• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Böter för övervikt ?

J

Jarn

Guest
Sv: Böter för övervikt ?

Intressant. En skylt jag då jag tydligen missat, vilket ju kan hända men jag besökte en Fritz Berger filial där som ligger ganska centralt, de hade även försäljning av husbilar där.
Även av husbilar över 3,5 ton.
Undrar hur det funkar?
Har även varit på området där Oktoberfesten hålles och där var då också flera större husbilar.
Detta var förstås inte just när festen pågick men det ligger ju centralt?
 

Peter Lindblom

HBK Medlem
Inlägg
1.557
Kommun
Säter
HBK-Nr
10167
Medlemskap
2024
Sv: Böter för övervikt ?

Det finns en till nackdel ....
Det drabbar förvisso inte renodlade "pensionärsbilar" m.a.o långbäddsbilar som är ointressanta för yngre med barn eller ägare med tjock plånbok.


Men för oss andra är andrahandsvärdet en stor nackdel med husbil >3.5t. Många yngre (och fler blir det) har inte körkort taget före 19960601 eller någon form av lastbilskort (C/C1). Jag tror att vinnarna i "andrahandsvärdetsracet" är de som har en stor husbil med bra lastvikt <3.5t. Fler och fler blir intresserade av husbil och personligen skulle jag aldrig orka hålla på att bädda dinette eller gå att lägga mig för att taksängen ska ner för att barnen ska lägga sig. Nä, 4 fasta sängar tror jag nog de flesta barnfamiljer kräver.


Jag suktar efter nästa husbil, och valet står då mellan en liknade den vi har (<3.5t, 7m +500kg lastvikt) eller fläska på riktig med 5t alkov, något där i mellan känns inte intressant. Det är rätt skönt att vara "personbil". GoBox, hastighetsbegränsningar o.s.v går väl att leva med om man får "valuta för pengarna", som riktigt stor husbil, t.ex Argos 747-2, Dethleffs 7870-2 på närmare 9m där man får med mopeder, gummibåt med motor o.s.v.


Peter :)
 

Bestliner

HBK Medlem
Inlägg
2.606
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024
Sv: Böter för övervikt ?

Ja Peter om man har råd är nog en stor alkovbil det bästa för en familj med barn eller barnbarn. Alla har sin säng. Bra plats för last, sportprylar cyklar och allt som skall med. Om sedan vädret inte vill spela med finns det ändå plats att leva. Synd att inte alla får ha det så bra :)
 
F

F.d. 25023

Guest
Sv: Böter för övervikt ?

Intressant. En skylt jag då jag tydligen missat, vilket ju kan hända men jag besökte en Fritz Berger filial där som ligger ganska centralt, de hade även försäljning av husbilar där.
Även av husbilar över 3,5 ton.
Undrar hur det funkar?
Har även varit på området där Oktoberfesten hålles och där var då också flera större husbilar.
Detta var förstås inte just när festen pågick men det ligger ju centralt?

Fritz Berger är inte innanför området och under Oktoberfest skapas extra ställplatser nära festen på områden vilka normalt är förbjudna så alla husbilister ryms i stan..

Tro mig, min dotter bor där och jag har snurrat där tillräckligt! Kommer du till exempel in norrifrån på 8:an (där t.ex Sulzemoos med Europas största husbilsförsäljning finns) styrs lastbilarna (=alla bilar över 3,5 ton runt stan i stället att köra in i centrum. Men det finns ju en ställplats vid Allianz Arena vid ingån till stan från 9:an som man kan använda utan att köra in till stan.


jyrki
 
J

Jarn

Guest
Sv: Böter för övervikt ?

Peter, jag tycker du skall satsa på en stor bil då vid nästa byte.
Jag har hjälpt ett antal barnfamiljer att importera husbilar och diskussionen över eller under dyker alltid upp.
De flesta av dem har valt över3,5 ton just för att barnen vill ha med sig olika prylar, cyklar m.m.
Ibland vill de också ha med sig någon kompis.
Då är det bra med lite marginal.
Jag skall själv åka iväg nästa vecka med tre barnbarn och jag ser hur det fylls på i garaget och inne i bilen. Ändå är det inget mot vad de skall ha med sig på sommaresan till Italien.
Nöjda barn gör resan trevligare och mindre kiv o bråk, samt att de gärna följer med längre upp i åldern.
 

MatsJ

FD HBK Medlem
Inlägg
1.512
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
14089
Medlemskap
2021
Sv: Böter för övervikt ?

Fritz Berger är inte innanför området och under Oktoberfest skapas extra ställplatser nära festen på områden vilka normalt är förbjudna så alla husbilister ryms i stan..

Tro mig, min dotter bor där och jag har snurrat där tillräckligt! Kommer du till exempel in norrifrån på 8:an (där t.ex Sulzemoos med Europas största husbilsförsäljning finns) styrs lastbilarna (=alla bilar över 3,5 ton runt stan i stället att köra in i centrum. Men det finns ju en ställplats vid Allianz Arena vid ingån till stan från 9:an som man kan använda utan att köra in till stan.


jyrki

Om det är det som kallas LKW Durchfahrtsverbot 3,5t så är det inte bara München det gäller utan även Stuttgart m fl städer, en googling ger flera träffar. Intressant fråga som är värd att utredas i en egen tråd.
 
J

Jarn

Guest
Sv: Böter för övervikt ?

Om det är det som kallas LKW Durchfahrtsverbot 3,5t så är det inte bara München det gäller utan även Stuttgart m fl städer, en googling ger flera träffar. Intressant fråga som är värd att utredas i en egen tråd.

Fritz Berger är inte innanför området och under Oktoberfest skapas extra ställplatser nära festen på områden vilka normalt är förbjudna så alla husbilister ryms i stan..

Tro mig, min dotter bor där och jag har snurrat där tillräckligt! Kommer du till exempel in norrifrån på 8:an (där t.ex Sulzemoos med Europas största husbilsförsäljning finns) styrs lastbilarna (=alla bilar över 3,5 ton runt stan i stället att köra in i centrum. Men det finns ju en ställplats vid Allianz Arena vid ingån till stan från 9:an som man kan använda utan att köra in till stan.


jyrki

Jag tror dig Jyrki och jag måste erkänna att jag missat den skylten.
Det gäller förbud för genomfart och det är ett generellt förbud innanför Ring 2.

Samtidigt kan man ju läsa på Polisens hemsida att det är undantag för denna regel för firma bilar som är registrerade i München samt husbilar och personbilar med släp.

Ausnahmen:
Nicht vom Durchfahrtsverbot betroffen sind Fahrzeuge von Gewerbebetrieben, die in der Landeshauptstadt München ihren Firmensitz haben, Wohnmobile und Pkw mit Anhängern.
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.178
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: Böter för övervikt ?

Det finns en till nackdel ... Jag suktar efter nästa husbil, och valet står då mellan en liknade den vi har (<3.5t, 7m +500kg lastvikt) ... Peter :)

Utan att ha någon erfarenhet själv, jag hade övervägt att ha ett släp istället för stort garage Peter. Har sett flera sådana ekipage på våra resor i Norge som uppfyller dina krav. 6,36 - 7 meter spränger ändå den magiska 6m gränser gällande väg/bro/färjeavgifter. När man väl är framme och vill vara rörlig, då kan man lämna släpet på uppställningsplatsen för att inte bli av med den, osv... En idé som kanske spricker om man har framhjulsdrift (?)

leksaker.jpg
(En klassiker från internet)
 
F

F.d. 29925

Guest
Sv: Böter för övervikt ?

Själv har jag en husbil för att ha tillräcklig hög komfort när jag väl kommer fram till destinationen. Själva transporttiden är ganska oväsentlig när man är pensionär.
Att jag inte får köra in överallt med min husbil stör mig heller inte i högre grad då det finns många vägar som är tillåtna för cykel men inte för andra fordon.

Och förresten så är nog tidsfördelningen mellan stillastående och körtid troligen med över 95% stillastående.
Skulle jag ha bråttom skulle jag nog satsa på en Audi R-8 i stället för husbil.:twitcy:

Tråden handlar ju ursprungligen om överlast och det brukar ju vara problem men husbilar under 3,5t.
 

larsinge

HBK Medlem
Inlägg
24
Kommun
Varberg
HBK-Nr
14208
Medlemskap
2024
Sv: Böter för övervikt ?

Tack skall ni ha för alla uttömmande svar. Det gav mig verkligen en hel del att tänka på. Det blir nog till att hushålla med lasten i stället och överväga detta ett tag till.
 
Toppen