• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Att tänka på vid köp av hund.

Publikanen

HBK Medlem
Inlägg
142
Kommun
Kristianstad
HBK-Nr
6066
Medlemskap
2024
Fyra gripna för hundsmuggling.

Utdrag ur BLT 2010-06-04

Fyra gripna för hundsmuggling

Försökte föra in 22 hundar i Sverige

Karlskrona i dag 13:36 | Uppdaterad i dag 15:30
I onsdags kväll stoppades ett fordon på väg in i landet via Karlskrona. 22 hundar, varav 19 valpar, hittades. Fyra personer har gripits.

Tullverket har gripit två personer i Karlskrona och två personer i Stockholmtrakten. De misstänks för försök till grov smuggling. I onsdags försökte de smuggla in 22 hundar, varav 19 valpar, till Sverige men ertappades.
Hundarna, fransk bulldog och chihuahua, var i dålig kondition. Detta och synnerhet på grund av risken att få in smittsamman djursjukdomar gjorde att Jordbruksverket beslutade om avlivning.
– Att avliva djur som smugglas till Sverige är sista utvägen och det är ett tungt beslut att fatta. Vi ser alltid på möjligheten att skicka tillbaka djuren till sitt ursprungsland. Men i det här fallet var inte det möjligt. För att hålla Sverige fritt i från bland annat rabies och dvärgbandmask måste vi ibland ta till drastiska åtgärder, säger Maria Cedersmyg, som arbetar för enheten för sällskapsdjur på Jordbruksverket, i ett pressmeddelande.
Smugglingsförsöket är ett av de största på flera år. Men det är inte ovanligt med hundsmuggling. Tullverket stoppar ofta svenska och utländska medborgare med hundvalpar undangömda i sitt fordon. Målet är att försöka sälja dem.
Tullverket skriver i Pressmeddelandet:
"Smugglingen medför ofta att de separeras för tidigt från sin mamma samt att hundvalparna tvingas utstå både tuffa och långa transporter. De är sällan vaccinerade och avmaskade. Viktigast av allt är dock att obehandlade djur också kan bära rabiesvirus och dvärgbandmask."
– Den som gynnar denna cyniska djurhandel genom att köpa insmugglade hundar utsätter samtidigt alla seriösa handlare och djurägare för risker. Ett sätt att komma till rätta med problemet är att få bort efterfrågan, och i det arbetet är den seriösa hundbranschen och allmänheten viktiga aktörer säger Michael Nelander, operativ chef för Tullverket i Skåne och Blekinge i pressmeddelandet.
– Både tulltjänstemän och veterinärer tycker att det är beklämmande att tvingas hantera de här ärendena.


Med vänlig hälsning

Publikanen
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Att tänka på vid köp av hund.

Ingenting gör mig så förbannad som just djurplågeri. Att människor bär sig illa åt mot varandra är ju så vanligt så att man knappt reagerar på det längre men när människan ger sig på oskyldiga djur då ser jag rött! Hoppas att de här smugglarna får rejäla straff, inte enbart androm till varnagel utan för att de verkligen förtjänar det!!

Jappe
 
Senast ändrad:

Pirkko & Kjell

HBK Medlem
Inlägg
228
Kommun
Karlskoga
HBK-Nr
415
Medlemskap
2024
Sv: Att tänka på vid köp av hund.

Jag gråter när jag läser om såna här stackars djur.
Denna gång blev "beställaren" utan hundar, men nästa vecka är det säkert nya på gång.
Så länge det finns en marknad för dessa oseriösa hundhandlare, kommer detta elände att fortsätta.
Ofta har säljaren hemligt telefonnr och "affären" görs upp på en parkering nånstans.
De ljuger om varifrån hunden kommer och om hur den har haft det.
Personligen skulle jag aldrig köpa en hund utan stamtavla.
Jo, möjligen av en person som jag känner och vet hurdana valpens hemförhållanden är.
Jag gillar alla djur, men jag hatar dessa djurplågare! //Pirkko
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Att tänka på vid köp av hund.

"Att avliva djur som smugglats till Sverige är sista utvägen och det är ett tungt beslut att fatta. Vi undersöker alltid om det går att skicka tillbaka djuren till ursprungslandet. I det här fallet var det inte möjligt", säger Maria Cedersmyg, vid Jordbruksverkets enhet för sällskapsdjur i ett pressmeddelande.

Detta är enligt min mening ett praktexempel på vad som händer när vanliga hederliga människor ikläder sig exempelvis i det här fallet Jordbruksverkets kostym (uniform) och hela tiden skyfflar ansvaret uppåt tills det till slut avgörs av högste chefen som då åberopar frasen "för rikets bästa" och så är den saken klar. Djurens bästa bryr sig visserligen de flesta om även i Jordbruksverket men i sådana här situationer försvinner det i någon sorts byråkratisk dimma och så tas det ett beslut som ingen kan ifrågasätta utan att bli dumförklarad eller få sparken!

Öppna länken!

http://www.expressen.se/polopoly_fs/1.2012560!slot50ArticleSmall/3447786819.jpg

Jappe
 
Senast ändrad:

Publikanen

HBK Medlem
Inlägg
142
Kommun
Kristianstad
HBK-Nr
6066
Medlemskap
2024
Sv: Att tänka på vid köp av hund.

Vilket beslut tycker du att man skulle tagit Jappe?

Med vänlig hälsning.

Publikanen
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Att tänka på vid köp av hund.

I stället för att döda djuren kunde man tagit hand om dom, i varje fall dom som hade bäst kondition. Var det verkligen nödvändigt att döda allihop? Jag tror inte det, Publikanen!

Måste det överhuvud dödas här så tycker jag smugglarna vore lämpligare objekt! Detta betyder inte att jag anser det lämpligt med dödsstraff för hundsmuggling! Dock tycker jag att gärningen är ett så grovt brott att påföljden borde bli fängelse i många år. Folk som brister i respekt för djur gör sig ofta skyldiga till samma sak när det gäller människor! Respekt för livet, allt liv!

Jappe
 
Senast ändrad:
F

F.d. 25098

Guest
Sv: Att tänka på vid köp av hund.

I stället för att döda djuren kunde man tagit hand om dom, i varje fall dom som hade bäst kondition. Var det verkligen nödvändigt att döda allihop? Jag tror inte det, Publikanen!

Måste det överhuvud dödas här så tycker jag smugglarna vore lämpligare objekt! Detta betyder inte att jag anser det lämpligt med dödsstraff för hundsmuggling! Dock tycker jag att gärningen är ett så grovt brott att påföljden borde bli fängelse i många år. Folk som brister i respekt för djur gör sig ofta skyldiga till samma sak när det gäller människor! Respekt för livet, allt liv!

Jappe

Hej.

Hänger ut mej skälv lite, men en avlivning av smugglarna eller deras uppdragsgivare är presis vad som skulle behövas.

Hur många är vi inte som skulle göra vad som helst för våra små liv??

Försvarar Fuzzy med liv och lem.

Peter.
 

Publikanen

HBK Medlem
Inlägg
142
Kommun
Kristianstad
HBK-Nr
6066
Medlemskap
2024
Sv: Att tänka på vid köp av hund.

Vem skulle betalt karantänskostnaderna som bör kosta kring 30-35000 kronor för minst 4 månader i karantän, de djur som är yngre än 3 månader får vänta tills de är 3 månader innan de kan ta rabiessprutan. Sen skall det gå minst 120 dagar innan man kan ta ett test på antikroppar mot rabies.
 
F

F.d. 29925

Guest
Sv: Att tänka på vid köp av hund.

Tyvärr är det nog så om man tillhandahöll andra alternativ än de nu gällande skulle nog smugglingsförsöken öka ganska dramatiskt.
Men man skulle nog på ett enkelt sätt kunna höja bötesbeloppet med några hundra procent och beslagta smuggelfordonet för att se om det skulle ha någon verkan.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Att tänka på vid köp av hund.

Enkel straff: la smuglerne betale fulle karanteneutgifter for alle dyrene også for de som må avlives. Når dyrene er ferdig i karantene selges de av myndighetene, dvs. full kostnad og ingen fortjeneste for smuglere som blir tatt. Og på toppen av dette en kraftig bot.
 
Toppen