• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Hur lång kabel är normalt ??

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Hur lång 230v kabel är normalt att man skall behöva ha med sig när man är ute ?

Jag köpte en 25 meters kabel när vi var i Tandådalen men har även kompletterat med en 15 meters för jag tyckte 25 meter verkade vara lite lång och dessa är ju meningen att använda var för sig för det är ju inte tillåtet att skarva och 45 meter lär jag ju inte behöva .... (kabeln är 3*2,5mm)

Jag har även köpt en adapter som jag kan använda hemma så slipper man ha en 3:dje kabel .
 

Bilagor

  • adapter.jpg
    adapter.jpg
    125,8 KB · Visningar: 34

viggoboy

HBK Medlem
Inlägg
1.697
Kommun
Trelleborg
HBK-Nr
8644
Medlemskap
2024
Sv: Hur lång kabel är normalt ??

Före 1994 så gällde §21 i Gula boken och läste man den + några andra § så fick en vanlig anslutningskabel av gummi 1,5 mm² som var vanligt då och tydligen nu också, vara MAX 18 meter. På lektionen frågade då vi varför det såldes vindor med 25 -40 meter?
SVAR: Inte förbjudet att sälja eller köpa, Bara att använda.
 

WillyPe

FD HBK Medlem
Inlägg
930
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
2029
Medlemskap
2023
Sv: Hur lång kabel är normalt ??

Dethleffskvalitet har helt rätt om elsäkerheten med kabel. Jag har själv en elutbildning och arbetat många år på ett elverk och har både sett och hört många stolligheter. Kenth är helt ute och cyklar. Han har tydligt visat att han inte har en aning om t.ex. utlösningsvillkor! Det är inte bara att räkna på spänningsfall med hjälp av ohms lag. Eldistribution är mer komplicerat än så.
 
F

F.d. 55397

Guest
Sv: Hur lång kabel är normalt ??

När jag gick brandmanautbildning 1965 fick jag lära mej att vindor ska vara helt utrullade vid hög belastning. Det har jag haft som rättesnöre och aldrig hört att det skulle vara fel. Vid nått tillfälle har jag missat, men det kändes snart på lukten av bränt gummi och plast.
bosse b

Inte fel, möjligtvis onödigt ibland. Men som sagt säkert att alltid göra så!
 
F

F.d. 55397

Guest
Sv: Hur lång kabel är normalt ??

Summerar lite
(ursäktar övriga fackmän om språket, är inte skrivet för Er)

"Säkring" skall skydda anläggningen som finns efter, den märkström säkringen har håller den för "länge", kortare överlaster än längre. Tål betydligt mer i en stolpe vintertid ex vis. Löser ut när den blir för varm (pga hög ström eller uppvärmd pga annat). Kräver att det finns "styrka" i nätet bakom att driva fram en felström större än märkströmmen genom säkringen till felet.

Långa kablar:
Spänningsfall ger att vissa apparater kanske inte funkar i änden.
Motståndet i kabeln kan göra att säkringen före inte löser ut vid fel/överlast, i bästa fall smälter kabeln så småningom, ev brinner det upp i felstället.
Maxlängden beroende "styrkan" på eldistributionsnätet + inomgårdsanläggningen på campingen, dvs är oftast okänt för oss.
Grövre kabel skapar större marginaler för riskerna på samma längd.

"billig" sladd: ofta /tunt isolerad/ plastkabel som påverkas av sol, kyla o mekaniskt svagare. Ofta dåliga kontakter (med risk för varmgång) samt att "trådarna" kommer fram vid övergång sladd-kontakt. => Kortare livslängd.

Jordfelsbrytare: funkar inte för kortslutning fas-nolla, men höjjer säkerheten på en anläggning enormt!

Dåliga tillfälliga elanläggningar förorsakar både bränder och dödsfall.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Hur lång kabel är normalt ??

Litt enkelt så kan en si at om kabelen er lang nok så løser ikke sikringer ut selv ved direkte kortslutning. Effekten blir til varme i kabelen.

De styggeste tilfeller av farlig bruk av kabler som jeg har sett selv var alle på campingplasser. Ene plassen gikk jeg over alle oppkoblinger til stolpe på en camping med over 400 plasser - 80% langliggere. Der fjernet vi flere tilfeller av 2-leder 0,75 fra stolpe til vogn (fastliggere!). Et annet sted slo jordfeilbryteren på min bil ut når jeg koblet meg til stolpe, kikket litt rundt og fant en plastisolert ledning fra kontakten på stolpen og ned i bakken. Trakk ut denne og ingen flere problemer med jordfeilbryteren. Den underjordiske kabelen hadde vært i bruk i flere år. Det kunne ikke være noen jordfeilbryter på kursene til utekontaktene på den campingen. Etter litt leting fant jeg andre enden på plastkabelen og viste vedkommende som hadde den tilkoblede vognen at det var overslag mellom jord og fase - faktisk også mellom fase og N-leder.
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.178
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: Hur lång kabel är normalt ??

Tack viggoboy, äntligen har poletten trillat ner! Har läst om kablar i flera veckors tid och nu äntligen "förlossning"...

Citat från tidningen:
Till att börja med skall kablar och anslutningsdon vara CEE-märkta. Ledararean skall vara 2,5 m2, det vill säga de tre trådarna inne i kabeln skall ha den tjockleken. Kabeln får inte vara längre än 25 meter. Till kabeln får anslutas en adapterkabel, vanligen cirka 0,5 men max 2,0 meter lång.

Nu är det bara att åka till Biltema (enl. en tidigare tråd) och inhandla den "rätta" kabeln, eller...?
 

Dethleffskvalite

HBK Medlem
Inlägg
3.527
Kommun
Lomma
HBK-Nr
1035
Medlemskap
2024
Sv: Hur lång kabel är normalt ??

Tack viggoboy, äntligen har poletten trillat ner! Har läst om kablar i flera veckors tid och nu äntligen "förlossning"...

Citat från tidningen:
Till att börja med skall kablar och anslutningsdon vara CEE-märkta. Ledararean skall vara 2,5 m2, det vill säga de tre trådarna inne i kabeln skall ha den tjockleken. Kabeln får inte vara längre än 25 meter. Till kabeln får anslutas en adapterkabel, vanligen cirka 0,5 men max 2,0 meter lång.

Nu är det bara att åka till Biltema (enl. en tidigare tråd) och inhandla den "rätta" kabeln, eller...?

Snälla förklara för mig, varför polletten ramlar ner efter Viggoboy:s inlägg.
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.256
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Hur lång kabel är normalt ??

Är det inte enklare, och framför allt säkrare, att skippa denna livsfarliga kabel och i stället anpassa elkonsumtionen till tillgången? Vikten på denna kabel med trumma och andra tillbehör torde motsvara ett extra batteri eller en solpanel av större modell.
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.178
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: Hur lång kabel är normalt ??

Hej Dethleffskvalite, tipset kommer egentligen från tidningen Husvagn & Camping, en oberoende aktör utanför vår tråd. Jag blev inte mycket klokare efter att ha läst massvis med inlägg här på HBK, blev ännu mer förvirrad faktiskt.
Husvagn & Camping bekräftade bara vad någon annan skrev i den förra tråden så nu blir det CEE, 25 m, 2,5m2 för vår del så får det bära eller brista.

Ni som är duktiga i ämnet får tänka lite på oss noviser som kanske inte är hemma på alla tekniska detaljer.

kablar.jpg
Källa: Internet
 

Dethleffskvalite

HBK Medlem
Inlägg
3.527
Kommun
Lomma
HBK-Nr
1035
Medlemskap
2024
Sv: Hur lång kabel är normalt ??

Hej Dethleffskvalite, tipset kommer egentligen från tidningen Husvagn & Camping, en oberoende aktör utanför vår tråd. Jag blev inte mycket klokare efter att ha läst massvis med inlägg här på HBK, blev ännu mer förvirrad faktiskt.
Husvagn & Camping bekräftade bara vad någon annan skrev i den förra tråden så nu blir det CEE, 25 m, 2,5m2 för vår del så får det bära eller brista.

Ni som är duktiga i ämnet får tänka lite på oss noviser som kanske inte är hemma på alla tekniska detaljer.

Visa bilaga 91363
Källa: Internet


Suck, stön och stånk. Tack Ranko för din förklaring, jag undrar just vad jag gör för fel när jag skriver. Efter inlägg 41 den 2014-05-11 går tråden i vila. Jag lyfter tråden igen med inlägg 42 då jag är mycket väl insatt i artikeln, den är inte så oberoende som du tror. Så fort den fanns på nätet så länkade jag till den då den kan vara mer lättförstålig än vad min text blir här på forumet, men jag har också varit lättförstålig i början men blivet så ifrågasatt och sedan håller det på att spåra ut. Blev faktiskt lite förbryllad när jag läste viggoboys inlägg igår kväll. Man får väl i alla fall läsa inläggen i tråden som man gör inlägg i. När du hittade denna tråd, läste du då från inlägg 1? Jag försöker bara förstå så jag i framtida inlägg skriver så det syns, annars så blir det bara gnäll och missförstånd.
 

Lundsholm

HBK Medlem
Inlägg
10.139
Kommun
Torsås
HBK-Nr
11560
Medlemskap
2024
Sv: Hur lång kabel är normalt ??

Är det inte enklare, och framför allt säkrare, att skippa denna livsfarliga kabel och i stället anpassa elkonsumtionen till tillgången? Vikten på denna kabel med trumma och andra tillbehör torde motsvara ett extra batteri eller en solpanel av större modell.

Fungerar vissa årstider...
 

Ingrid & Thomas

HBK Medlem
Inlägg
397
Kommun
Borås
HBK-Nr
4340
Medlemskap
2024
Sv: Hur lång kabel är normalt ??

Den främsta orsaken till att man skall undvika skarvade elkablar är att kontaktdonen inte är vattentäta. Jag har skruvat isär sådana i samband med att folk haft problem genom att jordfelsbrytaren i stolpen löst ut och då funnit vatten och korrosion i dessa. Tack och lov att jordfelsbrytaren, när sådan finns, löser ut - annars finns risk för att skadliga krypströmmar uppstår i blöt mark, vilken en tidigare tråd vittnat om.
Oavsett alla personliga tyckanden och göranden, så finns det en rekommendation, föreskrift, regel eller kalla det vad ni vill, som skall följas för att nå en övergripande och acceptabel elsäkerhetsnivå inom det rörliga friluftslivet. Ni, som ifrågasätter att man skall följa denna, sänker nivån och det kan gå ut över både er själva och andra. Sluta åtminstone med att framhäva det ni gör…
25 meter gummikabel för utomhusbruk, area 3 x 2,5 kvadratmillimeter och blåa kontaktdon är vad som gäller på ren svenska. Finns färdig att köpa i de flesta varuhus med elsortiment.

Beträffande adapterkabel, så är min erfarenhet att en längd på 350 mm mellan kontaktdonen är lagom eftersom skarven inte skall ligga på marken. Alternativet, som trådskaparen visar, en vinklad adapter i ett stycke är att föredra, men kan i vissa fall orsaka utrymmesproblem i trånga elskåp. Bra att ha med båda således. (Det finns även raka adaptrar och de är direkt olämpliga att använda eftersom de dessutom medför extra belastning på uttagen genom hävstångsverkan.)

Tack Dethleffkvalité för att du orkar förmedla dina kunskaper mot strömmen…

Hälsningar/Thomas Eriksson


http://www.husbilsklubben.se/forums/attachments/25216d1267792084-adapter.jpg
 
Toppen