• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

kommunikation via radio

F

F.d. 3297

Guest
Jag har hittat en "dongel"(?) med USB-sladd.

På baksidan står:
HUAWEI
Model: E220
HSDPA USB MODEM

Jag förstår så långt att detta är ett trådlöst modem,
arbetar troligen på mobilbandet.

Mina frågor:
Vad behöver jag mer (förutom Pc och program) för att komma igång?
Hur provar jag den?
Avtal?
Abbonemang?
Med vem?
Kan "telebutiken" ge mig svar?
 
F

F.d. 25086

Guest
Sv: kommunikation via radio

Du behöver inget program till den,,plugga in den i pc:n så installeran den sig självt.
sen behöver du ett SIM kort,,det kan ju vara så att den är operatörslåst.
själv använder jag kontant surf från tele2.
//Ulf
 
F

F.d. 11293

Guest
Sv: kommunikation via radio

...
själv använder jag kontant surf från tele2.
//Ulf


Hej Ulf jag har kollat på Tele2 hemsida om kontant surf, jag hittar inte de, har dom slutat med det kanske.
Jag har 99 kr i månaden som jag tecknade för ett tag sedan.
Men jag funderar på att ha ett kontankort i stället, finns det andra operatörer som har kontantsurf?
:)
 
F

F.d. 25086

Guest
Sv: kommunikation via radio

kollade oxå på tele2:s sida och det verkar vara som du säger...finns inte kontant surf vad jag kan se.
kanske får ringa kundtjänst och kolla.
//Ulf
 
F

F.d. 3297

Guest
Sv: kommunikation via radio

Tack båda två för svaren!

Nu prövar vi, antingen funkar det eller inte.
 
F

F.d. 11293

Guest
Sv: kommunikation via radio

Tittade på Comviq hemsida och där fanns kontantsurf och att det var en slags koppling till Tele2 :confused:
 
F

F.d. 29801

Guest
Sv: kommunikation via radio

Den jag har heter Comviq kontant, laddas med pengar
1 dag, 1 vecka eller 1 månad.

Roland.
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.256
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: kommunikation via radio

Det är kanske lite att ta i att kalla mobilt bredband för kommunikation via radio. Jag har därför flyttat tråden till Internet och dator.

/Michael, HBK Web
 
F

F.d. 4220

Guest
Sv: kommunikation via radio

Operatören Tre har kontantkort:
3Bredband Kontant

Det använder jag och jag tycker det fungerar kanonbra. De har dessutom ingen gräns för hur många Mb man får ladda ner per dag, som Tele 2 har/hade.

Sen kan det vara bra att veta att just det modemet; Huawei E220 går att låsa upp utan att behöva betala till en operatör. Det är lite bökigt men det finns bra guider för det. Det är dessutom helt lagligt (annars hade jag inte nämnt det :) )

Ang Tele 2 kontra Comviq: Comviq är ett varumärke som marknadsförs av Tele2 Sverige AB
 
Senast redigerad av en moderator:

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.256
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: kommunikation via radio

Jag har ett sådant modem som var låst till Telia. Förra året ville jag låsa upp det och följde en instruktion som jag hittade här. Antagligen gjorde jag något litet fel i något av stegen för det enda som hände var att jag bytte programvara i den. Det blev visserligen bättre gränssnitt men fortfarande låst.

I år gick jag till Telia och skulle få det upplåst. Det visade sig att det krävs ett SIM-kort från en annan operatör för att göra detta. Teliabutiken hade inget sådant utan skickade en kod via mail till mig. Jag lånade sedan ett SIM-kort och satte i. När jag startade datorn och den började ladda in "bredbandsprogrammet" kom det upp en ny ruta med uppmaning att knappa in en kod för upplåsning. När det var gjort så var kortet fritt att använda med olika operatörer.

Eftersom butiken inte kunde göra det fick jag koden kostnadsfritt.
 
F

F.d. 25023

Guest
Sv: kommunikation via radio

Just nu använder vi internet här i Spanien med exakt samma modem.

Modemet är ursprungligen Tre's i Sverige, upplåst här i Spanien på en vanlig mobiltelefonkiosk. Kostade 20€.

Använder Vodafone's kontantkort (SIM), kostnad 39€ /månad för obegränsad surfande & användning. Fungerar med c:a 1,7mb/s nedladdn.fart vilket är bra här.

Men den ursprungliga programvaran på modemet (Tre) fungerar inte efter upplåsning, så man laddade in Huaweis egen "Mobile Partner" i modemet, den är självinstallerande i datorn. Sedan behövde man Vodafone's inställningar på olika parametrar, dessa är olika mellan operatörerna.

hälsning
jyrki
 
F

F.d. 25142

Guest
Sv: kommunikation via radio

Hej Jyrki!

Menar du att det inte kostar mer än 39€ oavsett hur mycket du surfar och mailar?
Låter nästan för bra att vara sant.

Vet du något om hur det är i Portugal?
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: kommunikation via radio

Ändå är det dubbelt mot vad det kostar i Sverige!

Man kan även använda mobilen som modem med det simkort som man köper lokalt om man nu inte har något modem (dongel). Med Joikuspot kan mobilen dessutom tjänstgöra som wlan.
 
F

F.d. 25023

Guest
Sv: kommunikation via radio

Hej Dumle,

Ja, nu har vi nedladdat 4,5 Gb under dessa 13 dagar vi har använt kortet. Jättenöjda med att kunna lyssna på svensk radio hela dagarna och se en del svensk TV på kvällarna.

Portugal har lika lösningar, vet inte om priserna. Vi kunde köra med WiFi hela tiden när vi var där förra månaden.

Du kan kanske titta på detta Portugal Telecom's prissida och översätta med Google translate:

tmn > internetnotelemóvel > tarifário


hälsn
jyrki
 
Toppen