• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

På spåret del 3 2011 >

Jan K

HBK Medlem
Inlägg
1.625
Kommun
Kristinehamn
HBK-Nr
17820
Medlemskap
2024
Sv: På spåret, del 3 2011/15

Den som känner till bakgrunden till Kristinehamns öknamn kan dra ut associationen och hitta fram till rätt plats.

//Jan
 

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
Sv: På spåret, del 3 2011/15

Då blev det enklare med Wikipedia;

Kristinehamn = Lusasken = Lusseasken = Santa Lucia, som kom från Syrkusa på Sicilien. :)

TommyD
 

Jan K

HBK Medlem
Inlägg
1.625
Kommun
Kristinehamn
HBK-Nr
17820
Medlemskap
2024
Sv: På spåret, del 3 2011/15

Helt rätt Tommy, Syrakusa är det. Du tar över.

Utveckla gärna vad Lusseasken var för något. En replika finns faktiskt men med annorlunda placering och modifierat ändamål.

//Jan
 

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
Sv: På spåret, del 3 2011/15

Helt rätt Tommy, Syrakusa är det. Du tar över.

Utveckla gärna vad Lusseasken var för något. En replika finns faktiskt men med annorlunda placering och modifierat ändamål.

//Jan

Det duger jag inte till själv, men jag kan kopiera den text som jag själv läste för att lösa gåtan.

"VARFÖR LUSASKEN?
I folkmun kallas Kristinehamn Lusasken, och det är förstås inte utan att man undrar varför. På 1700-talet fanns ingen fattigvård i Sverige, och i Kristinehamn ordnade man hjälp till fattiga genom att låta samla in pengar i tre sparbössor, varav en gick till stadens sjömän och deras änkor. Sjömännens sparbössa var placerad vid Vågbron. Bössan tömdes på luciadagen den 13 december varje år eftersom Lucia var sjömännens skyddshelgon. På vintern betydde de här pengarna mycket för sjömännen som ju blev arbetslösa då de inte kunde frakta järnet till sjöss när isen lagt sig på Vänern. Sjömännens sparbössa kallades ”Lusseasken”, vilket sedan förstås i folkmun blev Lusasken. Än idag finns sparbössan kvar, men numera skänker man innehållet till Sjöräddningen. Lusseasken finns på Ölme Diversehandel som idag är en museal handelsbod och kafé. En annan teori, enligt Löw 1942, är att Lusseasken fanns för insamling i Varnums kyrka, som enligt Löw sägs vara helgad åt Lucia under medeltiden."


....visst är "På spåret" folkbildande!

Här är ett annat minne som i folkmun går under namnet "Sverige minnet"

DSCN0129.JPG

Var ser vi det minnet?

TommyD
 

hansyngve0319

FD HBK Medlem
Inlägg
603
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
18108
Medlemskap
2021
Sv: På spåret, del 3 2011/15

God morgon Tommy ! Jag tror att bilden kommer ifrån Wismar där även restaurangen/cafet "Der alte Schwede" finns men kan också vara i Stralsund som också har en del Svensk historia, och jo visst är denna och andra trådar/inlägg på HBK allmänbildande
Soliga hälsningar
Hasse & Ingegerd
 

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
Sv: På spåret, del 3 2011/15

Vi har varit i Stralsund och även ätit en alldeles utmärkt middag på "Der alte Schwede", med det var en helt annan resa. Men visst, nära är det...

TommyD
 

hansyngve0319

FD HBK Medlem
Inlägg
603
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
18108
Medlemskap
2021
Sv: På spåret, del 3 2011/15

God morgon i tråden ! Jag är ganska övertygad om att det är en "Hansastad" och Sverige ingick i flera Hansastäder dom flesta i Tyskland, där jag för övrigt har arbetat ett antal år, men nu till min gissning, det skulle kunna vara Bremen men jag drar till med Stade som också ligger i Niedersachsen

Mit freundiches grussen

Hasse
 

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
Sv: På spåret, del 3 2011/15

Där satt den, för visst är det Schwedenspeicher-Museum i Stade.

Hasse, därmed överlämnar jag ansvaret för tråden till dig.

TommyD
 

hansyngve0319

FD HBK Medlem
Inlägg
603
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
18108
Medlemskap
2021
Sv: På spåret, del 3 2011/15

Tackar för förtroendet ! Får se om jag klarar att inte lägga in nån brobild som jag förväxlade i "På spåret i Skandinavien"
Var står detta träd (En magnolia faktiskt) tusan nu blev det så där igen men Du får väl blunda Jappe eller så får Du tanka lite "styrka"

20160403_173628.jpg

Hälsningar
Hasse
 

hansyngve0319

FD HBK Medlem
Inlägg
603
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
18108
Medlemskap
2021
Sv: På spåret, del 3 2011/15

Hej Tommy! Din gamla Globetrotter klart att det är rätt, inte ens vickad bild ställer till det för Dig, varsågod och spåra vidare Tommy hälsar
Hasse & Ingegerd
 

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
Sv: På spåret, del 3 2011/15

Hej Tommy! Din gamla Globetrotter klart att det är rätt, inte ens vickad bild ställer till det för Dig, varsågod och spåra vidare Tommy hälsar
Hasse & Ingegerd

Tack Hasse & Ingegerd.

Ja, jag har haft förmånen att kunna förena mitt stora intresse för resor och mitt arbete. Det har blivit ett antal resor till t.ex. Palma. Palma är absolut en favorit.

Men när jag såg bilden tänkte jag faktiskt först på den här platsen och staden.

När jag kollade lite noggrannare så såg jag att det var Marknadstorget i Palma, där man intagit ett antal drinkar under åren.

DSCN3092.JPG

Så, vad var det jag tänkte på först.... vilken stad?

Tommy
 
Senast ändrad:

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
Sv: På spåret, del 3 2011/15

Nej, den här gången var det varken Singapore eller Palermo, utan ett resmål som jag tror flera av oss som åker husbil har besökt.... Knut alldeles säkert.

Den här bilden kanske gör det lättare.

DSCN3104.JPG

TommyD
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: På spåret, del 3 2011/15

Javel, du er på fastlandet i en spansk region som ønsker selvstendighet. Det står namnet på et kjent hotell på et skilt i høyre kant.
 

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
Sv: På spåret, del 3 2011/15

Javel, du er på fastlandet i en spansk region som ønsker selvstendighet. Det står namnet på et kjent hotell på et skilt i høyre kant.

Ja, men varken Katalonien eller Pais Vasco.

Man kan säga att staden har mer gemensamt med Syrakusa, som nyss var aktuellt i tråden.

Nu ser jag inte vad det står på skylten nere till höger, men det är inte ett hotell, tror det är kommunens kontor i den byggnaden.

På' igen!

TommyD
 
Toppen