD, Backmonitor

Då har den nya backkameran anlänt så i helgen skall jag försöka dra videokabeln. Innan jag monterar kameran på bilen tänkte jag testa den ihop med min multimediaenhet. Då enheten fortfarnade sitter i "testbänken" undrar jag hur jag kan simulera att backen lagts in. Backsignalen är det bara att spänning läggs på?
Kan jag ansluta backsignalkabeln som kommer från min multimediaenhet till 12v så tror den att backen är ilagd?
 

Master

HBK Medlem
Inlägg
948
Kommun
Motala
HBK-Nr
134
Medlemskap
2024
Sv: Installera kombinerad GPS, Radio, DVD, Backmonitor

Hej

När jag testade min så kopplade jag in 12 volt på kabeln till backljuset. Enheten slog då om automatiskt till backkameraläge.

Kenneth
 
Toppen