• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Utan ljus

MiKi

HBK Medlem
Inlägg
530
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
2850
Medlemskap
2024
Hej! Lite bekymrad över ett fel som uppkom i helgen. Bilen (Euramobil VB Sport -05 2,3 TJD Fiat Ducato) var helt plötsligt utan ljus när den startades. Endast helljuset fungerade att köra på, allt inklusive panel var mörkt. För att kunna köra (på helljus) fick man manipulera bromsljuskontakten så den låg på, detta för att ha belysning bakåt. Dagen efter så fungerade allt igen helt plötsligt och någon felsökning går ju inte att göra då. Men det känns som ett riktigt allvarligt och trafikfarligt problem, skulle vilja höra om någon kan ge något tips, orsakerna som ger ett sådant extremt fel borde vara ganska få? Ett el-schema eller tips var man kunde få tag i sådant vore guld värt! Kan väl nämna att omkopplare vreds på, säkringar kollades (fast det inte var så trolig orsak). Vårt egna tips är omkopplaren som sitter på ett vred (symtomen var exakt som om den var omvriden) men trots ideliga provoceringar finns ett det minsta lilla glapp märkbart. Alternativ 2 skulle vara om det finns någon form av huvudrelä? Ganska olustig situation, att inte veta om ljuset närsomhelst kan slockna, men ändå inte kunna vara säker. Funderar på att koppla till extraljus som går via eget relä, men avvaktar om någon kunnig på forumet har tips.

Mvh Marita
 

valle

HBK Medlem
Inlägg
157
Kommun
Arvika
HBK-Nr
2275
Medlemskap
2024
Sv: Utan ljus

Hej! Var ute för en liknande otrevlig el fel,som tur var det på dagen annars vet jag inte hur det hadde gått.Vi var på väg till Töreboda när hela bilen blev svart,var inne på en Fiat verkstad i Nybble och fick bilen lagad trodde vi,cirka 2300kronor fattigare.felet återkom så vi fick annan hjälp att hitta felet.Felet var en läckande krympmuff som sammanförde alla kablar framifrån till ett paket bakom vänster bakhjul så att vatten från hjulet sprutade direkt på muffen,så det hanlade om en kortslutning i vårat fall.Det som var mest otrevligt med detta att det slog ut hela bilen,så jag har undvikigt att köra i mörker efter detta.Har haft samma tanke att få på extraljus med egen koppling så att man inte hamnar i samma läge igen.Kanske ni har ett annat fel?ville bara tala om vad vi hadde varit med om.Äktenskapet mellan bil-chassi och boende del verkar lite invecklat tycker jag.Mvh Valle
 

jojje

HBK Medlem
Inlägg
851
Kommun
ÖstraGöinge
HBK-Nr
3802
Medlemskap
2024
Sv: Utan ljus

Det låter som att det saknades 12v matning till omkopplaren,då är allt dött.
Omkopplaren styr direkt parkljus och i andra läget även ljusreläet.
Fungerade parkeringsläget. Om inte bekräftar det ovanstående.
Körde du helljuset med ljustutan ?
Då går nämligen spänningen direkt till ljusreläet.
Felet kan alltså ligga i anslutningskontakten till omkopplaren eller någonstans före.

Jojje
 

MiKi

HBK Medlem
Inlägg
530
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
2850
Medlemskap
2024
Sv: Utan ljus

Tack för svaret Jojje. Jo det överensstämmer, inte heller parkeringsljus gick så det bekräftar absolut. Finns det någonstans man kan mäta på inkommande kontakt till omkopplaren, eller före? Alternativ vore att dra en extra kontakt direkt till ljusrelät, i absoluta nödfall, använder den ju året om och mycken mörkerkörningar vid skidresor osv. Var sitter detta rent fysiskt?
Mvh Marita
 
Senast ändrad:

jojje

HBK Medlem
Inlägg
851
Kommun
ÖstraGöinge
HBK-Nr
3802
Medlemskap
2024
Sv: Utan ljus

Har försökt hitta elschema på nätet, men lyckas ej.
Ljusreläet brukar sitta under säkringskåpan (motorrummet) men kan också sitta separat. (lite större än de andra)
Matningen kan även gå över en säkring.
Säkringen eller anslutningskontakten kan vara oxiderad.
Man får försöka lossa kontakten och spraya med kontaktspray,liksom säkringen.
Detta gör man för att åtgärda och i förebyggande syfte.
Felet måste vara framme för att man skall kunna mäta.
Matningsledaren brukar vara lite grövre än de andra och vanligtvis röd.

Jojje
 
Toppen