• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Hur noga är dom med längden?

F

F.d. 26607

Guest
På färjor och broar?
Om man köper en husbil som är 615 cm, går man på dubbel taxa då?
 

KalleiViken

FD HBK Medlem
Inlägg
2.833
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
300
Medlemskap
2023
Sv: Hur noga är dom med längden?

På färjor och broar?
Om man köper en husbil som är 615 cm, går man på dubbel taxa då?

Ja i princip, men på färjorna har jag kommit undan utan mätning men på Öresundsbron är de väldigt noga. Men å andra sidan kommer du att resa ofta på färja och Öresundsbron, om inte så den högre avgiften inte så viktig tycker jag. Att trivas med storleken på bilen är viktigare.
På Öresundsbron kan du spara en del pengar genom att ha en transponder (heter det så) om du skall åka flera gånger, den är intjänad efter första tur och retur resan vill jag minnas.
 
J

Jimbo

Guest
Sv: Hur noga är dom med längden?

Ja i princip, men på färjorna har jag kommit undan utan mätning men på Öresundsbron är de väldigt noga. Men å andra sidan kommer du att resa ofta på färja och Öresundsbron, om inte så den högre avgiften inte så viktig tycker jag. Att trivas med storleken på bilen är viktigare.
På Öresundsbron kan du spara en del pengar genom att ha en transponder (heter det så) om du skall åka flera gånger, den är intjänad efter första tur och retur resan vill jag minnas.

Stämmer bra med Öresundsbron.

Vi började med en 6 meters bil och har nu en som är över 8 meter. Varje krona är värd det extra utrymmet =)

Vore jag er så skulle jag titta på en planlösning som känns "rätt" för er. Sen om bilen är 6 meter eller 8 spelar ingen roll om den ligger rätt i vikt för ditt körkort.

Man skall ha det bekvämt och mysigt på semestern =)
Vissa mår som kungligheter i en 5 meters bil andra i en 10 meters bil...
Smaken är som baken, bara ni som bestämmer vad som är rätt!

Lycka till/
J
 

Uffe A-son

HBK Medlem
Inlägg
88
Kommun
Orsa
HBK-Nr
228
Medlemskap
2024
Sv: Hur noga är dom med längden?

Tänk på att cyklar på ett cykelställ oxå räknas in i längden!!!:yes:
 
F

F.d. 7117

Guest
Sv: Hur noga är dom med längden?

Finnlines har och även TT-line tror jag endast 100kr i tillägg per påbörjad meter över 6 meter:)
 

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Inlägg
4.654
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2024
Sv: Hur noga är dom med längden?

På nåt sätt mäts det automatiskt på öresundsbron
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.581
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Hur noga är dom med längden?

Någon har tidigare skrivit att om man har en bil som är under sex meter men med ett cykelställ som hänger ut längre så skall man åka genom ett bemannat fält för att endast betala för bil under sex meter. Stämmer inte det :confused:.

JANKRO.

(Red. Samma fundering som Kangas såg jag.)
 
Senast ändrad:
F

F.d. 55287

Guest
Sv: Hur noga är dom med längden?

Någon har tidigare skrivit att om man har en bil som är under sex meter men med ett cykelställ som hänger ut längre så skall man åka genom ett bemannat fält för att endast betala för bil under sex meter. Stämmer inte det :confused:.

JANKRO.

(Red. Samma fundering som Kangas såg jag.)

Hej.

På Öresundsbron är det ok med cyklar bak om man har en bil under 6 m men man måste åka genom en bemannad station. Däremot på Stora Bält går det inte, de tog inte hänsyn till att bilen var 5,99. Vi plockade in cyklarna och fällde upp cykelstället. Så var det hösten 2009.

Leena o Kaj;)
 
Toppen