• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Tyst turbo

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Med tilltagande ålder försvinner eller försämras många mänskliga funktioner och ett exempel på detta är den behagliga tystnad man hamnar i när hörseln försämras. Igår var jag på vårdcentralen i Stenungsund och där plockade dom ut en vaxpropp, stor som en humla, ur vänsterörat på mig. Bra, tänkte jag när jag gick ut i det åter hörbara trafikbruset, då kanske jag hör turbon igen och lyssnade därför intensivt efter vinandet på hemvägen. Ingenting hördes dock och nu misstänker jag att turbon har havererat. Jag tycker att bilen har blivit lite slöare på sista tiden.

Vågar jag åka till en verkstad och be dom fixa problemet eller finns det något man göra själv för att kontrollera om turbon fungerar?

Att köra med en turbo som inte fungerar är kanske olämpligt eller saknar det betydelse bortsett från prestandaförsämringen?

Att fixa en turbo blir väl dyrt, antar jag?

Jag har en gammal 2,5TDi som har gått sisådär 12000 mil. Turboaggregaten är kanske inte så långlivade. Vad vet jag? Inte mycket i detta ämne!

Osäker Jappe
 
F

F.d. 2577

Guest
Sv: Tyst turbo

Hej Jappe. En modern turbo skall nog klara mera. På min Volvo T4 -98 som nu gått 29000 mil sitter nog orginalturbon. Äldre turbo´s utan vattenkylning var däremot kortlivade. Men du kan kanske be någon med "bättre" hörsel lyssna om inte de kan höra tubon. Utbytes turbo är inte så dyra, sök på nätet.
Leffe
 
F

F.d. 53078

Guest
Sv: Tyst turbo

Jappe om din turbo går sönder i en modern bil så märker du det omgående bilen blir väldigt slö den förlorar mycket mer än 50% av motoreffekten.
Accelera med en hög växel och känn hur bilen drar när den kommer upp i varv. Troligtvis har du Intercooler och den fungerar som en ljuddämpare då hör du inte det vinande ljudet. hoppas det inte är något fel TURBO = dyrt 1000-1500€ kan ha roligare för det


Juan
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Tyst turbo

Måtte selv bytte turboen på vår gamle 2,8TDI motor etter 120 000 km - fikk da vite at jeg hadde håndtert motoren feil, en skal alltid la motoren gå minst ett minutt på tomgång før en stenger av slik at det er oljetrykk mens turboen spinner ned i hastighet. Gjør en ikke det så kokser det seg i lagrene i turboen og den låser seg helt.

Lykkeligvis så er det en mye anvendt turbo som sitter i disse motorene, så det er bra tillgang på utbytteturboer. Tror jeg betalte 6000 NOK for min og jobben med bytte er ikke stor. Fabrikkny skulle kostet over 30 000 NOK.
 
F

F.d. 29925

Guest
Sv: Tyst turbo

En turbo i en dieselmotor får inte lika mycket stryk som en turbo i en bensinare.
Detta beror på att avgastemperaturen i en dieselmotor är betydligt lägre än i en bensinmotor.
Så 30- 50.000 mil är absolut inget ovanligt.:wink:
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Sv: Tyst turbo

Lossa slangen till insugningssidan på turbon. Snurra på turbinhjulet och känn efter att det snurrar lätt. Pressa turbinhjulet åt sidorna och uppåt/nedåt och vrid på det. Det får inte ta emot godset runt impellern. Hittar du inget fel är själva turbon OK.
OBS det är ett ganska stort glapp i turbinaxeln som beror på att den är lagrad i flytande lager. D v s det är glidlager som flyter på en oljefilm och snurrar i tubohuset och turbinaxeln snurrar i sin tur i lagren. Detta för att klara av varvalet som i vissa turbo kan vara 120 000 varv/min.
Du kan ha fel på "vaste-gate-ventilen" som släpper förbi avgaser förbi turbon om trycket skulle bli för högt. För att kolla detta måste man mäta trycket från turbon när den är fullt belastad.
Goda råd:
Varva aldrig upp en turboladdad motor direkt efter start. Då hinner inte oljan upp och smörja turbon innan den gjort ett par tusen varv. Låt alltid motorn gå någon minut på tomgång efter hård körning så turbon hinner kylas ned. (det kan vara över 700 grader på avgassidan).
 

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: Tyst turbo

Jag trodde impellrarna på min turbo var slutbrända så jag monterade en turbotrycksmätare i bilen på en slang på insugssidan som fick tryck när turbon laddade och jag fick upp laddtrycket i 0,7-0,8 bar och det är helt okay = kostnad 200-250:- för mätaren .

Jag vet att på en del bilar av annat fabrikat så kan staget till wastegaten gå av och då blir det heller inget laddtryck för då är den öppen hela tiden .
 

Tommy

HBK Medlem
Inlägg
191
Kommun
Håbo
HBK-Nr
515
Medlemskap
2024
Sv: Tyst turbo

Hej Jappe!
Om Du tidigare har hört turbon "vina" så har den säkert havererat nu. En turbo ska inte "vina", låter dyrt:mad:.
Hälsningar
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Tyst turbo

Jag tänkte det samma!
En turbo som låter mycket har i regel havererat. Den kan också lämna vit rök vid gaspådrag.
 
F

F.d. 2577

Guest
Sv: Tyst turbo

Hej igen Jappe, jag ser att flera säger att blir mycket dyrt med ett tubohaveri. Om nu det värsta har inträffat så hittade jag denna sida på nätet. turbotechprislista.se/sokpris.asp?CarBrand=10&CarModel=77&Moms=1 Här kostar en renoverad 4300:- och en utbytes 5900:- + packning 120:-. Allt är ju relativt men dessa priser ser jag som rimliga. Jagar man vidare på nätet går det säkert att hitta ännu bättre priser.
Lycka till, du får gärna berätta hur det gick.
Har någon annan handlat av detta företag? Funkade det?
Leffe
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Sv: Tyst turbo

Hej Jappe!
Om Du tidigare har hört turbon "vina" så har den säkert havererat nu. En turbo ska inte "vina", låter dyrt:mad:.
Hälsningar

En tubo "viner" alltid p g a det höga varvtalet när luften träffar turbinen. Försök att spinna upp något i 100 000 varv utan att det hörs. I så fall gratulerar jag dig.
En turbo som INTE "viner" är dock felaktig. Då står den still.
Förr, innan det fanns utbytesturbo (för lastbilar) har jag renoverat ett antal.
Det fel som uppstår av slitage är för stort radialspel på turbinaxeln.
Sedan kan det komma in främmande föremå i turbinen som skadar den, men det ser man om man tittar in i turbinhuset.
:rolleyes:
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Sv: Tyst turbo

Jag glömde säga att ryker det vitt om avgaserna (som någon påpekade tidigare) så kan det vara fel på tätninarna till turbon. Där sitter tätningar som ser ut som små kolvringar.
Fel på dessa= byte.
:(
 
F

F.d. 53078

Guest
Sv: Tyst turbo

Jag har en turbo som har gått sönder på en bil Volvo XC 70 2006 den har gått 500.000Km Turbon gick för att insugningsslangen gick av.
Nu har motorn ingen effekt alls det tar evigheter att komma upp i 120 Km/H i uppförsbackarna sjunker den till 60-80Km/h. Volvo i Estepona har givit mig ett totalpris på 2.200€ att reparera Själva Turbon kostar 850€ plus moms sedan skall det bytas en massa saker mer i samband med turbobyte filter oljor packningar verkstadskostnad och allt dom kan hitta på. Så det är tydligen inte bara att byta Turbon.
Har en annan Volvo V70 98 den har gått långt över en miljon km och Turbon är perfekt. Jag hade bilen i Dyno för ett år sedan och den hade tappat 1hk 139 istället för 140

Så har din bil ork Jappe så oroa dig inte


Juan
 
Toppen