• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Golv till toalett/dusch

F

F.d. 8925

Guest
Hej allihopa, jag har en enkel fråga är det någon som vet om man kan köpa ett löst golv till toalett/dusch någon annanstans än i Sverige ?

Det är nämligen så att vårt golv har börjat att spricka och Tumbo vill ha nästan 4000:- för ett nytt till våran Dethleffs -99.

Jag tänkte att det måste gå att hitta någon annanstans lite billigare, men jag har inte lyckats att hitta någonstans därför tänkte jag att någon på forumet borde vet.

/ Tommy L
 
F

F.d. 10627

Guest
Sv: Golv till toalett/dusch

Har ni kollat med Caravanhallen i Haninge?
 
F

F.d. 8925

Guest
Sv: Golv till toalett/dusch

Nej det har jag inte, men jag skulle tror att dom flesta återförsäljarna i Sverige håller ungerfär samma pris, men tack för tipset i alla fall, jag ska kolla upp dom.
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 11293

Guest
Sv: Golv till toalett/dusch

Är det något för en våtrums mattläggare att fixa till.
:)
 

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: Golv till toalett/dusch

När jag skulle ha kofångardelar till min Pilote 1990 så fick jag maila Frankrike direkt och då fick dom sätta igång och göra en uppsättning av glasfiberkofångarhörn .

Jag skulle testa och maila Dethleffs direkt .
 
F

F.d. 5361

Guest
Sv: Golv till toalett/dusch

Kan man få en bild ?

Ha fixad med vit aluskiva och MS-Polymerlim vid en Dethleffs.
Det var 2001 tror jag :rolleyes:

3928887.jpg


PS eller PVC bli alltid spröd och sprucken

Efter min sista Dethleffs-prislista 07 kosta duschplast ca. 145 EUR i Tyskland

Mvh.

Norbert
 

Alve

FD HBK Medlem
Inlägg
2.723
Kommun
Ödeshög
HBK-Nr
338
Medlemskap
2023
Sv: Golv till toalett/dusch

Hej allihopa, jag har en enkel fråga är det någon som vet om man kan köpa ett löst golv till toalett/dusch någon annanstans än i Sverige ?

Det är nämligen så att vårt golv har börjat att spricka och Tumbo vill ha nästan 4000:- för ett nytt till våran Dethleffs -99.

Jag tänkte att det måste gå att hitta någon annanstans lite billigare, men jag har inte lyckats att hitta någonstans därför tänkte jag att någon på forumet borde vet.

/ Tommy L

Har du övervägt möjligheten att reparera golvet? Gjuta med plast? Glasfiberarmering? Beror ju på var sprickbildningen visar sig förståss.

Alve
 
F

F.d. 8925

Guest
Sv: Golv till toalett/dusch

Jo tanken har slagit mig att försöka reparera golvet, dock är jag lite osäker på hur man bäst skulle gå till väga. "Limes" snyggt gjort, har du fyllt upp under alu-skivan på något sätt för golvet är ju fullt med "knoppar"?

Bilden är inte den bästa men jag är som sagt lite osäker på hur man bäst går till väga, sådan här plast brukar vara lite svår att få något att fästa på.
 

Bilagor

  • 4578829783.jpg
    4578829783.jpg
    26,1 KB · Visningar: 136

Wberger

HBK Medlem
Inlägg
3.236
Kommun
Lund
HBK-Nr
2577
Medlemskap
2024
Sv: Golv till toalett/dusch

Är det något för en våtrums mattläggare att fixa till.
:)

Jag träffade nyligen en svensk som hade byggt om sin bil väldigt grundligt.Han hade lagt in en vanlig stor svensk golvbrunn och plastmatta. Denna lösning är mycket bättre än de
jättesmå avlopp som sitter som standrad i bilarna. Mitt golv är bytt på garantin och jag har träffat många med dina problem!
 

Alve

FD HBK Medlem
Inlägg
2.723
Kommun
Ödeshög
HBK-Nr
338
Medlemskap
2023
Sv: Golv till toalett/dusch

Om golvet är gjort i tunn plast som rör sig det allra minsta då man trampar på det så är det nog inte möjligt att reparera med gjutning. I min bil, som jag inredde själv, tillverkade jag ett duschrumsgolv i plywood med en dm kanter. En golvläggare limmade och svetsade en matta i "karet" och släppte upp mattan ytterligare en dm. Den remsan limmade jag mot väggarna varefter jag klädde väggarna och släppte ner dessa våder en bit ner i karet.

Det har fungerat perfekt i över 15 år nu. En teknik som kanske delvis kan användas även i en fabriksbyggd bil? Krävs väl lite fingerfärdighet och mod.

Alve
 
F

F.d. 5361

Guest
Sv: Golv till toalett/dusch

...
"Limes" snyggt gjort, har du fyllt upp under alu-skivan på något sätt för golvet är ju fullt med "knoppar"?

Ja har fyllt upp med lim och fogmassa

3931296.jpg


Alu-skivor få du hos skyltmakeri t.ex.

Mvh.

Norbert
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 8925

Guest
Sv: Golv till toalett/dusch

Det ser jättebra ut, men fungerar det verkligen med ett golv som är rätt "mjukt" och fjädrar när man går på det?
Har du jämnat till alla ojämnheter "knoppar" på golvet med fogmassa eller hur gjorde du?

Lösningen som du gjort verkar ju perfekt och det skulle fungera i vår bil, men jag känner att jag måste ha lite mera information hur du gjort det hela. Vilket lim, vilken fogmassa mm?
 

Olle Ö

HBK Ställplatsgrupp
Inlägg
696
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
1028
Medlemskap
2024
Sv: Golv till toalett/dusch

Jag har gjort på samma sätt som Limes. Dock med den skillnaden att jag använde en glasfiberskiva som har urfrästa spår, så den ska imitera ett klinkergolv.
Tillverkade först en mall i masonit med hjälp av papper.
För att spakla ut duschgolvet och limma fast skivan använde jag Cascos Marin och Teknik.
Räkna med 3 tuber lim.
/ Olle
 
F

F.d. 5361

Guest
Sv: Golv till toalett/dusch

Det ser jättebra ut, men fungerar det verkligen med ett golv som är rätt "mjukt" och fjädrar när man går på det?
Har du jämnat till alla ojämnheter "knoppar" på golvet med fogmassa eller hur gjorde du?

Lösningen som du gjort verkar ju perfekt och det skulle fungera i vår bil, men jag känner att jag måste ha lite mera information hur du gjort det hela. Vilket lim, vilken fogmassa mm?

Hej Tommy
Det fungerar bra, man få en stabil sandwich.
Alu-skiva är 3,5 eller 4mm tjock och håller redan ensam.
Du kan sågar/smälter/slipar knoppar nere till 2mm höjd.
Det går bra med så en Multi-såg
På alu-skiva-ytterkant slpar en fas.

Men är det plast för mjurk (under knoppar) eller du hitta en mjurk golv
under plast sen är det bättre du göra så ...

Sågar knoppar bort och låt stå en rand

dusch-L_2.jpg


Nu har du en plast med hål, så ungefär

dusch-L_3.jpg


Sen sätter plywood eller trälister under plast

dusch-L_4.jpg


Nu få du en mycket stabil konstruktion och du
kan sätter på en tunn plywood-skiva på konstruktion.

dusch-L_6.jpg


Över plywood-skiva och plast-rand kann du nu
sätter vad som helst, kakel, plast-skiva, alu-skiva, plastmatta osv...

Med teckning går det lättare förklara :)

Jag hoppas du förstå vad jag mena

Jag använda alltid en MS-Polymer lim och fogmassa
från Tyskland heter Weicon 310M
Men det går också med ms-polymer fogmassa från Bostik , Casco eller Liwellkemi (ÖoB)


Mvh.

Norbert
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 8925

Guest
Sv: Golv till toalett/dusch

Man tackar och bugar Norbert, precis som du säger en bild säger mer än tusen ord :)
Nu vet jag precis hur jag ska göra nu är det bara tiden som ska räcka till ;)

/ Tommy L

PS. Snygga ritningar DS.
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 8925

Guest
Sv: Golv till toalett/dusch

Nu har jag varit på plats i bilen och kollat hur det verkligen ser ut, det lutar nog åt Olle´s och Norbert förslag att limma en en skiva uppe på det befintliga golvet. Golvet var inte alls så "mjukt" som jag mindes det. Sedan är frågan om man ska lägga på aluminium (känns som om det kan bli kallt) eller glasfiber.

Vi får se om det hinns med i vår eller om det får vänta till efter semestern. Våren ska ängnas till att montera en dieselvärmare (Eberspächer) till bodelen.

Tack för alla tips och hjälp jag fått.

/ Tommy L
 
F

F.d. 8925

Guest
Sv: Golv till toalett/dusch

Det hans med innan semestern precis,
Toagolv1.jpg
Här är det finjystering av aluminiumplåten (3mm)
Toagolv2.jpg
Provning på plats
Toagolv3.jpg
Färdigmålad
Toagolv4.jpg
Lim påstruket, närmare bestämt nästan 2 tuber
Toagolv5.jpg
Tyngder på plats, bara att vänta:)

Tyvärr så har jag inte hunnit med att ta några bilder på det färdiga resultatet ännu, det blev semester :)

/ Tommy L
 

BerntMgn

HBK Medlem
Inlägg
818
Kommun
Stenungsund
HBK-Nr
262
Medlemskap
2024
Sv: Golv till toalett/dusch

Hej, det sägs att vissa har tummen mitt i handen. När man läser detta forum kan man undra om man har :twitcy:tumme över huvud taget.
 
F

F.d. 16191

Guest
Sv: Golv till toalett/dusch

Hej Limes: Varifrån fick Du tag i en 3.5-4 mm aluminiumplåt? Tack för Ditt inlägg!/dan
 
Toppen