• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Alden Parabol

Åke & Meta

HBK Medlem
Inlägg
137
Kommun
Härryda
HBK-Nr
6783
Medlemskap
2025
På vår nyimporterade husbil sitter det en Alden sattelitanläggning med Libertas v5 Sat-receiver. Parabolen är motordriven och allt monterat i år, så antagligen är den av 2010 års modell.
När vi var på väg hem så funkade allt bra, vi kunde titta på Astras utbud av tyska kanaler. Funkade även i Skåne. När vi startade upp anläggningen i Göteborg nästa gång så funkar inget, det står no signal på tv:n och antennen snurrar och söker utan resultat?
Är det någon som vet vad som händer?
Går denna sattelitanläggning att användas för svenskspråkiga kanaler via Thor och Canal digital?
Vet någon om det finns någon firma i Sverige som jobbar med detta märket?
 
Senast ändrad:
A

Argos9595

Guest
Sv: Alden Parabol

Hej.
Vet ej om ja kan hjälpa dig men på vår nyimporterade husbil från 2009 sitter det också en ALDEN från 2008. Vi bor i Skåne, utanför Kristianstad och vi får in en massa konstiga satelliter på vår parabol men inte thor. Hade en kille här idag från audiovideo och han nämnde att det var viktigt att ligga på rätt frekvens, vår ligger nu på 11421 och enligt deras mätningar så ska ddet funka men icke. Ja ska lämna upp husbilen till deras butik nu på Måndag och de kommer att lösa det sa han.

Ja kan ju återkomma till dig lite senare ju för att berätta hur de gjorde ifall du är intresserad?:msn_wink:

Mvh
Magnus
Burstner Argos 2009
 
F

F.d. 25576

Guest
Sv: Alden Parabol

Hej på er,jag undrar om ni fick ordning på parabolen? Och i så fall undrar jag hur.
Mvh Lennart
 

Affezell

HBK Medlem
Inlägg
4.029
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2024
Sv: Alden Parabol

Har Alden på min bil. Fungerar i Söderhamn på Thor.
Tala med Alden.de. Dom hjälper gärna till.
 

magnom

FD HBK Medlem
Inlägg
4
Kommun
Sjöbo
HBK-Nr
3080
Medlemskap
2021
Sv: Alden Parabol

Hej på er där ute.
Alden automatiche sat- anlage med Libertas v5 sat-receiver
Har varit i kontakt med Alden i tyskland (neuenkirchen)
Enligt deras utsago : har man en reciever som är silver( färg)
så får man byta reciever till en som är uppgraderad färg ( svart )
man kan då skräddarsy vilka sateliter man vill se på:
Eurobird 9 svt world kan ses i hela världen
Astra 4 canal digital
Thor
Atlantic
Astra 1, 2, 3,
Hispasat

Om man lämnar sin gamla reciever i utbyte kostar detta 445 euro
Detta erbjudande gäller även om man skickar ner grejerna till dom
åker själv ner nästa vecka för en uppgradering...........

deras adress: Neuenkirchen D- 49434 ALDEN
Feldbrugge 14
Tel: 0049-5493913660

mvh
Magnom
 
Senast ändrad:

Janne o Maggan

HBK Medlem
Inlägg
39
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
11433
Medlemskap
2024
Sv: Alden Parabol

JR larm i Lindome är jätteduktiga på sånt här, har lagt in ny mjukvara i vår box till ett bra pris.

Janne
 

magnom

FD HBK Medlem
Inlägg
4
Kommun
Sjöbo
HBK-Nr
3080
Medlemskap
2021
Sv: Alden Parabol

Hej Magnom igen nyss hemkommen från tyskland har varit i neuenkirchen
och fått vår Alden satelitanläggning uppgraderad, vi fick byta reciever
från vår silvriga till en svart lackad " Libertas HD CI+ DVB-S2 "
Mycket bekväm eftersom menyerna är på svenska, två gamla fjärrkontroller blev skrotade i utbyte mot en ny. Den nya recievern tar alla sateliter + modulplats för CI+. pris för detta 449 euro. Nedan listar jag sateliterna i boxen, är det någon som har frågor kring detta svarar jag gärna 0736 503818 mvh janne

Sateliter:
Astra 19E
Astra 23E
Astra 28N
Astra 28S
Hotbird 13E
Atlantic Bird 5W
Thor 1W
Sirius 5E
Eurobird 9
Hispasat 30w
Hellassat 39E
 

Leif Torså

FD HBK Medlem
Inlägg
323
Kommun
Växjö
HBK-Nr
7691
Medlemskap
2023
Sv: Alden Parabol

Jag gjorde samma byte för två år sedan till min manuella Alden-parabol.
Jag var först hos Alden i Frankrike och de gav mig ett pris på ca 600 €.
När jag kom hem kollade jag på Alden-Deutchlands hemsida och där kostade samma enhet 249 €. Med frakt blev det 273 €.
Det fungerar perfekt. Den manuella inställningen av parabolen går snabbt och enkelt.

Leif Torså
 
F

F.d. 55752

Guest
Sv: Alden Parabol

Kan man bara åka till Alden utan att beställa tid och när har dom öppet?
 

Leif Torså

FD HBK Medlem
Inlägg
323
Kommun
Växjö
HBK-Nr
7691
Medlemskap
2023
Sv: Alden Parabol

Jag råkade passera Aldens huvudkontor i Huttenheim i Alsace på väg hem från Portugal och tog chansen och knackade på. De bad mig vänta och efter en stund kom en tekniker ut som tittade på min satellitanläggning och förklarade att jag måste byta receiver för att få anläggningen att fungera som jag ville.

De sålde inga receivrar vid huvudkontoret men hänvisade till en lokal tillbehörsaffär.
Eftersom priset 600 € var orimligt högt och vi skulle behöva vänta en dag på leverans så blev det ingen affär.

När jag kom hem till Sverige hittade jag den aktuella receivern på tyska Aldens hemsida till ett pris av 249 €. Varför priset var så mycket högre i Frankrike vet jag inte.

Jag beställde receivern färdigkonfigurerad för Sverige och installerade den själv varefter det har fungerat perfekt.

Leif Torså
 

AK o Jan

HBK Medlem
Inlägg
115
Kommun
Lund
HBK-Nr
1156
Medlemskap
2024
Sv: Alden Parabol

Vi har nyligen köpt en husbil i Tyskland. På den sitter en automatisk parabolantenn Alden. Bilen är en 2014 och jag förmodar att även parapolen är från detta år. Parabolen är 80 cm.

Går det att koppla en viasat reciver på denna antenn? Någon som kanske har erfarenhet?

Vänligen AK o Jan:spinny:
 

An1&Hasse

FD HBK Medlem
Inlägg
3
Kommun
Sollentuna
HBK-Nr
3778
Medlemskap
2023
Sv: Alden Parabol

Hade kontakt med Alden i Tyskland. Hur bra som helst att ha och göra med. Dom uppdaterade den lilla boxen som man startar parabolen med och ställde in den så att det funkar på svenska kanaler.
 
Toppen