• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Hälla ut kaffesump.

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Sv: Hälla ut kaffesump.

Ähhhh, jag dricker bara kaffegök, så nu skall jag hälla Nescafe i vodkan och se. Undrar om jag skall värma vodkan först?
-----------
Provar.......nu.
-----------
-------------
-----------
--------------
Tvi, de var inge gott. Tacka vet jag Gevalia......
:D
 

Amstel

HBK Medlem
Inlägg
2.423
Kommun
Orust
HBK-Nr
3309
Medlemskap
2024
Sv: Hälla ut kaffesump.

Recept på Irish Coffee.
Använd orökt Irish whiskey. Whiskyn kan bytas ut mot calvados, cognac eller rom men då bör man kalla drinken ”French coffee” eller ”Caribbean coffee”. (Själv använder jag 6cl Genever men då heter det Double Dutch Coffee)
3 tsk farinsocker, 4 cl irländsk whiskey, ca 2 dl varmt & starkt pulverkaffe, 2 msk lätt vispad grädde.
Gör så här: Vispa grädden lätt. Blanda farinsocker och spriten i ett glas och fyll på med kaffe. Skeda över den lättvispade grädden så att det bildas ett lock. Strö över en nypa kakaopulver.
Det är en dödssynd att hälla eventuella rester i buskarna.
Den skall drickas ur helt!:rolleyes:
Julian
 
F

F.d. 25189

Guest
Sv: Hälla ut kaffesump.

Immeln och Labri hur är det nu då ?
Immeln skriver : Bra för PH-värdet
Labri skriver att det är bra för rhodendendron ?
Rododendronsläktet är så kallade surjordsväxter, ph-värdet i jorden bör vara 4,5 !
Så som trädgårdsnovis *visslar* ska jag hä kaffesumpen på mina rhododendron eller inte ???:wideeyed:
 

Calle Bonath

FD HBK Medlem
Inlägg
3.568
Kommun
Mark
HBK-Nr
1259
Medlemskap
2023
Sv: Hälla ut kaffesump.

Kaffesumpen passar nog bäst i rosenrabatten
4.gif

Calle
 
F

F.d. 4927

Guest
Sv: Hälla ut kaffesump.

Immeln och Labri hur är det nu då ?
Immeln skriver : Bra för PH-värdet
Labri skriver att det är bra för rhodendendron ?
Rododendronsläktet är så kallade surjordsväxter, ph-värdet i jorden bör vara 4,5 !
Så som trädgårdsnovis *visslar* ska jag hä kaffesumpen på mina rhododendron eller inte ???:wideeyed:
Ja du, det var en samvetsfråga, dvs jag har ingen aning om PH-värdet i kaffesump. Däremot vet jag att rhododendron fordrar sur jord och att mina rhododendron trivs alldeles utmärkt i sin torvjord, som regelbundet "gödslas" med kaffesump. Och de har trivts med det ända sedan 1975.

Lasse
 
F

F.d. 50141

Guest
Sv: Hälla ut kaffesump.

Gammal tråd men värt att lyfta.

Problemet med pulverkaffe är att det beska kaffet blir flytande på ytan och fastnar på läpparna. Förslaget att koka vattnet löser problemet genom att kaffet blandas väl. Ett superbra knep är annars att köra med stavmixer eller en liten minivisp. Den sistnämnda har jag i husbilen och den kan man ju även använda för att frotta mjölken. Det fina med pulverkaffe är att man även kan hälla i lite kaffepulver i mjölken innan man frottar. Så gott kaffe latte kan inte de dyraste kaffemaskinerna göra.

Nästa tips är att skaffa bra pulverkaffe. Det skall vara ett superfint pulver och inte bitar, som i de flesta fall. Får ni tag på "Nescafe Classic Frappé", instant Greek Coffee, så är det bland det bästa som finns. Mykonos livs i Uppsala importerar detta från Grekland och de har allt från supersmå kaffeburkar till stora förpackningar (gissar på 4kg). Med detta kaffepulver måste man inte mixa utan det räcker att hälla på vatten med "lång smak".

Jag kokar således bara vatten till termos och när jag gjort kaffet slår jag på kallvatten till rätt temperatur. På så vis håller termosen värmen bättre och jag kan göra mycket mer kaffe ifrån termosen. Det gör inget om jag glömmer tömma termosen och jag behöver inte diska den. Vattnet kan jag även använda för att diska ur kopparna.

I husbilen har jag även en rostfri liten kanna jag köpt hos Classe i insjön som jag frottar mjölk i. En gammal aromat-kryddburk är perfekt för farinsocker. I husbilen har jag en Nescafé-burk med plastlock men om jag flyger fyller jag en urdiskad drickyoghurt. Sen fyller jag en gammal urdiskad snusdosa från drickyoghurten varje morgon. Perfekt att spetsa kaffet på flyget eller dagsutflykten. Måste vara noga när man fiskar efter snus bara så man inte öppnar fel för då har man kaffe överallt.
 
Senast redigerad av en moderator:

RichardK

FD HBK Medlem
Inlägg
158
Kommun
Stenungsund
HBK-Nr
10957
Medlemskap
2022
Sv: Hälla ut kaffesump.

I boken "Potensgivarna" av Karin Brunk Holmqvist beskrivs ett alternativt sätt att bli av med kaffesumpen. Läsen o låten er förnöjas!!
Ett sätt att dryga ut reskassan kanske, vem vet...?potensgivarna.jpg
 

Gunillas Kenth

HBK in Memoriam
Inlägg
13.489
Kommun
Hässleholm
Sv: Hälla ut kaffesump.

Svart Som Natten - Hett Som Helvetet - Rent Som En Ängel - Ljuvt Som Kärleken

KAFFETS HISTORIA

En av dom mest vanliga är legenden om getherden Kaldi från Jemen. Kaldi levde någon gång på 300-talet. En kväll när Kaldi var ute och vallade sina getter så upptäckte han att en del av getterna inte var så stillsamma som du brukade vara, utan i stället så hoppade och skuttade dom runt en buske med lysande röda bär. Kaldi beslöt sig för att undersöka dessa bär och smakade då på ett par av dom. Det dröjde inte länge förrän även Kaldi började skutta runt.

VAD ÄR KAFFE?
Vad innehåller denna dryck? Koffein säger nog dom flesta, och det är ju i och för sig sant. Men mängden koffein i kaffe är extremt litet, ca 0.1%.

NÄR KAFFET KOM TILL SVERIGE
Några präster i Rom ville förbjuda drycken med motiveringen att det var djävulens dryck. Påven, Klemens VIII, var inte säker så han beslöt sig för att prova och se vad det var för något. Det var då han lämnade sitt legendariska uttalande:
”Denna satans dryck är sannerligen så god att det skulle vara stor synd att bara de otrogna fick dricka den. Vi skall lura satan och döpa den så att den blir en Sann kristlig dryck, ofarlig för själen”
1685 kom dock kaffet till Sverige då det importerades ett skålpund (0.425 kilo) till Göteborgs hamn. 1688 upptogs kaffet i apotekartaxan. Men det tog lång tid innan kaffet blev populärt här i Sverige. Den som gjorde det populärt sägs vara Karl XII som hade upptäckt kaffet nere i Turkiet.

HUR GÖR MAN ETT GOTT KAFFE?
För att göra ett gott kaffe krävs det två ingredienser, vatten och kaffe. Vattnets standard är viktigare än vad många tror. För att få till ett bra kaffe så räcker det inte med att bara ta lite vatten från kökskranen. För att få ett bra resultat så ska man använda sig av ett syrerikt vatten som skall vara så kallt som möjligt. Vattnet skall också vara mjukt men får inte ha mjukats på konstgjord väg. Dessutom, och det är det viktigaste, får inte vattnet, oavsett tillagnings sätt, koka. Vattnet skall endast sjuda, temperaturen skall ligga runt 90 grader Celsius, aldrig över 95.

Kaffesumpen kan med fördel hällas ut i toan.

KAFFETS HISTORIA.doc
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Hälla ut kaffesump.

Ett behändigt sätt att bli av med sumpen är att använda snabbkaffe, Nescafé och liknande för då dricker man ju upp sumpen. :D

Jappe
 

Joppe

FD HBK Medlem
Inlägg
94
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
12196
Medlemskap
2023
Sv: Hälla ut kaffesump.

Jag har fått tipset att kaffesump förhindrar stopp i avloppet, så då är ju problemet löst.
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.256
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Hälla ut kaffesump.

Då är det nog någon som driver med dig, eller kan det vara en rörläggare som vill försäkra sig om mer jobb i framtiden? Kaffesump är ju det värsta man kan hälla ut i avloppet eftersom det är fett och innehåller artiklar. När fettet stelnar binder det fast partiklarna nere i rören och förorsakar så småningom stopp.
 
Toppen