• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Luftfjädring?

Osvald

FD HBK Medlem
Inlägg
15
Kommun
Linköping
HBK-Nr
2501
Medlemskap
2021
Hej på er!
Jag var hos Bossings och bytte olja och såg då att de kan montera luftfjädring bak inkl kompressor för 11 400,-. Är det någon som har utfört detta och kan ni rekommendera denna åtgärd? Har en Fiat 09. Det verkar bekvämt att trycka på en knapp istället för att köra upp på klossar.
Hoppas någon kan ge ett bra råd
Osvald
 
F

F.d. 25230

Guest
Sv: Luftfjädring?

Hej osvald
Jag har luftfjädring på min hymer 64a -88 och tycker det funkar fint, de e ju bra att ha när man lastar och när man står lite snett, sen tycker ja att den går mjukare på vägen :)
Hälsningar Ronny
 

Conny

HBK Medlem
Inlägg
1.527
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
4867
Medlemskap
2024
Sv: Luftfjädring?

Hej!
Jag har haft luftfjädringar utan fast kompresser under ett år.

Jag själv monterad den och problemet är att luftfjädringern på ena sidan (ventiler, slang eller ??) inte håller tätt, vilket även andra haft problem med.
Jag har försökt att åtgärda på olika sätt utan framgån så här lång, så har något ett tips på vad jag skall göra så är det välkommet.

Med luftfjädringen så känns bilen känns mycket stadigare men jag använder alltid stödben om jag exempelvis står på en camping.

För att pumpa så använder jag en mycket liten kompressor från Swedol.
//Conny
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.265
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Luftfjädring?

På förra bilen hade vi luftfjädring med fast kompressor och manometer. På första husbilen hade vi det inte, inte heller på nuvarande.

Jag kan inte säga att jag märker någon som helst skillnad. Detta kan naturligtvis bero på att det är olika bilar och olika chassimodeller varför det är svårt att jämföra.

Jag har bara använt kompressorn till luftfjädringen en gång. Det var när jag råkat backa över en barriär med bakre "stötdämparen" och den hamnat under barriärens överkant. Då var det bara att pumpa upp fjädringen ytterligare över normaltrycket och sedan köra.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.772
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Luftfjädring?

De luftfjädringar som normalt monteras är ju av typen extra lastfjädring, och påverkar inte bilens komfort i positiv riktning utom möjligen stabiliteten. Om man vill förbättra komforten måste man också montera bort eventuella extra mekaniska fjädrar (bladfjädrar,spiralfjädrar, extrahårda torsionsstavar) som tillverkaren monterat, så att luftfjädringen får en möjlighet att göra sitt jobb. Eftersom luftfjädrar har en helt annan fjädringkaraktäristik är stålfjädrar skall också stötdämparna bytas mot sådana som är anpassade till luftfjädring. Fråga leverantörerna av luftfjädring om detta!
 
Senast ändrad:

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: Luftfjädring?

Då vill det ju till att du kan hissa bilen höger/vänster bak om du står ojämnt och det är som ovan skriver det är ju skillnad på luftfjädring som stabiliserar bilens övriga fjädring och så kallade "hi jackers" som du tar bort all i fjädringsväg och monterar detta istället .


Detta "enkla systemet"får ju heller inte föväxlas med det avancerade helautomatiska 4 kanalssystemet som med gyro ställer bilen i våg oavsett terräng och då sitter det ju luftfjädring på alla sidorna och har separata luftslangar .
Fiat har ju 4 kanalig med autolevel funktion = 1 bälg per hjul =4 kanals auto läge och offroad läge .
 

kjelis

HBK Medlem
Inlägg
132
Kommun
Kil
HBK-Nr
545
Medlemskap
2024
Sv: Luftfjädring?

Hej,

Har monterat Karnags hjälpluftfjädring på min och en HBK kompis
husbil senaste veckorna.

Enkelt montage för normalhändige och klaras av på någon timma.

Tidigare endast 15 mm kvar till genomslag på bef genomslagskuddar, nu betydligt mera fjädringsväg innan genomslag. Borde spara en del på originalchassiet.

I förlängningen hoppas jag det var värt de 5500:- det kostade.


Melle
 

Conny

HBK Medlem
Inlägg
1.527
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
4867
Medlemskap
2024
Sv: Luftfjädring?

Hej Melle!
Har du någon koll på hur dina luftfjädringar håller trycket?
//Conny
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Luftfjädring?

Montering av luftfjädring klart idag, AL-KO Airtop för MB sprinter. Jag har hunnit provköra någon mil och märker en betydande förbättring. Alkovbil med enkelhjul bak och med diverse tyngder på taket som AC och stor packlåda. Bilen har varit besvärande gungig, men inget att märka av detta nu. Luftpåfyllningsventiler och manometrar placerade längst bak, en bit upp på bakväggen, i lastrummet. Se foto! Trycket 2,1 Kp när bilen står plant men vid fototillfället rejäl lutning åt styrbord och då högre tryck på styrbords sida.
aake
PS: Även monterat nya och bättre stötdämpare, hur mycket det nu kan ha bidragit till förbättringen.
 

Bilagor

  • Kopia av IMG_2627 (Large).jpg
    Kopia av IMG_2627 (Large).jpg
    59,3 KB · Visningar: 30
Senast ändrad:

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.599
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Luftfjädring?

Hej Melle!
Har du någon koll på hur dina luftfjädringar håller trycket?
//Conny
-------------------------------------------------------------------------------
Hej Conny, ett litet förslag till koll bara. Om du har snabbkopplingar för slangarna vid anslutningarna d.v.s. sådana som man bara trycker in slangen i och trycker på ringen för att dra bort slangen, så är det jätteviktigt att det inte finns den minsta skada eller repa på slangen, vilket är lätt hänt när man drar slangarna under bilen och kanske genom hål i balkar m.m. för då kan det småläcka. Tätningarna inne i snabbkopplingarna är av rätt hårt matrial och därför inget förlåtande mot smårepor på slangarna. Om du har tur så kan man ev. hitta läckaget med såpvatten. Min luftfjädring läcker i princip inget mellan kontrollerna.

Lycka till JANKRO.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.772
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Luftfjädring?

Då vill det ju till att du kan hissa bilen höger/vänster bak om du står ojämnt och det är som ovan skriver det är ju skillnad på luftfjädring som stabiliserar bilens övriga fjädring och så kallade "hi jackers" som du tar bort all i fjädringsväg och monterar detta istället .


Detta "enkla systemet"får ju heller inte föväxlas med det avancerade helautomatiska 4 kanalssystemet som med gyro ställer bilen i våg oavsett terräng och då sitter det ju luftfjädring på alla sidorna och har separata luftslangar .
Fiat har ju 4 kanalig med autolevel funktion = 1 bälg per hjul =4 kanals auto läge och offroad läge .

Här missförstod du nog mej! Vad jag menar är att om man vill utnyttja fördelarna med en "hjälpluftfjädring" skall man inte ha hjälpfjädrar av annan typ också, då resulterar det i en bil som visserligen tål nästan obegränsat med last, men som också har stenhård bakfjädring. Jag har så på min bil nu, och det gör att den fjädrar mycket lite bak.
Fördelen med luftfjädringen är ju att du skall kunna anpassa fjädringens lyftkraft efter
hur mycket du lastar och ändå få en vettig komfort med lägre belastning. dock kräver detta rätt stötdämpare, för det är ju stötdämparna som skall stabilisera bilen, inte en stenhård fjädring.
 

kjelis

HBK Medlem
Inlägg
132
Kommun
Kil
HBK-Nr
545
Medlemskap
2024
Sv: Luftfjädring?

Conny

Kan inte se någon tryckminskning efter 2 veckor men det skall enligt
installationsanvisningen kunna läcka upp till ett par hekto i veckan.

Jag får se hur det verkar när jag kört lite mera.


Melle
 

lejoh

FD HBK Medlem
Inlägg
346
Kommun
Motala
HBK-Nr
5423
Medlemskap
2022
Sv: Luftfjädring?

Hej,

Har monterat Karnags hjälpluftfjädring på min och en HBK kompis
husbil senaste veckorna.

Enkelt montage för normalhändige och klaras av på någon timma.

Tidigare endast 15 mm kvar till genomslag på bef genomslagskuddar, nu betydligt mera fjädringsväg innan genomslag. Borde spara en del på originalchassiet.

I förlängningen hoppas jag det var värt de 5500:- det kostade.


Melle

En fråga.

Jag har köpt en beg. bil med liknande hjälpluftfjädring. Det följde ej någon manual till detta, försäljaren sa att trycket skall vara minst 2 kg och högst 4 kg.
Jag tycker dock att den känns "stum" på 2 kilo när bilen är helt olastad.
Törs man gå ner lägre i tryck, vad säger din manual om din utrusting?

/Leif
 

kjelis

HBK Medlem
Inlägg
132
Kommun
Kil
HBK-Nr
545
Medlemskap
2024
Sv: Luftfjädring?

Lejoh,

Enligt min manual min tryck 0,4 Bar.


Melle
 
F

F.d. 5110

Guest
Sv: Luftfjädring?

Var köpte du din luftfjädring Aake?

Mvh
LasseF
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Luftfjädring?

LasseF
Hej! Köpte denna AL-KO Air top hjälpluftfjädring från KAMA Fritid i höstas. Fanns att köpa till MB Sprinter tom årsmodell -06 och diverse andra bilmodeller. Ett krav för att slippa ingrepp på bromssystemet ät att bilen är utrustad med ABS-bromsar. Priset låg på 5400:- plus moms om jag minns rätt, men prylarna lär säkert gå köpa billigare i Tyskland.
aake
 

Conny

HBK Medlem
Inlägg
1.527
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
4867
Medlemskap
2024
Sv: Luftfjädring?

HEj MELLE och JANKO!
Jag känner till allt ni skriver om och har redan försökt alla kända sätt att hitta läckan samt "kapat om slangen" och bytt påfyllningsventilen/nippeln. Nu återstår att byta nippeln på bälgen och slangen.
Notera att man skall spruta in lite 4 W (blå srayburk) i nippeln då man monterar slangen för att smörja enligt Kanag, men inte inte 556.

--Märkligt nog så håller vänstra sidan tätare än det som står i Kanags manual som "förutspår" visst läckage.

--Anledningen till min-tryck i bälgen är att den kan skadas om den slår ihop så ha minst 1 kp för säkerhets skull.

--Eftersom bälgen har så liten volym så är det svårt att kolla trycket om man inte har fast montrerade manometrar. Den lilla luft somläcker ut då man "kopplar" manometern räcker för att trycket skall skjunka (Allting påverkas då man mäter. Till och med Månen då man mäter avståndet till den med laser)
//Conny
 
Senast ändrad:

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.599
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Luftfjädring?

Hej Conny, tråkigt att du redan har använt dig av nästan alla möjliga och omöjliga varianter för att hitta läckan. Det är ju möjligt att det är själva bälgen som släpper genom lite luft och då är ju frågan hur man skall agera om man har nya prylar.
Jag diskuterade just det här problemet i sommras (-09) med en person som jag brukar träffa två dagar varje sommar, hans ena sida läckte ut på två dygn och han hade gjort "allt". Då hans luftfjädring var gammal och det inte handlade om någon ev. garanti längre så föreslog jag att han skulle prova med en kort slangstump och påfyllningsnippeln direkt vid bälgen och trycka in så mycket däckfix på burk som han kunde/tordes få i och sen låta bilen stå något dygn för att se om det hände något positivt. Som du skriver så är det ju rätt liten volym så man vet ju inte om skummet fyller ända upp innan bälgen är uppblåst. Jag känner honom så lite så jag har inget tel. nr. men förhoppningsvis så träffas vi i sommar igen för rapport om fiasko eller succe'.
Men du har väl nya prylar och då skall man väl knappast behöva ta till sådana metoder för att ev. få det tätt.

M.v.h. JANKRO.
 
Toppen