• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Diesel i vattentanken

swempa

FD HBK Medlem
Inlägg
29
Kommun
Surahammar
HBK-Nr
316
Medlemskap
2023
Diesel i vattentanken kan vara förödande men jag har klarat av det.
Hade 60 l vatten i tanken. Tankade 37 l diesel. Efter ca 2 timmar tömde jag tanken då jag upptäckte misstaget. Jag hade inte öppnat kranarna eller använt pumpen.
Efter tömning sprayade jag hela tanken med kallavfettningsmedel "Herobiol extra" i koncentrerad form. Lät stå ca 15 min. Fyllde tanken med vatten till en tredjedel. Körde lite med hårda inbromsningar så att vattnet fick skvalpa runt ordentligt. Sköljde med rent vatten. Upprepade proceduren en gång.
Sprayade med diskmedel. Borstade där jag kom åt. Sköljde ordentligt. Upprepade detta ännu en gång.
Efter sista sköljningen gjorde vi en blindtest med två glas vatten. Ingen smak, ingen lukt. För säkerhets skull tog jag och sköljde tanken med citronsyra. 300gr i ca 50 l vatten. Lät det stå i några timmar körde ut det genom vattenledningar och avloppstanken. Har en plasttank säkert enklare i rostfritt.:):)
Herobiol säljs av Lahega kemi AB 042-256700.

Lycka till.
 
F

F.d. 2522

Guest
Sv: Diesel i vattentanken

Skönt att det kan lösa sig. Men min fråga är: Hur kunde det gå så galet från början? Min skräck är alltid att tanka bensin i min nya dieselbil. Men diesel i vattentanken har inte oroat mig innan. Kanske nu!!!
 

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: Diesel i vattentanken

Hu sicket elände och du hade tur att det inte blev någon bismak men sitter luckorna så nära varann och är så lika ?
 

swempa

FD HBK Medlem
Inlägg
29
Kommun
Surahammar
HBK-Nr
316
Medlemskap
2023
Sv: Diesel i vattentanken

Trodde ett tag att jag var ensam om att tanka bensin i en diesel. det är inte så farligt som det låter. Stanna så fort du märker att bilen hackar. Försök inte att starta om. Jag hade tankat ca 85 liter. Bärgare tog mig till en verkstad, som tömde tanken och alla ledningar. Sedan var det bara att fylla igen.
Allt ordade sig, men dyrt blev det.
Mvh.
swempa
 

swempa

FD HBK Medlem
Inlägg
29
Kommun
Surahammar
HBK-Nr
316
Medlemskap
2023
Sv: Diesel i vattentanken

Nej då, luckorna sitter ca 1 met. från varandra, men det var en helt annan orsak till att det gick som det gjorde. Men nu har jag lärt mig en läxa. Så inget ont utan att det har något gott med sig.
Mvh
Swempa
 
F

F.d. 29876

Guest
Sv: Diesel i vattentanken

Trodde ett tag att jag var ensam om att tanka bensin i en diesel. det är inte så farligt som det låter. Stanna så fort du märker att bilen hackar. Försök inte att starta om. Jag hade tankat ca 85 liter. Bärgare tog mig till en verkstad, som tömde tanken och alla ledningar. Sedan var det bara att fylla igen.
Allt ordade sig, men dyrt blev det.
Mvh.
swempa

Hej,

Jag råkade tanka ca. 30% bensin i dieseltanken. Motorn reagerade inte märkbart, så jag körde vidare och tankade i mer diesel efterhand.

Talade med en busschaufför och han trodde att gränsen för möjlig inblandning utan allvarliga problem ligger omkring 50%.

Mvh Bengt
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Sv: Diesel i vattentanken

Hej,

Jag råkade tanka ca. 30% bensin i dieseltanken. Motorn reagerade inte märkbart, så jag körde vidare och tankade i mer diesel efterhand.

Talade med en busschaufför och han trodde att gränsen för möjlig inblandning utan allvarliga problem ligger omkring 50%.

Mvh Bengt

Då knackade det väl duktigt i motorn?
Du hade tur att du inte fick skador på kolvarna.
10% bensin är OK att slå i på vintern om man inte har till gång till vinterdiesel.
Har du väldigt stor tank?
 
F

F.d. 29876

Guest
Sv: Diesel i vattentanken

Då knackade det väl duktigt i motorn?
Du hade tur att du inte fick skador på kolvarna.
10% bensin är OK att slå i på vintern om man inte har till gång till vinterdiesel.
Har du väldigt stor tank?

Hej,

Jag upptäckte misstaget innan jag hunnit fylla hela tanken, så 30% är en beräkning som jag gjorde med utgångspunkt från tankmätaren.

Jag lät motorn stå och gå på tomgång länge för jag ville undvika stopp ute på vägen och jag tyckte motorn lät som vanligt.
Sen körde jag med en mycket lätt gasfot och var en riktig väglus i många mil.

Det där med 10% på vintern var bra att få reda på, tackar!

Mvh Bengt
 
Toppen