• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Gas i Portugal

F

F.d. 55368

Guest
Halvvägs mellan Portimao och Faro efter väg 125 finns en by vid namn Boliqueime. Där kan man tanka gas i alla möjliga gastuber. Ett Franskt par tipsade mig efter att ha fyllt sina flaskor, en tom och en påbörjad. 13 kg propan för 20 Euro. Lev gott.
 

Ingemar Eriksson

FD HBK Medlem
Inlägg
183
Kommun
Askersund
HBK-Nr
234
Medlemskap
2022
Sv: Gas i Portugal

Vi tankade gas i Boliquieme för någon dag sen. Det stället ligger nära korsningen mellan N125 och N270. Koordinaterna är N 37 07 41.04 W 8 09 33.52 enligt Google Earth.
Tankade 11 kg för 16€. De fyllde med gasflaskan kvar i bilen. Jag tyckte sedan att flaskan inte var så tung som den borde. Mätaren på pumpen visade 11.03. Kan det vara så att de fyllde 11 liter och inte 11 kg?
 

Kånnkård

HBK Medlem
Inlägg
331
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
1408
Medlemskap
2024
Sv: Gas i Portugal

Vi tankade gas i Boliquieme för någon dag sen. Det stället ligger nära korsningen mellan N125 och N270. Koordinaterna är N 37 07 41.04 W 8 09 33.52 enligt Google Earth.
Tankade 11 kg för 16€. De fyllde med gasflaskan kvar i bilen. Jag tyckte sedan att flaskan inte var så tung som den borde. Mätaren på pumpen visade 11.03. Kan det vara så att de fyllde 11 liter och inte 11 kg?

Det borde vara 22 Liter vilket motsvarar 11 kg. Det betyder att du har fått betala ca 72 cent/ liter. Priserna här i Portugal just nu ligger mellan 53 och 63 cent på en normal GPL mack
Det som kan var lite riskabelt är om man fylleer en svensk flaska som inte är helt tom. Flaskan skall bara fyllas till 80% av volymen för att kunna förgasas i flaskan. Fyller man mer är chansen stor att man får flytande gas ur gaskranen till kyl och spis. Och då har man nog en eldkastare på gång när man skall tända den.
Med bästa husbils hälsningar
Delteff
 
Toppen