• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Kylskåp

Pelle&Lena

HBK Medlem
Inlägg
2.477
Kommun
Gävle
HBK-Nr
570
Medlemskap
2026
Hejsan!

Funderar på om villket som är det bästa när man kör igång kylskåpet, jag har inte tillgång till 220v utan funderar på batteri eller gasol, känner mig osäker på att lämna husbilen utan tillsyn med gasol som kylkälla i natt. Hör nog inte gasollarmet om något skulle hända.

Tipsa och ge mig råd.

Tackar så mycket på förhand.

Mvh Pelle 570
 

bosse b

HBK Medlem
Inlägg
1.466
Kommun
Linköping
HBK-Nr
548
Medlemskap
2024
Sv: Kylskåp

Är gasolen hyfsat nykollad skulle jag inte tveka att ha den på i natt.
Ska du ladda in kylda varor, fryst och kalla frysblock, så räcker det att skåpet står på ett par timar innan. 12 volten brukar bara duga att hålla kallt, inte kyla ner ett varmt skåp
bosse b
 
Senast ändrad:

corina

FD HBK Medlem
Inlägg
181
Kommun
Ljusdal
HBK-Nr
1403
Medlemskap
2023
Sv: Kylskåp

Inga problem med gasol, har du kollat det på besiktningen?
 

Pelle&Lena

HBK Medlem
Inlägg
2.477
Kommun
Gävle
HBK-Nr
570
Medlemskap
2026
Sv: Kylskåp

Beställde tid hos besiktningen men när jag kom dit var alla testgrejor ur funktion:mad: så det blev inget , har köpt läckageindikator idag och monterat in, testade med det och trycket låg kvar efter 7 min ca utan att sjunkit något.
 

Toskana650

HBK Medlem
Inlägg
76
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
4799
Medlemskap
2024
Sv: Kylskåp

Kan du verkligen köra kylskåpet på 12 V när generatorn inte laddar? Normalt går det inte, och skulle det gå, lär väl kylskåpet snabbt ladda ur batteriet!?
mvh PO
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.740
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Kylskåp

Självklart skall du köra kylskåpet på Gasol, vi kör nästan alltid på gas, det drar så lite, och på 12V kyler det mycket sämre. Dessutom drar det väldigt mycket ström på 12V, bättre det får ladda batterierna!
 
Senast ändrad:

jojje

HBK Medlem
Inlägg
851
Kommun
ÖstraGöinge
HBK-Nr
3802
Medlemskap
2024
Sv: Kylskåp

Har en liten annan erfarenhet när det gäller 12 v.
Självklart använder du 12v enbart när du kör(brukar ej gå att köra skåpet vid stillastående motor, D+ saknas då)
Vid körning har jag alltid 12v till skåpet inkl. laddning och det är inga som helst
problem och det kyler väldigt bra. Anledningen är att ventilationen till skåpet blir
maximalt.Bilgeneratorn har väldigt stor kapacitet.
Tilläggas kan man säga att det finns en liten, beroende på skåpmodell att lågan kan släckas under körning.Dessutom har du 12v gratis.

Jojje
 

Pelle&Lena

HBK Medlem
Inlägg
2.477
Kommun
Gävle
HBK-Nr
570
Medlemskap
2026
Sv: Kylskåp

Tack för alla råd som jag fått kör på batteriet när vi åker omkring och gasol när vi parkerat.

Nu bär det iväg norrut hej svejs!!!!
Pelle 570
 

Toskana650

HBK Medlem
Inlägg
76
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
4799
Medlemskap
2024
Sv: Kylskåp

... Dessutom har du 12v gratis.

Jojje

Håller med om allt Jojje skriver förutom att 12V är gratis. Den el som kylskåpet drar måste generatorn leverera. Detta gör att generatorn bromsar lite mer, och motorn drar mer bränsle.
Frågeställningen är ganska intressant. Vad är egentligen billigast? Att köra kylskåptet på 12V (vilket innebär att diesel är bränsle) eller att använda gasol som bränsle? Verkningsgraden blir onekligen låg när man kör på 12V. Dieselmotorn har en verkningsgrad på ca 40% och generatorn har ca 95% verkningsgrad, vilket gör att mindre än 40% av bränslet förvandlas till el. Att använda bilmotorn för att driva kylskåpet via 12V har alltså väldigt dålig verkningsgrad jämfört med gasol som har mycket hög verkningsgrad när den används i kylskåpet. Det borde gå att räkna på det hela med energiinnehåll och bränslepris för att avgöra vad som är billigast.

Själv har jag tills nu använt 12V till kylskåpet när jag kör, men med tanke på detta är nog gasol inte så dumt i alla fall. En av fördelarna med 12V är att man sparar på gasolen och inte behöver byta flaska så ofta.

Någon kunning person kan säkert räkna på det här och utreda vad som är optimalt för drift av kylskåpet.
mvh PO
 
Senast ändrad:

Toskana650

HBK Medlem
Inlägg
76
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
4799
Medlemskap
2024
Sv: Kylskåp

Hej igen!
Jag har nu gjort ett försök till kalkyl på bränslen till kylskåp.
Gasol har energiinnehåll 12,8 kWh/kg. En PC10 för 300 kr/fyllning ger då energipriset 30/12.8= 2,34 kr/kWh.
Diesel har energiinnehåll 35 MJ/liter. Om priset är 12,5 kr/liter blir priset 12,5/35 = 0,357 kr/MJ.
1 MJ (MegaJoule) är 0,278 kWh vilket gör att energipriset blir 0.357/0,278 = 1,28 kr/kWh värme.
En modern dieselmotor har en verkningsgrad på ca 40%. Om vi antar 95% verkningsgrad för generatorn blir kostnaden för 12V el 1,28/0,4/0,95 = 3,38 kr/kWh el.
Jag har inte tagit någon hänsyn till eventuella skillnader i absorptionkylskåpets verkningsgrad för olika bränslen, men man kan nog anta att processen är optimerad för drift med gasol.
Slutsatsen blir att 12V från diesel är ca 40% dyrare än gasol. För de som har LPG-tank och kan köpa billig gasol blir det betydligt billigare med gasol. Vid ett gasolpris på 43 kr/kg är gasol och 12V ungefär lika dyra.
mvh PO
 
F

F.d. 53009

Guest
Sv: Kylskåp

När generatorn skall alstra ström till kylskåpet så går den förstås tyngre och det går åt mera diesel. Men den dieseln bidrar ju inte till att dra runt motorn med ca 40 varv i sekunden eftersom motorn redan roterar 40 varv i sekunden med hjälp av den ordinarie förbrukningen. Om vi då antar att verkningsgraden för den extra dieseln är 70 % i stället för 40 % så blir kostnaden vid 12 V:s drift plötsligt 1,80 kr/kWh jämfört med gasolens 2,34 kr/kWh. Bara en tanke. 70 % är bara en gissning.

I manualen till vårt kylskåp (Thetford) uppmanas man att aldrig använda gasoldrift under färd. Risk för explosion om brand utbryter vid en ev. olycka.

Mvh
Birger
 

Toskana650

HBK Medlem
Inlägg
76
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
4799
Medlemskap
2024
Sv: Kylskåp

Det är naturligtvis fritt för göra sina egna antaganden men att dieselmotorn skulle ha 70% marginell verkningsgrad är fullständigt orimligt och fysikaliskt omöjligt enligt min synpunkt. Dieselmotorn har effektiv förbränning av bränslet, obeoende av belastning, så verkningsgraden för marginell effektökning bör vara i storleksordningen 40%.

De som inte har slangbrottsventil och Secumotion i sin bil bör naturligtvis inte använda gasol under körning. De bör även stänga flaskventilen när de kör, annars kvarstår ju risken för brand/explosion vid en eventuell olycka.

Mitt inlägg ovan är inriktat på att försöka svara på vilket bränsle som är billigast. Det är dock små kostnader vi pratar om. Vid gasoldrift drar kylskåpet gasol för ca 60-70 öre/timme och 12V är något dyrare. För en dagsetapp med 5 timmars körning blir drift med gasol kanske 1-1,5 kr billigare. Alltså inget att bry sig om! Slutsatsen blir att man kan använda vad man vill till kylskåpet.:)

Vid fricamping utan el och korta dagsetapper kan det nog vara bäst att endast använda gasol (om det är tillåtet i din bil) så att all laddning kan gå till batterierna.
mvh PO
 
F

F.d. 55256

Guest
Sv: Kylskåp

Av ren lathet låter vi kylskåpet välja själv. Eftersom det finns ett autoläge är det enkelt. Finns 230 v går det på den, ingen 230 v bilen körs 12 v, ingen 230 v, motorn går inte, gasol. När man tankar får inte gasolen brinna, när jag vrider av nyckeln startar inte gasolen på ca 15-18 min. Enda gången när jag bestämmer själv är vid korta stopp och det mycket varmt ute, då kopplar jag över till gas manuellt för att inte tappa för mycket kyla. Kostnaden mellan de olika sätten att driva skåpet är nog i det stora hela försumbart.
Ove.G
 
Toppen