• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Hur täcker ni era bilar på vintern

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.272
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2024
Skulle vara kul att hur ni täcker era bilar på vintern oavsett om ni kör eller inte?
Kan vara bra med lite tips och se hur lätt det är att ta fram bilen vid ev. resa.
Har själv en egen lösning i vår carport.

Ni som skrivit tidigare under Julatält får gärna lägga ut bilder så man ser hur ni får ut era bilar när det är dax för ev. resa.
 

Bilagor

  • PICT37411 (Small).JPG
    PICT37411 (Small).JPG
    51,7 KB · Visningar: 60
  • PICT3738 (Small).JPG
    PICT3738 (Small).JPG
    58,5 KB · Visningar: 49

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Hur täcker ni era bilar på vintern

Ni som skrivit tidigare under Julatält får gärna lägga ut bilder så man ser hur ni får ut era bilar när det är dax för ev. resa.

Det är inga problem att få fram bilen ur ett Julatält. Det tar max 3 minuter. Lite svårare är det att få upp överdraget igen. Då kan det ta upp till 10 minuter.
 

V-backen

FD HBK Medlem
Inlägg
1.880
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
2987
Medlemskap
2021
Sv: Hur täcker ni era bilar på vintern

Hej Håkan J,
det där var en riktigt snygg och elegant lösning.
Den skulle jag kunna tänka mig att kopiera av på sikt. I nuvarande läge törs jag inte, tror inte att grannana skulle gilla en sådan lösning. Dessutom kommer vår husbil att stå i ett vindhål utan skyddande bakvägg. Skulle tro att det kommer att behövas en ordentlig förankring så att inte allt seglar iväg när nordanvinden tar i med full kraft.
V-backen ;)
 
F

F.d. 52943

Guest
Sv: Hur täcker ni era bilar på vintern

Vi har ett s.k Wirehus - har inga aktuella bilder - är nermonterat pga flytt. Funkar som en extra Carport - tak plus valfria gavel/väggar av presenning. Diagonala vajrar sörjer för stabiliteten i stället för massor av tunga takstolar/reglar.
 

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.272
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2024
Sv: Hur täcker ni era bilar på vintern

Torbjörn

Snyggt, idén att stå på en båtuppställningsplats är nog ett bra tips för många. Har jag rätt att ni gör det? Ser så ut.

Perfekt om man bor för centralt för att ha den hemma.
 

Max&Kerstin

HBK Medlem
Inlägg
183
Kommun
Umeå
HBK-Nr
160
Medlemskap
2024
Sv: Hur täcker ni era bilar på vintern

Hej!

Vi har (med grannens tillstånd) byggt ett skärmtak på gaveln som går att fälla ner närt vi åker ut på längre turer. Gavlar och sidor täcks med lättpressenning. Den har nu hållit i 8 vintrar. Knepet är att sätta upp den så att den inte fladdrar i vinddraget. Jag har gjort det genom att sy in kederlist i över och underkant. Runt taket har jag en aluprofil som jag drar in kedelisten i och sedan har jag bitar av profilen som jag spänner ner pressenningen med. När det kommer mycket snö vilket händer ett par gånger varje vinter så har jag förlängt skaftet på en snöspade och kan då stå på stegen och ta ner snö från taket som ju inte tål att gå på. När vår husbilssäsong börjar i mitten av april kan det se ut som på nedre bilden men ut kommer man alltid.

Vehere necesse est!
 

Bilagor

  • Vintergarage.JPG
    Vintergarage.JPG
    56,6 KB · Visningar: 28
  • På väg 080415.JPG
    På väg 080415.JPG
    62,1 KB · Visningar: 26
F

F.d. 50042

Guest
Sv: Hur täcker ni era bilar på vintern

Jula överdraget får sitta på tills det är dags att ställa på bilen igen i mars 2010!

Mvh

Bosse
 

Bilagor

  • DSC08795.JPG
    DSC08795.JPG
    562,2 KB · Visningar: 31
F

F.d. 55256

Guest
Sv: Hur täcker ni era bilar på vintern

Vi är så lyckligt lottade att vi har gamla, ganska stora uthus. Här står bilen skyddad för snö och regn, men ändå med luftcirkulation omkring. Vid bilden från sidan står traktorn när den inte används. Bilen står under vintern med ett 240V fläktelement som håller ca 5 + under hösten när tempen pendlar upp och ned runt nollan. När det blir stadigt kallare än -5-8 grader stänger vi av värmen. Det spelar ingen roll att det blir kallt, problemet med fukt är störst runt noll grader. Dessutom är det mindre risk för möss när det inte finns värme i bilen.
Ove.G
(Har renoverat stora delar av uthusen, men det finns mycket kvar till nästa sommar)
 

Bilagor

  • IMG_0003.JPG
    IMG_0003.JPG
    133,7 KB · Visningar: 17
  • IMG_0004.JPG
    IMG_0004.JPG
    108,3 KB · Visningar: 13

Rusken

HBK Medlem
Inlägg
698
Kommun
Norge
HBK-Nr
4874
Medlemskap
2024
Sv: Hur täcker ni era bilar på vintern

En meget hyggelig og snill nabo lar meg få ha bobilen under ett enkelt aluminium stativ nær grensen, med litt forsterkninger pga snømengden.


picture.aspx

picture.aspx
 
F

F.d. 53012

Guest
Sv: Hur täcker ni era bilar på vintern

Jula överdraget får sitta på tills det är dags att ställa på bilen igen i mars 2010!

Mvh

Bosse

Kan det bli enklare och bättre så säg utan större kostnad 1400:- samma lösning som jag har på vår alkovbil 7,15 lång 3 meter hög. Som sagt vi är mycket nöjda med deta och ett
värmeelement som går vid sträng kyla vid 0 grader eller lägre.
 

Tommy

HBK Medlem
Inlägg
191
Kommun
Håbo
HBK-Nr
515
Medlemskap
2024
Sv: Hur täcker ni era bilar på vintern

Hej!
Vår bil står i ett Wirehus. Har tyvärr ingen bra bild.
Hälsningar
 
F

F.d. 29908

Guest
Sv: Hur täcker ni era bilar på vintern

Kan det bli enklare och bättre så säg utan större kostnad 1400:- samma lösning som jag har på vår alkovbil 7,15 lång 3 meter hög. Som sagt vi är mycket nöjda med deta och ett
värmeelement som går vid sträng kyla vid 0 grader eller lägre.
OPPPSSS!! Inte för att jag vill spela viktig, men sträng kyla vid noll grader?? :) För mig är -20 och kallare sträng kyla :)
 

MarTom

HBK Medlem
Inlägg
428
Kommun
Ulricehamn
HBK-Nr
475
Medlemskap
2024
Sv: Hur täcker ni era bilar på vintern

Så här ser min (temporära) lösning ut sedan 2007. Husbilen mår mycket bra av den. Däremot så kanske påbyggnaden inte är det mest estetiskt fulländade men en lösning är i sikte även på det planet. Nåja... Ibland så luftar jag den för att hålla igång bromsar osv. Det har fungerat mycket bra hittills. Andra har säkert en annan uppfattning vad som är bäst och som säkert också fungerar bra. Det viktiga är nog ändå att man gör enligt den egna övertygelsen.
 

Bilagor

  • P1020501.JPG
    P1020501.JPG
    3,4 MB · Visningar: 19
  • P1020484.JPG
    P1020484.JPG
    3,3 MB · Visningar: 12
Senast ändrad:
F

F.d. 1784

Guest
Sv: Hur täcker ni era bilar på vintern

Skulle vara kul att hur ni täcker era bilar på vintern oavsett om ni kör eller inte?
Kan vara bra med lite tips och se hur lätt det är att ta fram bilen vid ev. resa.
Har själv en egen lösning i vår carport.

Ni som skrivit tidigare under Julatält får gärna lägga ut bilder så man ser hur ni får ut era bilar när det är dax för ev. resa.

Hallå!
Jag har ett Wirehus med egengjorda sidor+gavlar av lättviktspressening.
Har inne underbilen kraftigare pressening.
Så när det är dax så pluggar jag in motorvärmaren så laddar den samtidigt bilens+bodelsbatteriet dagen före så är det bara att öppna pressenningen å köra ut :)
Har bytt till dubbdäcken så det är klart för vinterresan....
Sorry för en dålig bild men ville fota omg så d blev fr sovrummets balkong... har just nu -10grader å sol....
Mvh
Chrizter
Gällivare
 

Bilagor

  • P1010067.JPG
    P1010067.JPG
    2,2 MB · Visningar: 17

Frankia

HBK vice ordförande
Inlägg
5.537
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
549
Medlemskap
2024
Sv: Hur täcker ni era bilar på vintern

Hej!

Vi har kvar vårat båtskjul sedan den tiden när vi hade båt. Det passar utmärkt till husbilen året om. Där står den torrt och bra.
Vi kör ingen värme under vintern men i och med att den står inomhus i ett isolerat utrymme så blir det ingen fukt att prata om varken i båtskjulet eller i bilen.

Skjulet är 12 x 5 meter så det finns alla möjligheter att köpa en större husbil..........

.
 

Bilagor

  • PICT7344.JPG
    PICT7344.JPG
    427,9 KB · Visningar: 14
  • PICT7345.JPG
    PICT7345.JPG
    342,7 KB · Visningar: 14
  • PICT7346.JPG
    PICT7346.JPG
    323,4 KB · Visningar: 8

V-backen

FD HBK Medlem
Inlägg
1.880
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
2987
Medlemskap
2021
Sv: Hur täcker ni era bilar på vintern

Hej Håkan J,
ja den typen av förrådslokaler som Åke har vore verkligen inte dumt.
Men, det borde väl finnas en hel del tomma hangarer runt om i vårt avlånga land efter alla flygförband som har avvecklats. I Uppsala borde det väl också finnas en del tomma flyghangarer som går att hyra?
V-backen :wink:
 

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.272
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2024
Sv: Hur täcker ni era bilar på vintern

Kan nog vara så, men F20 blir kanske civilflygplats och andra förråd på landsbygden ligger lite väl avsides.

Vill nog gärna ha vår bil hemma så man kan klämma lite på den ibland.

Skulle nog tro att ett bra alternativ för dom som inte har någon plats skulle vara att ta kontakt med båtklubbar. Där är ofta bevakning också. Även om man får gå själv en natt/vinter.
 
Toppen