• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Inkoppling av gaslarm och uttag

F

F.d. 24333

Guest
God kväll,

Håller på att se över hur jag skall koppla in ett gaslarm på vår Bürstner A535 97a. Det skall ju placeras vid golvet så jag vill dra fram 12v från lämpligt ställe. Har letat efter någon form av kabelstam utan att hitta det. Lika så känns det olämpligt att dra en kabel från någon lampa.

Så, kan någon tipsa om varifrån jag skall knycka lite ström?

Lika så har jag tänkt att montera en 12/240 konverter. Denna bör ju troligen sitta på en egen säkring direkt från bodelsbatteriet, eller?

Slutligen har jag även tänkt mig montera några 12 cigg uttag för laddare etc i bodelen. Skall även dessa dras direkt från batteriet med egen säkring?

tack /Erik
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.256
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Inkollping av gaslarm och uttag

Jag skulle rekommendera att du monterar en säkringsplint med terminaler för plus och minus samt anslutning för grov kabel till batteriet. Från denna plint kan du sedan dra tvåtrådiga ledare till dina förbrukare. Exempel på sådan terminal hittar du hos Hjermans båttillbehör (Hjertmans båttillbehör) artikelnummer 5462-025. Det ger en snygg och överskådlig inkoppling till batteriet.

Invertern bör du placera så nära batteriet som möjligt för att förhindra förluster i kablarna, speciellt om det är en kraftig inverter. Likaså skall du använda grova kablar. Det finns stora hängsäkringar, AGM-säkringar, som kan användas för till detta. Biltema och Kjell & Co har sådana.
 

Wberger

HBK Medlem
Inlägg
3.236
Kommun
Lund
HBK-Nr
2577
Medlemskap
2024
Sv: Inkoppling av gaslarm och uttag

Det gäller att vara praktisk , jag har monterat 3 cig-uttag köpta på Biltema idealet är ju att dra direkt från batteriet.....men eftersom jag har snåla led-lampor så kopplade jag in mig på dessa. Uttagen gjorde det mycket praktiskt för lapptoppen , navigatorn och två
mobiltelefoner.
 
F

F.d. 55383

Guest
Sv: Inkoppling av gaslarm och uttag

God kväll,

Håller på att se över hur jag skall koppla in ett gaslarm på vår Bürstner A535 97a. Det skall ju placeras vid golvet så jag vill dra fram 12v från lämpligt ställe. Har letat efter någon form av kabelstam utan att hitta det. Lika så känns det olämpligt att dra en kabel från någon lampa.

Så, kan någon tipsa om varifrån jag skall knycka lite ström?

Lika så har jag tänkt att montera en 12/240 konverter. Denna bör ju troligen sitta på en egen säkring direkt från bodelsbatteriet, eller?

Slutligen har jag även tänkt mig montera några 12 cigg uttag för laddare etc i bodelen. Skall även dessa dras direkt från batteriet med egen säkring?

tack /Erik

Hej Erik,
När jag monterar extra uttag (och det har jag massor) då sätter jag upp efter lämplig stor säkring en mini strömbrytare. Vissa apparater drar ström även i standby läge.
En konverter kan vara ”bra att ha”, men se upp med effekten och om det finns anledning till att gå den vägen. Att ladda en dator blir enklare med en 12 V > 16 - 18 V cigguttags omformare istället för att gå runt via 230 V. Allting drar ström det som man inte har oändligt mycket av ute på vischan. Räkna på ditt strömuttag hur länge kommer batteriet att räcka.
Watt delat med Volt = Amper
Mvh Stefan
 
F

F.d. 24333

Guest
Sv: Inkoppling av gaslarm och uttag

Hej,

Jag har noterat att både Biltema och Kejll CO har plintar och uttag för 12v.

Ex: Kjell & Company - Nordens bredaste sortiment av tillbehr fr hemelektronik


Har ångrat mig när det gäller 220 i bilen. Köper en 12v universalladdare för vår dator istället. Sedan kommer jag att sätta in ytterligare ett batteri i bodelen - med samma modell och ålder. Grov kabel och säkring mellan dessa och sedan en plint från Kjell CO. samt två uttag under varje soffa. Då blir det enkelt att koppla in både datorer och spel etc.

Jo - tack för tipset - lägger en en extra brytare också.

/Erik
 
Senast redigerad av en moderator:

SoT

FD HBK Medlem
Inlägg
201
Kommun
Malmö
HBK-Nr
8036
Medlemskap
2023
Sv: Inkoppling av gaslarm och uttag

Hej Erik,
När jag monterar extra uttag (och det har jag massor) då sätter jag upp efter lämplig stor säkring en mini strömbrytare. Vissa apparater drar ström även i standby läge.
En konverter kan vara ”bra att ha”, men se upp med effekten och om det finns anledning till att gå den vägen. Att ladda en dator blir enklare med en 12 V > 16 - 18 V cigguttags omformare istället för att gå runt via 230 V. Allting drar ström det som man inte har oändligt mycket av ute på vischan. Räkna på ditt strömuttag hur länge kommer batteriet att räcka.
Watt delat med Volt = Amper
Mvh Stefan

Men hur GÖR man då egentligen bäst när man lägger till plint (hänvisn till inlägg här i tråden) för att dra flera uttag från dessa? Grova kablar (hur långa?)från batteriet till plinten. Kan man sätta plinten där det passar en bäst eller ska den sitta nära batteriet? Säkrar man av här? Är det sedan bara att dra kablar vidare från plinten fram till monterade uttag eller andra förbrukare?
Kan man dra kablar till en plint i köksdelen och sätta några olika uttag där och sedan dra kablar till en annan plint, låt säga ut i garaget för att sätta olika uttag/förbrukare där?
Sorry vänner, för lite dumma frågor, men detta är inte mitt kunskapsområde. Och det är svårt att hitta info om detaljerna.
 
F

F.d. 29925

Guest
Sv: Inkoppling av gaslarm och uttag

Hur grov kabel som skall gå till plinten beror på hur stor strömuttaget kan bli som max.

För en billig penning kan man köpa en bok hos "Kjell & Co" (40 kr?) som heter "hur funkar det" i boken finns bl.a. ett Nomogram där man enkelt kan ta fram hur grov kabelarea som behövs för en given installation.

(Det behövs inga säkringar mellan batterierna, men jag kanske har fattat fel)
 
  • Gilla
Reaktioner: SoT

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Inkoppling av gaslarm och uttag

decker - (Det behövs inga säkringar mellan batterierna, men jag kanske har fattat fel)
En må alltid tenke "värst möylig" situasjon, så med en kort kabel direkte mellom to batteri uten mulighet for kontakt til gods ved en avskaving (etter musemåltid) så er det ok uten sikringer.
Er det en kabel med en teoretisk risiko mellom plusspolene så sett en stor sikring i begge ender og det skjer ingen skade.
På samme måte skal det være en stor sikring ved batteriene for kabelen til elbokken (gjelder og fra bilbatteri til elblokk) - disse kan ryke ved lav spenning på bilbatteri og sammenkoblede batterier under forsøk på å starte bilene.
Ja det hender sikringen ved bilbatteriet går om bobatteriene er tappet langt ned før en starter bilen og har bra spenning på bilbatteriet.
 
Toppen