• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Gasolproblem

F

F.d. 9053

Guest
Hej!
Efter byte av gasolflaska får vi inte gasolen att fungera. Har provat med två olika gasolflaskor så det är inte flaskan som det är fel på. Finns det någon spärr eller liknande som kan ha slagit till när den förra gosolflaskan tog slut? Tacksam för tips!
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Gasolproblem

Er det Secumotion i bilen så finnes det 2 eller 3 grønne knapper som må holdes inne i 5 sekunder for å resette sikringen ved bytte av flaske når den gamle flasken er slutt. Start med knappen helt ute ved flasken når kranen er åpnet, fortsett med den på regulatoren. Den tredje knappen er på anlegg med automatisk overkobling mellom 2 flasker har en på hver flaske.
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.265
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Gasolproblem

Är det möjligen så att du har en Secumotion? Det är en slangbrottssäkring från Truma.

Har du det så sitter det en grön knapp på slangen denna skall tryckas in efter att du kopplat in flaskan och öppnat kranen. Sedan sitter det en grå knapp på själva reduceringsventilen som skall tryckas in och sedan släppas ut långsamt (3 sekunder står det).
 
F

F.d. 9053

Guest
Sv: Gasolproblem

Tack för snabba svar! Jag har tryckt in de två gröna knappar som finns i gasolutrymmet varav den ena ska hållas intryckt minst 5 sekunder. Måste vara något annat som är felet.
 
F

F.d. 53498

Guest
Sv: Gasolproblem

Jag hade samma problem. Vi fick byta reducerventilen. Den gick på garantin.
Mekanikern sa att det var vanligt att dom gick sönder, han hade alltid en med sig i reserv.
 

Wberger

HBK Medlem
Inlägg
3.236
Kommun
Lund
HBK-Nr
2577
Medlemskap
2024
Sv: Gasolproblem

Min gick sönder utomlands , första gången så tog jag loss den och sög och blåste i den.
Andra gången hände det som troligen händer för dig nu. Jag fick köpa en ny regulator.
Båda händelserna var i samband med att gasen tog slut! Innehåller gasolflaskerna någon bottensats av smuts?????
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Gasolproblem

Tror at problemet kommer av den automatikken som skal stenge av gassen ved slangebrudd. Denne mekanismen holdes oppe av trykket fra gassflasken til det strømmer for mye gass pr. tidsenhet gjennom regulatoren. Mekanismen lukker og når trykket forsvinner - dette gjør også at du teoretisk kan ha flere regulatorer koblet til hver sin flaske UTEN automatisk veksling, men det kan drepe enkelte reulatorer - de låser seg i stengt posisjon.

Hvis min teori stemmer så kan det løsnes igjen ved å sette ekstra trykk på flaskesiden av regulatoren
 

Bosse o Gerd

HBK Medlem
Inlägg
101
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
5119
Medlemskap
2024
Sv: Gasolproblem

Hej,hej, har du kanske som vår förra bil. Öppna kranen så det blir tryck, ta ett kraftigt tag i gasolslangen och tryck den mot flaskan,hade själv problem att hitta den säkringen, kan ju vara värt ett försök,
MVH Bosse.
 
Senast ändrad:

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Gasolproblem

Detta har hänt mig också när jag vrider på kranen till en extra gasförbrukare tex varmvatten eller ugn. Kan det vara så att gastrycket plötsligt sjunker så att Secumotion slår ifrån?

Hursomhelst kan det behövas många knapptryckningar innan allt funkar igen.
 
F

F.d. 25109

Guest
Sv: Gasolproblem

Tack för snabba svar! Jag har tryckt in de två gröna knappar som finns i gasolutrymmet varav den ena ska hållas intryckt minst 5 sekunder. Måste vara något annat som är felet.

Jag hade stora problem på samma sätt innan jag lärde mig att den gröna knappen som det står att man skall hålla intryckt i 5 sekunder skall man istället pumpa med till dess att man känner att den liksom byggt upp ett tryck.

Har Secumotion från Truma.
 
F

F.d. 9053

Guest
Sv: Gasolproblem

Hej och tack för alla idéer!
I vår iver att kolla felkällor har vi nog dragit sönder gängorna på vår Truma Secumotion. Så det blir nog att byta ut den mot en ny. Verkstaden hade dock ingen sådan hemma och satte då i en annan "enklare" reduceringsventil så länge. Denna innehåller ingen slangbrottsventil men ska i övrigt ha samma funktion. Killen på verkstaden menar att denna "enklare" reduceringsventil är vanligast på svenska bilar. Tidigare när vi hade husvagn var det också en sådan reduceringsventil vi hade. Denna kopplas direkt i gasolflaskan med en vingmutter.
Nu är frågan om jag bör skaffa en ny Truma secumotion eller om jag lika gärna kan behålla den "provisoriska" reduceringsventilen? Åsikter?
 
F

F.d. 9053

Guest
Sv: Gasolproblem

OK, jag förstår men vad innebär det? Går den inte igenom besiktningen utan slangbrottsventil? Eller är det några problem med försäkringen? Jag inser att slangbrottsventilen har ytterligare en säkerhetsaspekt men när jag diskuterade med en husbilsverkstad tyckte de att jag kunde fortsätta med den nuvarande ventilen.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Gasolproblem

Kravet om slangebruddsventil gjelder innen EU/EØS området for biler registrert første gang etter 2006. For eldre gjelder det i enkelte land forbud mot åpen kran på flaskene (tuben) under kjøring.
 

Gert8

HBK Medlem
Inlägg
1.292
Kommun
Haninge
HBK-Nr
8
Medlemskap
2024
Sv: Gasolproblem

Är det möjligen så att du har en Secumotion? Det är en slangbrottssäkring från Truma.

Har du det så sitter det en grön knapp på slangen denna skall tryckas in efter att du kopplat in flaskan och öppnat kranen. Sedan sitter det en grå knapp på själva reduceringsventilen som skall tryckas in och sedan släppas ut långsamt (3 sekunder står det).

Ja just minst 3sekunder.När vi köpte charisman så satt det en sådan knapp och jag höll den inne 5 sek och sen släppte jag den men det funkade inte så jag ringde Forsbergs och fick rådet att släppa lååångsamt. Det var lösningen
mvh Gert
 
Toppen