• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Vad är minsta vintertemperatur i en husbil?

KarinochTommy

HBK Medlem
Inlägg
442
Kommun
Osby
HBK-Nr
6520
Medlemskap
2024
Vi har nyligen köpt en Niesmann Flair med dubbelgolv av äldre modell. Vi kommer att använda den även vintertid.Den kommer att stå utomhus och vår fråga är
Vilken temperatur är minsta för att det inte ska påverka husbilen negativt?
Vi kopplar till elpatronen när det är risk för frost.Räcker det?

Karin och Tommy 6520
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Vad är minsta vintertemperatur i en husbil?

Det skulle være mer enn tilstrekkelig.
Det finnes 2 saker du skal sjekke: kjølevæsken på motoren og i sirkulasjonen på alde at de er sterke nok - fra fabrikken var det tidligere normalt med endast -20 grader. Min gamle Flair 6700 (1999 modell) har flere ganger overvintret i -35 uten varme og noen ganger med el og termostaten på alde på 1 (ca 10 grader). Vi har selv overnattet i bilen ved -35 og fricamping utan el, varme inne på behaglige 20 - 25 grader utan at alde fyrte hele tiden.

For vekksetting vinterstid var det bare å fømme vatnsystem og tank og det var ingen problemer.
 

Alve

FD HBK Medlem
Inlägg
2.723
Kommun
Ödeshög
HBK-Nr
338
Medlemskap
2023
Sv: Vad är minsta vintertemperatur i en husbil?

Jag har under många år ställt in termostaten på 5 +. Har alltid haft förmånen att ha bilen nära bostaden och brukar knalla in då och då för att läsa av batteriernas status, och ladda om det behövs, kollar de två termometerna som finns i bilen.

Jag känner på något sätt att bilen "lever" som om det vore sommar. Ingen känsla av fuktig luft. Då andan faller på drar jag på värmen för fullt och slår på pumpen som cirkulerar centralvärmevattnet genom värmeväxlaren och ger motorvärme.

Därefter startar jag motorn och låter den gå en stund. "Stund" ligger naturligtvis inom tillåten tomgångskörning. I bland kör jag en m framåt och bakåt också. Råkade ut för, för många år sedan, att kopplingen klibbade ihop.

Nu hamnar bilen snart i ett eget "garage". (Annan tråd).


:mcride:
 

Håkan

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
9.820
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
1
Medlemskap
2049
Sv: Vad är minsta vintertemperatur i en husbil?

Vid mitten o slutet av 70-talet så åkte jag runt och installerade el o elvärme i dåvarande Televerkets stationer ute på landsbygden.
Termostaten skulle ställas in på +7 och orsaken var enligt de som var uppdragsgivare att inte elektroniken skulle få kondens och oxidera.
Jag antar att Televerket gjort omfattande studier runt detta och att just +7 är optimal med hänsyn till värme o fuktighet.

Så jag har valt att hålla +7 i husbilen under den kalla årstiden de senaste åren och då går det snabbt att värma upp om man får lust att åka ut på fredagskvällen. Husbilen känns alltid torr och allt kan vara kvar förutom det som ev. möss skulle gilla. Kostnaden för el under förra årets kalla vinter låg runt 1500:-.

Annars så upplevde vi inget problem att strunta i värmen heller som vi gjorde under 8 år med vår förra husbil. Men det innebar för oss att man fick bestämma sig på torsdagen och höja värmen om man ville ut på helgen.
Blev oftast en del kondens under uppvärmningen och sängkläder, handdukar, kläder etc fick bäras in och ut varje gång.

Så min erfarenhet är att ska du inte använda husbilen under den kalla årstiden så behövs ingen värme.
 

Amstel

HBK Medlem
Inlägg
2.423
Kommun
Orust
HBK-Nr
3309
Medlemskap
2024
Sv: Vad är minsta vintertemperatur i en husbil?

De vanligaste svamparter (nästa alla mögelarter) kan inte växa under 5°C. (endast vid extremt goda förutsättningar kan några växa vid 0°C). Därav följer anledningen att temperaturen i kylskåpet inte bör vara högre än 5°C. Fukt (H2O) som fryser till is i springor, spalter och porer kan åstadkomma sprängningsskador i dåligt hopfogade laminat, limfogar m.m. med följden att de delar/skiktar sig. Fenomenet ökar ju lägre temperaturen blir under 0°C. Dessutom kan utvidgningskoefficienten vara mycket olika för olika material och vid extrema temperaturskillnader kan dylika material inte tåla varandra längre (det mesta i vår konstgjorda värld är hopkommen vid ca. 20°C) Alla extremt låga temperaturer är dessutom mycket skadliga för en bilmotor (alla motorer), just därför att de olika metallerna (och vätskorna) i motorn har olika utvidgningskoefficienter. T.ex. kan vi vara väldigt glada för att järn och betong har samma utvidgningskoefficient, i annat fall hade alla armerade betongkonstruktioner haft väldigt låg livslängd.
Den fysikaliska ”utredningen” i ämnet skulle kunna bli lång, men sunt förnuft borde räcka gott. Mina båtar och fordon har vintertid alltid stått ute (övertäckta och torra) och har till synes överlevt, men nog hade vårarbetet varit mindre och livslängden varit längre om de vintertid hade stått inomhus i ca. 5°C.
Så min rekommendation är enkel: om möjligt, täck över, håll bort fukten så gott det går, och försök att hålla en invändig temperatur på ca. 5°C.
Julian
 
Toppen