• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Vibrerade när kall

F

F.d. 7117

Guest
Är det någon mer som varit med om att vibrationer från motorn känns i hela bilen när den stått i stark kyla några veckor och sedan startas.Rejäla vibrationer. Avtog sedan successivt ju varmare den blev. (2,8jtd):confused:

Frankia

HBK vice ordförande
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
549
Medlemskap
2025
Sv: Vibrerade när kall

Hej!

Skulle tro att det beror på motorkuddarna som är lite kalla, frusna och stela.
När motorn blir lite varmare och dom fått vibrera en stund så blir dom mjukare och vibrationerna försvinner.

L

Lelle_22

Guest

Just idag var jag och gjorden min 14-dagarskontroll på den insnöade klenoden.
Statrade som vanligt och blev lite förundrad av att motorn verkade gå på endast tre cylindrar. Stängde av.

Lite senare var jag hos Sams motorservice i Kungälv och beställde två nya sommardäck. Berättade för honom om hur motorn fungerat.
"Ingen fara, det är säkert någon ispropp i insprutningssystemet. Löser upp sig i vår".

Lelle_22

F

F.d. 7117

Guest

Min gick på alla cylindrar och själva motorn när jag tittade och kände på den tycktes inte skaka mer än vanligt på tomgång. Men vibbarna kändes i hela stolen. Hoppas på stela motorkuddar..

F

F.d. 55271

Guest

Srarta bilen her om dagen og jeg hadde samme følese at det ristet og skaka mer en vanligt. Det var kalder enn-10 grd. så jeg gikk ut fra at det var kulden. Det ga seg når bilen hadde gått en stund.

Håkan

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
1
Medlemskap
2049

Det gjorde min Fiat 2,8 -99 när det var några minus och det försvann när bilen gått en stund. Stela motorkuddar var verkstadens förklaring och jag hade aldrig några problem under de 10 år jag hade bilen.

F

F.d. 4755

Guest

Samme erfaringer har vi gjort med vår 2,8 JTD 2006

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2025

Likaså gjorde våran när jag startade upp den efter 5 dagar i Tandådalen när det var -20 men efter bara några minuter så lät det bättre .

F

F.d. 7117

Guest

Tack för alla svar. Verkar som det kan bli så vid kyla. Jag kan ju inte veta hur mycket era vibrerade men på min så var det så mycket att jag tänkte "vad är det som har hänt, den gick som gick så mjukt för tre veckor sedan".

Senast redigerad av en moderator:

Håkan

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
1
Medlemskap
2049

Jodå så tänkte jag 1:a gången också och vibrationer var rejäla och hela inredningen vibrerade. Om man inte kör på vinter märker man ju inte detta.

jojje

HBK Medlem
Kommun
ÖstraGöinge
HBK-Nr
3802
Medlemskap
2025

"Just idag var jag och gjorden min 14-dagarskontroll på den insnöade klenoden.
Statrade som vanligt och blev lite förundrad av att motorn verkade gå på endast tre cylindrar. Stängde av."

Varför överhuvudtaget starta motorn ?

Jojje

H

hianders

Guest

Hej!

2008 och 2009 på våren när bilen stått stilla i fem månader vibrerade motorn kraftigt vid första start. Jag avhjälpte det med att lufta bränsletanken.
2009 luftade jag tanken med motorn på tomgång och vibrationen upphörde direkt. Jag kommer att upprepa proceduren nu i Mars när vi väcker "Adde" ur sin vinterdvala. Det blir ett kraftigt undertryck i bränsletanken under vintern och det fortplantar sig förmodligen längre in i bränslesystemet (via dräneringen).

Hasse

Zero

FD HBK Medlem
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
3061
Medlemskap
2022

Kan det inte vara så helt eller delvis, att när man startar en extremt kall diesel så blir perioden med ofullständig förbränning (vit avgasrök) längre och då vibrerar motorn också mera under en längre tid. Denna effekt minskas rejält om man har motorvärmare.

F

F.d. 58637

Guest

Förra vintern upplevde jag precis detsamma. Hela bilen skakade när jag ökade varvtalet.
Någon ifrågasatte varför man skall starta motorn på vintern om man inte skall använda den.
Helt rätt, motorn tar bara skada av detta.
Likaså att ha lite värme i bilen. Helt onödigt. Risken ökar för kondens här och var inte minst i dieseltanken.
Jag hade båt i tjugofem år. Båten stod utan värme och med konserverad motor hela vintern. På våren fungerade allt som om inte vintern existerat.

F

F.d. 7117

Guest

Hej!

2008 och 2009 på våren när bilen stått stilla i fem månader vibrerade motorn kraftigt vid första start. Jag avhjälpte det med att lufta bränsletanken.
2009 luftade jag tanken med motorn på tomgång och vibrationen upphörde direkt. Jag kommer att upprepa proceduren nu i Mars när vi väcker "Adde" ur sin vinterdvala. Det blir ett kraftigt undertryck i bränsletanken under vintern och det fortplantar sig förmodligen längre in i bränslesystemet (via dräneringen).

Hasse

Intressant, menar du att du tog bort tanklocket bara?

H

hianders

Guest

Svaret på er fråga är ja.

Bosse Bildoktorn berättade att en dam som ofta fick stopp på sin bil efter det att hon tankat på "billiga macken" nära hennes arbetsplats, för att sedan ta motorvägen hem, fick tanklocket utbytt mot ett begagnat på verkstaden. Hon visste inte om det var på skoj eller allvar. Men efter bytet av tanklock stannade inte bilen mer efter någon fulltankning.

Tanklocket är inte bara ett lock i största allmänhet utan ingår som en komponent i det slutna systemet som förser motorn med bränsle. Det finns en backventil i locket stoppar bränslegaser från att tränga ut från tanken när den värms upp (i solen på dagen) samt släpper in luft i tanken när det blir tillräckligt stor tryckskillnad mellan atmosfär och tank. Undertryck i tanken alltså vid fallande temperatur och förbrukning av bränsle. I fallet som Bosse relaterade var det denna backventil som var felaktig och det gamla locket som damen fick var helt ok i det här avseendet.

Har ni tänkt på att när ni tar bort tanklocket för att tanka så hörs ett mer eller mindre kraftigt brus från luften som sugs in då tryckutjämning sker:cool:. Om det däremot inte hörs något har ni ett läckage som måste åtgärdas.

Hasse

Senast redigerad av en moderator:

Carina Blom

HBK Medlem
Kommun
Östhammar
HBK-Nr
2237
Medlemskap
2025

Hej!

Hasse

Vi hade vaccum i bränsletanken på vår husbil med fiatmotor,-bensinmotor visserligen- kanske inte spelar någon roll,det berodde på att avluftnings-slangen som går från påfyllningsröret o ner under bilen har en backventil där. Den backventilen hade slaggat igen pga. tektyl o annat. Vi tog bort den backventilen,sen fungerade avluftningen perfekt i alla temperaturer.

Anledningen till att den finns där,är att om bilen kör av vägen o hamnar upp o ned,så ska inte bränslet rinna ut genom avluftningen.
-Om det är så på era bilar vet jag inte säkert,men de kostar inget att kolla-

bästa hälsningar Claes o Carina

F

F.d. 7117

Guest

Jag åkte tillbaka 1,5 dygn senare för att se om den vibrerade nu. Började med att ta av tanklocket, ett långt pysande (undertryck) och startade motorn. Inte en tillstymmelse till den råa motorgången var kvar. Inte ens från första sekund, vilket var fallet förra gången. Tror nu mer på undertryck i tanken än stela motorkuddar.;)

F

F.d. 50144

Guest

Man får tacka ödmjukast för tipset med tanklocket.
Jag har provkört husbilen (Solifer 596 -99 med 1,9 TD köpt i Hässleholm i november) några gånger under vintern med våldsamma vibrationer i bodel och förarstol m.m.
Efter att har läst inlägget gick jag ut och öppnade tanklocket så att luft rusade in i tanken.
Startade sedan husbilen och vips var alla vibrationer borta.
Nu kan vi åka ut i påsk ! Återigen tack !!

Glad påsk !

/ Per Vestin, Piteå

Toppen