• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Ta isär Status 315 antenn ??

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Jag har ju dålig motagning på min Status 315 "Vision plus" (sådan här) : The S315 Omni-Directional Antenna.

Då vi har dålig mottagning med den så tänkte jag i steg 1 att kolla så anslutningarna är som dom skall och inte dåligt gjorda men hur tar man isär över och underdelen på själva antennen och det är delarna D och F i länken ovan , har dom varit så seriösa så dom limmat ihop delarna ?

Antennen kanske är kass överhuvudtaget även om anslutningarna är bra ??
 
F

F.d. 29925

Guest
Sv: Ta isär Status 315 antenn ??

Finns knappast någon som ej försöker att undvika ett arbetsmoment (limning) om man kan lösa problemet på ett enkalre sätt.

Så, utan att veta skulle jag tro att dina antenndelar sitter ihop med någon form av "snäppförband" kan vara som ett antal hakar runt om eller t.o.m. en radiell snäpplåsning.
 

OleBerg

FD HBK Medlem
Inlägg
52
Kommun
Norge
HBK-Nr
3177
Medlemskap
2022
Sv: Ta isär Status 315 antenn ??

Status 315 kan ikke åpnes eller plukkes fra hverandre. Delene er GODT limt sammen. Fikk knust en slik antenne for et par år siden (det ble for lavt i en portal) og det var bare å kjøpe nytt. Sjekket litt på den som gikk i stykker og fant at den var laget slik at den ikke kunne tas fra hverandre eller repareres.
Tror det skjeldent er feil i antenna, men derimot forsterkeren har jeg hatt problemer med. Den virker ikke helt solid..!
:swoon:
 

PatricS

HBK Medlem
Inlägg
1.296
Kommun
Umeå
HBK-Nr
2899
Medlemskap
2024
Sv: Ta isär Status 315 antenn ??

Tror att det är en sån jag har - Status 315 iallafall.
Mätte upp den på antennfirma - var helt OK.
Installerade tv och gjorde kanalsökning - fungera bra.
Sen har jag testat den på 4 andra platser i och runt Umeå.
För mig är det märkligt att jag inte behövt göra nån ny kanalsökning - brukar det vara så?
Tv Grundig 19" med DVD.
 

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: Ta isär Status 315 antenn ??

Jag får se om jag kan mäta upp antennsignalen och det har inte varit ofta antennen har fungerat för oss och det var därför jag ville se hur anslutningen var inne i antennen .

Då jag inte monterat antennen så vet jag inte om anslutningen görs underifrån med kontakt under och den är odemonterbar .
 

Göte J

HBK Medlem
Inlägg
1.661
Kommun
Linköping
HBK-Nr
1230
Medlemskap
2024
Sv: Ta isär Status 315 antenn ??

Om man ska ha upp limmade fogar som man inte "kan" öppna, brukar en morakniv och hammare fungera bra. Man sätter eggen mot limfogen och klappar till lagom hårt med hammaren och förvånansvärt ofta spricker fogen upp på rätt ställe !
// Göte J
 

OleBerg

FD HBK Medlem
Inlägg
52
Kommun
Norge
HBK-Nr
3177
Medlemskap
2022
Sv: Ta isär Status 315 antenn ??

Tilkobling i Status 315 er gjort i fabrikk. Antennen leveres ny med 10m koax-kabel ferdig tilkoblet. Nypris i Norge ca. NOK 1.800,-.
Etter å ha prøvd å åpne limskjøten på den antenna som ble kust for meg, erfarte jeg at denne var meget solid. Jeg ville ikke forsøke å åpne en antenne med Morakniv og hammer. Limfugen har fals og er meget solid, så sansynligheten er stor for at hele plastkåpen sprekker...og da er vel antenna ødelagt. :D
 
F

F.d. 3297

Guest
Sv: Ta isär Status 315 antenn ??

Patric,
så länge du befinner dig i samma sändares täckningsområde
behöver du inte göra en ny kanalsökning.

Kanalsökning behövs bara när du har bytt sändarområde!
 
Toppen