• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Hur förhindra inbrott i husbilen?

Alve

FD HBK Medlem
Inlägg
2.723
Kommun
Ödeshög
HBK-Nr
338
Medlemskap
2023
Med anledning av de hemska berättelser vi får läsa om inbrott hos sovande husbilsägare föreslår jag att vi försöker ta tag i problemet själva. På forumet finns så många biltyper och så många erfarna campare att jag tror på att efterlysa förslag på hur vi skall skydda oss. Konstruktörerna klara inte av det. Larm och larminstallationer hjälper inte.

Vi måste se till att det blir omöjligt att ta sig in!

Om en vägpirat blir tvingad att endera slå sönder ett fönster eller använda kofot för att ta sig in i en husbil så tror jag att han avstår.

Visst fixar vi det?

Alve
 
F

F.d. 53078

Guest
Sv: Hur förhindra INbrott i husbilen?

Jag tänker alltid att jag skall bryta mig in i min egen egendom. hur skall jag då gå tillväga. då ser man bristerna, främst Fönster dörrar. Sätt på riktiga lås på dörren som går ned i golvet och upp i taket. Allt som är annorlunda blir tjuvarna rädda för Själv kommer jag att sätta en liten röd blink lysdiod i hörnet på varje fönster. I min gamla lägenhetsdörr hade jag borrat ett hål och stoppat dit en blinkdiod kopplad till en strömbrytare till låset så när dörren var låst med nyckel blinkade det. Min granne hade en säkerhetsdörr och fick inbrott men min lämnade dom ifred. Man kan inte hindra en tjuv ifrån att stjäla, men man kan försvåra det så att dom väljer ett annat objekt. Juan
 

Amstel

HBK Medlem
Inlägg
2.423
Kommun
Orust
HBK-Nr
3309
Medlemskap
2024
Sv: Hur förhindra INbrott i husbilen?

Så här ser den ut inuti!

elektrodog1.JPG

elektrodog2.JPG

Den är avskärmad bakåt med en plåtbit runt givaren. Den indikerar mer än 180gr. framåt och något svagare (på grund av skärmen) bakåt. Jag har försökt att avskärma mera bakåt med hjlälp av flera lager aluminiumfolie vilket funkar bra så nu tillverkar jag en större skärm bakom givaren och inuti höljet. Har också testat att dämpa höga frekvenser i högtalaren med 3cm skumgummi, så istället för en Snauzer låter den nu som en Rottweiler :). I stället för hund kan den även låta som grodor, fågelkvitter och WiWi-larm.
Undrar vad tjuven tänker när han möts av fågelkvitter? Tror nog han blir glad och avbryter sitt ärende. Kommer tillbaka med fågelfrö? :D
Julian
 
F

F.d. 24435

Guest
Sv: Hur förhindra INbrott i husbilen?

Om du vore en sådan "knölföda" som du kallar dom så kanske du också bara sett vinsten som du hade kammat hem utan att hela behöva använda det våldet som du och ev. kompanjon "du" har med dej .
Jag förmodar att ett männskovärde kanske inte är så mycket värt i deras ögon .

Jo jag ha även ett separat ASSAlås på dörrarna men en hagelbösaa och kofot forcerar det säkert rätt lätt också .

Det vore ju rätt intressant och få veta om dom som blivit utsatta stått ensamma eller om dom stått med flera andra husbilar .

Intressant tanke! Kan man genom polis, BRÅ eller någon annan instans/myndighet få fram någon form av statistik för ett antal år tillbaka som belyser inbrott/rån i husbilar/husvagnar? Skulle man genom denna statistik få fram omkringliggande fakta, t e x hur man stått parkerad typ parkeringsplats, ställplats, hur många ekipage fanns på platsen i fråga, tillvägagångsätt vid brottet, hur såg det existerande skyddet ut i fordonet etc..etc
Skulle sådan statistik kunna plockas fram kanske vi skulle kommit en LITEN bit på vägen att genomföra preventiva åtgärder till viss del, eller.........
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 29925

Guest
Sv: Hur förhindra INbrott i husbilen?

Nej, man behövs kanske ej statestik enligt ditt krav, men det skulle definitivt underlätta för alla ägare av befintliga bilar att göra nödvändiga åtgärder för att åtmistånde försvåra för eventuella inbrott.
 
F

F.d. 7282

Guest
Sv: Hur förhindra INbrott i husbilen?

Jag ställer frågan igen, hur många känner någon som har haft inbrott i sin
husbil när dom har vistats i den ?

// Pär
 
Senast redigerad av en moderator:

Alve

FD HBK Medlem
Inlägg
2.723
Kommun
Ödeshög
HBK-Nr
338
Medlemskap
2023
Sv: Hur förhindra INbrott i husbilen?

Hej!
Jag förstår nu att du inte har läst tråden "Resa till Spanien i december en månad".

Det var efter att ha läst om den upplevelsen som jag började surra om låsta dörrar.

Hälsningar
Alve
 

Leifw

FD HBK Medlem
Inlägg
2.516
Kommun
Finland
HBK-Nr
2215
Medlemskap
2021
Sv: Hur förhindra INbrott i husbilen?

Hej
I en plåtis är man ganska trygg med extra lås på insidan. Fast de skulle slå sönder ett fönster så kommer de inte in, samma fast jag skulle glömma att låsa dörrarna.
 

Maja

HBK Medlem
Inlägg
1.202
Kommun
Arvika
HBK-Nr
215
Medlemskap
2024
Sv: Hur förhindra INbrott i husbilen?

Hej Leifw

Hur har du fixat extra lås på insidan till skjutdörren resp till bakdörrarna? Fram har vi satt in HEO-lås från afmkonsult.se . De funkar jättebra tycker vi. Men skjutdörr och bakdörrar är inte lika lätt kanske.

Ha ett gott nytt år!
 

V-backen

FD HBK Medlem
Inlägg
1.880
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
2987
Medlemskap
2021
Sv: Hur förhindra INbrott i husbilen?

Tack Maja 215,
varför gå över ån efter vatten?
Det är ju redan tänkt, konstruerat, tillverkat och klart.
Har nu beställt säkerhetslåsen HEOSafe art.nr. 12556 till bildelens båda dörrar av AFM Konsult Inbrottsskydd
Snygga, enkla, praktiska och tillräckligt säkra. Kostnad: totalt 1 660 kr.
V-backen ;)
 
F

F.d. 50042

Guest
Sv: Hur förhindra INbrott i husbilen?

Jappe!

Har Du gjort någon förstärkning bakom plasten i dörren?

Plasten i dörrarna är ju inte världens mest hållbara material.

Det ser ju väldigt enkelt och bra ut!

//Bosse
 
F

F.d. 50042

Guest
Sv: Hur förhindra INbrott i husbilen?

Jappe!

Förlåt, jag glömde att Du har en plåtis!

Idén med dessa låsen är ju toppen, men man måste naturligtvis se till att de sitter ordentligt fast.

//Bosse
 

larsemil

HBK Medlem
Inlägg
683
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
4784
Medlemskap
2024
Sv: Hur förhindra INbrott i husbilen?

Det här inlägget skrev jag i oktober förra året.

På Biltema hittade jag följande enkla men rejäla kolvlås. För c:a 100 spänn får man 5 lås med nycklar. Samma nyckel till alla låsen. Dom kanske passar till vissa bodelsdörrar också.


Kan inte hitta på Biltema
Vad heter produkten? Produktnummer?? Tackar på förhand

Mvh
larsemil
 

Hannibal

HBK Medlem
Inlägg
293
Kommun
Båstad
HBK-Nr
308
Medlemskap
2030
Sv: Hur förhindra INbrott i husbilen?

Jag ställer frågan igen, hur många känner någon som har haft inbrott i sin
husbil när dom har vistats i den ?

// Pär

Vi har.
Detta skedde i höjd med Dijon, kl 4 på morgonen.
Husbilen var låst när vi lade oss.
Men de öppnade höger framdörr utan att lämna märke efter sig, och rotade i handskfacket.
Jag vaknade och skrämde dem på flykten, 2st bilar med en 5-7 personer i.
Stephan
 
Toppen