• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

TV bekymmer

gaisaren

HBK Medlem
Inlägg
736
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
521
Medlemskap
2024
Under vår senaste resa har vår TV börjat att "spöka". De senaset två dagarna då vi satt oss till ro sent på kvällen och kollade någon film så började det. Efter ett antal minuter så försvann bilden, ej ljud. Stängde av och satte igån igen. Funkade återigen ett antal minuter, någon gång ca 5 någon gång ca 20 minuter, och så började det igen. Någon som har svar på detta. Batteriindikatorn på bilen var aldrig under 25%.

ha de..................:music-icon:
 

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: TV bekymmer

Ser du även hur många VOLT det är eller ser du bara % ?
Ett alternativ är att mäta upp hur många VOLT det är i kabeln till TVn när detta händer för det verkar som att när spänningen skjunker så slår TVn ifrån men sedan återhämtar sig batteriet lite och då går det ju igen en liten stund .
 

Kjell 896

HBK Medlem
Inlägg
314
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
896
Medlemskap
2024
Sv: TV bekymmer

Hej!

Sonen råkade ut för något liknande i sin husvagn när han köpte en ny 12v tv, (hade tidigare en tjocktv med drift via konverter) det visade sig att strömförnade kabel som var framdragen till platsen var för klen och då stämmer teorin som ovan skriver.

Kjelle
 

gaisaren

HBK Medlem
Inlägg
736
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
521
Medlemskap
2024
Sv: TV bekymmer

Jadu käre Owe, det är en makalös manick som finns i vissa bilar.Idag testade jag att ta bort den "treuttagskontakten" som inköptes på Jula för några dgar sedan. Satte tillbaka den gamla "tvåkontaken" och tv fick gå ett tag, ca 2 timmar utan avbrott.
Svar till hr Linder, nej kan inte se volt utan bara %.
Anledningen till trekontakten är/ var att vi införskaffat ett gaslarm och kopplat det till denna kontakt. Tagit bort den just nu och provar bara tv,n

ha de..............:music-icon:

ps. lowelowe
ses snart?
var??
 

gaisaren

HBK Medlem
Inlägg
736
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
521
Medlemskap
2024
Sv: TV bekymmer

Nej, snarare lite grövre.
Du har en liten aning vad det vara för fel märker jag. Det är detta som är en av anledningarna till HBKs stora fördel. Kunniga och hjälpsamma personer

ha de..............:music-icon:
 
F

F.d. 53012

Guest
Sv: TV bekymmer

Nej, snarare lite grövre.
Du har en liten aning vad det vara för fel märker jag. Det är detta som är en av anledningarna till HBKs stora fördel. Kunniga och hjälpsamma personer

ha de..............:music-icon:

Har haft liknande problem med olika aria på kablarna det kan ställa till det och det är extremt viktigt att ha hög spänning och helst aldrig under 12 v eftersom det är digitalt skit som skall behandla bilden. Annat var det på den analoga tiden då fick man bild ur en ståltråd.
Det är det som kallas utveckling eller om det var inveckling..
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 17502

Guest
Sv: TV bekymmer

Hej.
Det är bara att ha tålamod. Det kan ta någon dag.
Svenrik
 
F

F.d. 4927

Guest
Sv: TV bekymmer

Det är det som kallas utveckling eller om det var inveckling..[/quote]
Ja, utveckling är inte alltid liktydigt med framsteg.

Lasse
 

Håkand

HBK Medlem
Inlägg
979
Kommun
Tidaholm
HBK-Nr
3312
Medlemskap
2024
Sv: TV bekymmer

När det gäller TV-sändningar är den digitala tekniken helt överlägsen den gamla analoga, där kan man verkligen prata om utveckling.

Jag hade för några år sedan en kollega som alltid körde Volvo 245, han påstod med bestämdhet att bättre bil än den är det ingen som behöver, jag vet inte om jag kan hålla med om det heller:)
 
Senast ändrad:

gaisaren

HBK Medlem
Inlägg
736
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
521
Medlemskap
2024
Sv: TV bekymmer

Talade idag med granne som är elektriker med vissa kunskaper om 12 v. Han nämnde att prova att koppla in trekopplingen i den gamla tvåkopplingen och att det ev. skulle kunna funka(någon som inte fattade?, hör av er). Provade detta under ca 40 minuter och det funkade.
Så nu tror och hoppas jag att tv+ antennförstärkare och gaslarm ska funka och att batteriet inte ska drs ur.

ha de...............:music-icon:
 

Inge Johnsson

HBK Medlem
Inlägg
536
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
1412
Medlemskap
2024
Sv: TV bekymmer

Talade idag med granne som är elektriker med vissa kunskaper om 12 v. Han nämnde att prova att koppla in trekopplingen i den gamla tvåkopplingen och att det ev. skulle kunna funka(någon som inte fattade?, hör av er). Provade detta under ca 40 minuter och det funkade.
Så nu tror och hoppas jag att tv+ antennförstärkare och gaslarm ska funka och att batteriet inte ska drs ur.

ha de...............:music-icon:

Du får gärna förklara, för el är rena vetenskapen för mig. Om jag kör min omninova antenn med inverter till 220v så får jag bild överallt men om jag använder 12v så är det mycket sämre.
 

gaisaren

HBK Medlem
Inlägg
736
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
521
Medlemskap
2024
Sv: TV bekymmer

Nu satte du mig på pott eller tvkanten. Vad jag gjorde var alltså det att jag använde mina tre och tvåkopplingar(menas att det är förgreningar från en till 2 / 3) och som av ett under(i allafall igår) så funkade det. Återkommer efter nästa resa. Moseldalen från helgen. Inte mycket tv mer film från datorn. Gillar att avsluta dagen med en film.

ha de............:music-icon:
ps. håller med om svårigheter med elen. gör aldrig något själv med det, annar har jag/vi varit amatörer med det mesta på och i huset
 

Inge Johnsson

HBK Medlem
Inlägg
536
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
1412
Medlemskap
2024
Sv: TV bekymmer

Nu satte du mig på pott eller tvkanten. Vad jag gjorde var alltså det att jag använde mina tre och tvåkopplingar(menas att det är förgreningar från en till 2 / 3) och som av ett under(i allafall igår) så funkade det. Återkommer efter nästa resa. Moseldalen från helgen. Inte mycket tv mer film från datorn. Gillar att avsluta dagen med en film.

ha de............:music-icon:
ps. håller med om svårigheter med elen. gör aldrig något själv med det, annar har jag/vi varit amatörer med det mesta på och i huset

Då fattade jag!

Trevlig resa.
 
Toppen