• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Portad i storstäderna??

Vaktis

HBK Medlem
Inlägg
51
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
5195
Medlemskap
2025
Hejsan. Jag är en ny o lycklig husbilsägare till en begagnad Dethleff A5820. 1994 års modell..... Nu läste jag , för att få köra in i städer i Tyskland, att man var tvungen att ha ett speciellt märke på rutan. Det finns olika färger beroende på vad för klassning o årsmodell de är på bilen.
Är det så att OM jag vill åka in i staden får det bli med kollektivtrafiken? Finns det flera ställen jag är portad?:wideeyed:
 

V-backen

FD HBK Medlem
Inlägg
1.880
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
2987
Medlemskap
2021
Sv: Portad i storstäderna??

Hej Vaktis,
informations om miljözonerna i Tyskland hittar du bl.a. här DEKRA Sweden
Där kan du även beställa dekal.
V-backen:wink:
 

Vaktis

HBK Medlem
Inlägg
51
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
5195
Medlemskap
2025
Sv: Portad i storstäderna??

Tack för ett snabbt svar. Jo just det. Denna sida var jag o kollade på när jag upptäckte att jag inte får köra in i städerna... Som ny i skaran husbilsägare är det fantastiskt många teknikprylar och bestämmelser som jag får i mej på en gång. Då kommer ju frågan upp om det är fler ställen som har speciella regler...?
 

Vaktis

HBK Medlem
Inlägg
51
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
5195
Medlemskap
2025
Sv: Portad i storstäderna??

Tusen tack!
Här finns ju en massa o läsa. Massa matnyttigt för en novis.
mvh
Vaktis
 

Daghil

FD HBK Medlem
Inlägg
83
Kommun
Karlskrona
HBK-Nr
19892
Medlemskap
2021
Sv: Portad i storstäderna??

Märket som kan vara grönt-gult eller rött (beroende på motorns miljöklass) kan du köpa över disk på TÜV stationen i ex. Heiligenhafen om du uppvisar registreringsbeviset, 5 Euro. Färgen avgör "hur nära centrum" du får köra i vissa Tyska städer, grönt närmast.
 
F

F.d. 24317

Guest
Sv: Portad i storstäderna??

Gäller för övrigt alla bilar så det är inget som är specifikt för just husbilar.

/M
 
F

F.d. 7117

Guest
Sv: Portad i storstäderna??

Tyvärr får du inte åka alls i miljözonerna om bilen är äldre än -97:wideeyed:
 

Vaktis

HBK Medlem
Inlägg
51
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
5195
Medlemskap
2025
Sv: Portad i storstäderna??

Tack alla trevliga. Jag har som sagt precis startat med husbil o planerar att resa i Europa till sommaren. Jag har aldrig funderat att det finns zoner..
50++ och aldrig rattat utomlands -de blir grejjer det!
mvh, vaktis
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.581
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Portad i storstäderna??

50++ och aldrig rattat utomlands -de blir grejjer det!
mvh, vaktis

Jag kan trösta dig med att om du håller dig borta från England så kör dom på höger sida även nere i Europa :D :D. Planera lite mindre färdvägar innan du/ni åker om du tycker det känns bekvämare så är det säkert inget problem

M.v.h. JANKRO.
 
Senast ändrad:
F

F.d. 29925

Guest
Sv: Portad i storstäderna??

I senaste Reisemobil International (12-09) finns det en översikt över vilka bilar oberoende av om de är klassade gula, röda eller omärkta så finns det olika tillverkare (2st) som tillhandahåller partikelfilter. Och det det facila priset av mellan 2000€ och 4000€ plus montering kan man klara avgaskraven för den gröna plaketten.
Men för de pengarna kan man troligen ha roligare utanför städerna.
 
Senast redigerad av en moderator:

Riviera

HBK Medlem
Inlägg
1.058
Kommun
Båstad
HBK-Nr
139
Medlemskap
2024
Sv: Portad i storstäderna??

Det är fortfarande endast i enstaka städer man har "Umweltzone". Här finns en beskrivning av var i Tyskland. Men glöm inte Florens, dyrt att köra in, och lömskt.

Håkan
 

Vaktis

HBK Medlem
Inlägg
51
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
5195
Medlemskap
2025
Sv: Portad i storstäderna??

Tack för alla tips. Nu har jag skummat på sidorna med information om Umweltzone.. Det var ju inte överallt det var förbud som jag antog. Det får bli zick-zack mellan städerna :)
-Hur gör Ni som har en lika gammal bil som jag?
Själv tänker jag fortsätta lusläsa forumet o drömma mej bort till södern. Iaf nu när snön kommit.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.581
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Portad i storstäderna??

.Hur gör Ni som har en lika gammal bil som jag?

Hej igen. Jag måste nog säga att jag använder mig av en liten tjurig attityd i stället för att bli sur eller besviken. På samma sätt som jag använder den i Sverige när städer och kommuner tar bort ställplatser och sätter upp nattparkeringsförbud på avlägsna nästan tomma parkeringsplatser bara för att mota bort husbilar och kanske tro att man väljer deras camping i stället. Jag sätter en röd bock vid staden, kommunen, platsen,(med penna som går att sudda om något skulle förändras) och struntar helt enkelt i att åka dit om jag inte är absolut tvungen p.g.av vänner och bekanta eller dyl. Jag tänker som så. "Är jag inte välkommen så sk...r jag väl i att åka dit." Kanske inte funkar för alla men funkar för mej och ger lite frid i sinnet.

M.v.h. JANKRO.
 

magnom

FD HBK Medlem
Inlägg
4
Kommun
Sjöbo
HBK-Nr
3080
Medlemskap
2021
Sv: Portad i storstäderna??

När du kommer till tyskland åk till närmaste bilprovning så får du ett märke kostar 5 euro
mycket enkelt, åkte själv till tyskland med min husbil ( Frankia I800 128 hp årsmod: -00
och fick grön plakett så vi kan åka obehindrat var vi vill åk inte utan plakett böter direkt
inga bortförklaringar där inte när du kommer till puttgarden finns det en bilprovning inom 2mils radie
Mvh
magnom
 

Vaktis

HBK Medlem
Inlägg
51
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
5195
Medlemskap
2025
Sv: Portad i storstäderna??

Hej magnom,
... Du har en -00, jag har en -94.. De e där, kruxet ligger. (Eller låg, nu när jag får reda på en massa) Inte var eller hur man får tag på dom nödvändiga märkena utan att jag konstaterar att jag är..-portad i miljö-zonerna o större städer tills jag skaffar en nyare bil. Den för över 200' som jag har, bör undvika zonerna. Samt konstatera att några färgglada märken kommer inte på min framruta.
Med hopp om snar vårvärme,
/Thomas
 
F

F.d. 5831

Guest
Sv: Portad i storstäderna??

Tips till Dig som skall köpa husbil. Med en Husbil fr.o.m. 2007 med sk Euroklass 4 så slipper Du dessa bekymmer. Jag gissar att handlarna är försiktiga att tala om Euroklassning på beg husbil då det är en tickande bomb för de äldre husbilarna. Andrahandsvärdet borde således påverkas av detta faktum. VARNING -Undvik Euroklass 1, 2 och 3 !!!
MVH
Marlon
 
Toppen