• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

stenskott

Håkan o Britt

HBK Medlem
Inlägg
1.527
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
3489
Medlemskap
2024
hej varför tog man bort stänkskydd på bilar ? speciellt fram? :(två nya stenskott i dag:mad:
 
Senast ändrad:

V-backen

FD HBK Medlem
Inlägg
1.880
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
2987
Medlemskap
2021
Sv: stenskott

Vill minnas att det var för att förbättra sikten i samband med omkörning och regnväder. Stänkskydden medförde att det bildades vattendimma när vattnet från däcket träffade stänkskyddet.
V-backen :rolleyes:
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: stenskott

Jeg mener det var et påtrykk fra de store billandene i Europa, som ikke har grusveier :) - Norden var de siste land med påbud om stänkskydd. Ingen påbud og nesten ingen nysalg = vanskelig å skaffe.
 

Sture & Solveig

HBK Medlem
Inlägg
32
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
1629
Medlemskap
2024
Sv: stenskott

Hej Håkan & Britt
Att stänkskydden togs bort var efter påtryckningar från dom tyska bilmärkena,dom skulle spara pengar.Att det sedan är vi som får stå fär fiolerna det bryr sig inte vägverket om,men som det nu är hinner man knappt byta ruta innan ett nytt stenskott kommer.
MVH STURE.
 
F

F.d. 52943

Guest
Sv: stenskott

Fick ÄNTLIGEN ett rejält stenskott, en stor sten och genomträngande skada mitt i synfältet, på personbilen så att jag kan byta ut min slitna vindruta mot en ny utan att bli halvt ruinerad!

Har en gång bytt ut en sliten vindruta på egen bekostnad. Glasmästaren framförde att han tyckte jag var knäpp som inte hittade på en skadeanmälan utan betalade vad det kostade..... Vart är världen på väg?
 

Håkan o Britt

HBK Medlem
Inlägg
1.527
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
3489
Medlemskap
2024
Sv: stenskott

jag hörde ett pris på 40,000kr på en helintergrerad bil vet ej vilken men man får kolla försäkringsbolagen
jag har 1500 i självrisk helintergrerat mvh håkan
 
F

F.d. 660

Guest
Sv: stenskott

Jag fick ett stenskott i rutan på personbilen när den var nästan helt ny och det lagades hos en glasmästare och jag betalade bara 100:- i självrisk, men helt osynligt bliev det inte men det verkar som att det hindrade rutan från att fortsätta spricka.
Även min far fick ett stenskott på sin förra bil, på vänster sida i vindrutan när den var ny, 10 år och 30000 mil senare satt det fortfarande kvar, kan inte begripa att inte bilprovningen sa nåt om det en enda gång eller att det inte nån gång på alla år och mil fortsatte att spricka.
 
Toppen