• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Elcykel

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Elcykel

Jag har en del erfarenhet i det här ämnet eftersom jag först köpte ett kit för att konvertera min vanliga cykel till en elcykel. Jag fann då att det krävdes ganska stora ingrepp och att det kunde bli svårt med kabeldragningen. Jag gjorde den bedömningen att det var stor risk för kortslutning vid fuktigt väder och var allmänt tveksam till skruvaihopsjälvvarianten.

Så jag lämnade tillbaka kitet och köpte en LifeBike som jag är nöjd med. En sak att tänka på är batterispänningen. Lifebiken har bara 24-voltsbatteri. 36 volt är nog att föredra! Kommer antagligen snart på Life-biken också. För övrigt en bra och rolig cykel!

Jappe
 
Senast ändrad:
F

F.d. 29916

Guest
Sv: Elcykel

Hej och god fortsättning på julen. Nu till frågan: Finns här någon som har erfarenhet av ombyggnadskittet från El-scooters.se? Det kräver 36 v vilket är ok med tanke på spänningsfall, men det blir snedbelastning på cykeln med två ackar på ena sidan och en på andra, såvida men inte väljer 2 st 12 V och 2 st 6 V.
Undrar Göran
 

Dethleffskvalite

HBK Medlem
Inlägg
3.527
Kommun
Lomma
HBK-Nr
1035
Medlemskap
2024
Sv: Elcykel

Jag funderar på att köpa en elcykel, att ha med mig på husbilsfärderna. Är här någon som har erfarenhet av elcykel? Tips önskas.

Måste du cykla? Om du endast skall flytta kroppen på ett smidigt sätt från husbilen så kan du köra Segway. Man nämner att det tar 10minuter att lära sig köra, det tar inte ens det. Enkel att köra och manövrera. Där är tyvärr några hakar, den ena är att den upptar plats i garaget i husbilen. Nästa hake är prislappen, skall man då köpa två stycken så svider det i plånboken.
Segway
 

Bilagor

  • Segway_2.jpg
    Segway_2.jpg
    187,1 KB · Visningar: 1.392

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Elcykel

Hur klassas den? Som cykel eller moped?
Den ger ju inte någon motion såvida man inte måste bära hem den efter batteriet tagit slut. Måste man ha hjälm som plattar till frisyren?
 

Dethleffskvalite

HBK Medlem
Inlägg
3.527
Kommun
Lomma
HBK-Nr
1035
Medlemskap
2024
Sv: Elcykel

Hur klassas den? Som cykel eller moped?
Den ger ju inte någon motion såvida man inte måste bära hem den efter batteriet tagit slut. Måste man ha hjälm som plattar till frisyren?

För det första, har noterat när jag skrivet tidigare och bifogat länkar att man läser inte innehållet i länken. Där finns oftast svaren.

För det andra, man behöver nog inte bära den hem då den nästan går 4mil på en laddning.

För det tredje så är det viktigare att rädda skallen än frisyren. Om jag så tar standardcykeln och cyklar ett kvarter i byn eller sitter 4 mil på mountainbiken i skogen så har jag alltid hjälmen på. Ge mig ett ända argument (inte frisyren) för att inte ta på hjälmen när man cyklar. Ser ofta vuxna cyklande med sina barn, där man satt hjälm på barnen men är helt oskyddade själv.

Tänkvärt för er som cyklar: NTF Konsument - Cykelhjälmar
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Elcykel

Naturligtvis var det om hjälm och platt frisyr ett skämt! Det trodde jag att alla förstod.

Enligt Transportstyrelsen klassificeras Segway inte som cykel, enligt lagen (2001:559) om vägtrafikdefinitioner.
 
Senast ändrad:

Dethleffskvalite

HBK Medlem
Inlägg
3.527
Kommun
Lomma
HBK-Nr
1035
Medlemskap
2024
Sv: Elcykel

Haha, det fattade ju inte jag. Jag är lite trög. Varför frågar du hur den klassas när du själv hittar svaret så lätt? Hur som helst här kan man läsa mer: Segway - Wikipedia och här vet man inte vem som skrivet texten.
 

stigge44

HBK Medlem
Inlägg
91
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
1591
Medlemskap
2024
Sv: Elcykel

Hej!
Vi köpte 2 st Giant Twist Comfort CS på Sportex i Kållered sommaren 2009 som vi använt både under sommaren och under tre månader under resa i Italien, Frankrike och Spanien. Vi har haft stor gädje av dem vid motvind och kuperade vägar både i Italien o Spanien. Sportex finns även i Lund. Är ni intresserad är Ni välkomna att komma och titta på dem eftersom vi bor i samma kommun.
Hör av Er för mera info!
Mvh
Stig o Lena
 

Bilagor

  • Stigs cykel.jpg
    Stigs cykel.jpg
    2,5 MB · Visningar: 14
F

F.d. 29916

Guest
Sv: Elcykel

Så blev det äntligen köpt en elcykel. Det blev en Lifebike. Köpte den på Blocket för 6 000 kr i ouppackad kartong.
Det finns en hel del cyklar tillsalu på Blocket, då Postkodslotteriet har lottat ut 460 cyklar!
Tack för all support och Gott Nytt År på er alla HBK:are
Göran i Ängelholm
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Elcykel

Vi köpte en Giant Twist Comfort CS sommaren 2008 (den spänstiga hustrun vägrar att fuska med motor) och en fördel med modellen är att man har med sig två Li-jon batterier, ett i vardera sadelväskan. Det behövs eftersom räckvidden inte alls är så lång som reklamen vill göra gällande (och cykeln är mycket tungtrampad utan motorhjälp). Annars inga klagomål, den är ett sant nöja att cykla med.
aake
 

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.594
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Sv: Elcykel

I fjol i samband med årsmötet demonstrerades el-cyklar och då passade vi på att köpa våra el-hojar.

smart_small.jpg

Vi blev glatt överraskade hur bra kraft det är i dom och hittills är vi mycket nöjda. Med sina 6 växlar är de mycket lättrampade även då batterierna tagit slut.

Gunnar /medlem
 

krinil

HBK Medlem
Inlägg
3.913
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Sv: Elcykel

I fjol i samband med årsmötet demonstrerades el-cyklar och då passade vi på att köpa våra el-hojar.

smart_small.jpg

Vi blev glatt överraskade hur bra kraft det är i dom och hittills är vi mycket nöjda. Med sina 6 växlar är de mycket lättrampade även då batterierna tagit slut.

Gunnar /medlem

Så de är OK att cykla på om batterierna tagit slut? Kan man då cykla som med en vanlig cykel med motorn avstängd för att spara batterikraften till "hemvägen"? (Då är det ju alltid motvind och uppförsbacke? :) )

Hur långt kör ni på en laddning?

Krister N
 

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.594
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Sv: Elcykel

Med nyladdade batterier vet jag att man kan köra en sträcka på minst 40 km men man påstår upp till 60 km.

Det går enkelt att stänga av elmotorn och i stället trampa om man vill spara elkraft för hemfärden.
 

Bestliner

HBK Medlem
Inlägg
2.606
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024
Sv: Elcykel

Jag har två cyklar från elhoj och är mycket nöjd. Den första köpte jag förra våren och den användes flitigt. Vi har nyligen köpt en likadan till frugan. Ok, priset är inte lågt men kvaliten verkar vara hög. Strömen ger minst fyra mil på fulla batterier och det går att cykla utan el även om det är litet tungt. Vad jag dock undrar är var man kan köpa extrabatterier för här råder inte standard på marknaden och batterierna håller inte för evigt. Jag ser redan att den nya med helt nytt batteri går längre än den ett år gamla och det oroar något. Var köper man batterier och vad kostar dom? Mina komentarer gäller Smart modellen som varmt rekomenderas.:)
 
J

Jarn

Guest
Sv: Elcykel

Såg att Coop Forum nu säljer 3-växlade elcyklar av märket Mustang Passion för 7.995:-

Skall vara något liknande Life bike.
 
Toppen