• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

240 volt till alla uttagen från inverter

Status
Stängd för vidare inlägg.

Roland L

HBK Medlem
Inlägg
250
Kommun
Eslöv
HBK-Nr
2780
Medlemskap
2024
Jag har hört talas om inkoppling av inverter till alla ordinarie 240 v uttagen som automatiskt kopplas bort när yttre strömförsörjning kopplas in.
Är det någon som har erfarenhet av detta och någon beskrivning, eventuellt kopplingschema.

roland l
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: 240 volt till alla uttagen från inverter

Det forutsetter bruk av inverter med automatisk overkobling, denne kobles inn rett etter inntakssikringen. Jobben kan gjøres av en godkjent elinstallatør.
På endel nye dyre biler brukes det en kombinert lader og inverter koblet på denne måten - prisen på en slik omfattende løsning blir fort rundt 20 tusen kr.
 

Wberger

HBK Medlem
Inlägg
3.236
Kommun
Lund
HBK-Nr
2577
Medlemskap
2024
Sv: 240 volt till alla uttagen från inverter

Att via inverter få 220 volt från 12 volt är inte energieffektivt. De flesta har problem med 12 volt och arbetar på olika lösningar typ solceller osv. Att använda 220 volt i bilen utan att vara ansluten är en kortare nödlösning!!!
 
F

F.d. 50080

Guest
Sv: 240 volt till alla uttagen från inverter

Att via inverter få 220 volt från 12 volt är inte energieffektivt. De flesta har problem med 12 volt och arbetar på olika lösningar typ solceller osv. Att använda 220 volt i bilen utan att vara ansluten är en kortare nödlösning!!!

Håller inte med dej!
Vi har en 300W Mascot inverter som driver dator, Tv, digitalbox, DVD, mobilladdare m.m.
Inga problem med olika spänningar till apparaterna och Tv, DVD och digitalbox kan vara av standardtyp och inte dubbelt så dyra som 12 voltare är.
Vi har ett eluttag från invertern jämte det fasta uttaget och sätter helt enkelt bara i stickproppen till grendosan i uttaget från invertern eller det fasta om vi har nätspänning.
Ett dygn på batteridrift är inga problem med vår förbrukning, men det är klart, ligger man still länge utan ström så... :)
 

Krister 820

HBK Medlem
Inlägg
147
Kommun
Kungälv
HBK-Nr
820
Medlemskap
2024
Sv: 240 volt till alla uttagen från inverter

Fungerar jättebra. Jag har en inverter Waeco PP2000 plus solfångare på 130 W. Vi använder den till kaffebryggare, ladda dammsugare, ladda eltandborste mm.
 
F

F.d. 52947

Guest
Sv: 240 volt till alla uttagen från inverter

Vi har en 1500 W inverter med ren sinuskurva plus en prioterare.
Inkommande ström, exklusive det som går åt till laddaren och kylskåpet, går till prioteraren. Likaså är invertern kopplad till prioteraren. Därifrån går strömmen ut till samtliga eluttag.
Prio 1 är extern strömkälla.Prio 2 Invertern.
Vi använder invertern till micro, vattenkokare m.m.
För oss räcker batterikapaciteten bra, mendet krävs att man har en klar uppfattning om hur mycket ström man kan ta ifrån batterierna, samt att man sköter sina batterier.
Vi har 2 st 90 ah vanliga syrabatterier. Gelbatterier tror inte jag är det rätta när man laddar ur dem så kraftigt som som vi gör.
Vi har solcell på taket samt vi ligger inte still så länge på samma plats
 

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.270
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2024
Sv: 240 volt till alla uttagen från inverter

När ni kopplar ut till alla uttag hur blir det då med intaget på bilens utsida?

Är det spänning på stiften då?

Eller är det så att prioriteraren kopplar från inkommande?

Gör man egna lösningar så måste ett växlingsrelä monteras där för att göra intaget spänningslöst.
 

Göte J

HBK Medlem
Inlägg
1.661
Kommun
Linköping
HBK-Nr
1230
Medlemskap
2024
Sv: 240 volt till alla uttagen från inverter

Det finns ett mycket enkelt sätt att lösa detta, om än ej godkänt. Kapa inkommande kabel och montera 2 st enkla jordade uttag, ett från elintaget till husbilen, det andra till inverterns utgång. Sedan sätter du en jordad stickpropp på kabeln som går till uttagen i bilen och väljer manuellt varifrån du vill ta strömmen!
Enkelt, säkert, billigt -men som sagt inte tillåtet!
// Göte J
 
F

F.d. 52947

Guest
Sv: 240 volt till alla uttagen från inverter

När ni kopplar ut till alla uttag hur blir det då med intaget på bilens utsida?

Är det spänning på stiften då?

Eller är det så att prioriteraren kopplar från inkommande?

Gör man egna lösningar så måste ett växlingsrelä monteras där för att göra intaget spänningslöst.

Prioriteraren kopplar ifrån så det ligger ingen spänning på stiften

Mvh
Leif
 

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.270
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2024
Sv: 240 volt till alla uttagen från inverter

Misstänkte det Leif.

Bra att det finns riktiga grejer och att dom används istället för egna laborationer.

Har du något namn o typnummer. Vore intressant att se invertern.
 

Göte J

HBK Medlem
Inlägg
1.661
Kommun
Linköping
HBK-Nr
1230
Medlemskap
2024
Sv: 240 volt till alla uttagen från inverter

AW1973 .
Med "inte tillåtet" menar jag bara att utan el-behörighet får man egentligen inte modifiera någonting i elanläggningen. Men för att citera en klok arbetskamrat "Konsten är att inte fråga!"
// Göte J
 
F

F.d. 52947

Guest
Sv: 240 volt till alla uttagen från inverter

Misstänkte det Leif.

Bra att det finns riktiga grejer och att dom används istället för egna laborationer.

Har du något namn o typnummer. Vore intressant att se invertern.

Hej
Gå in på Waeco.se klicka in på elektronik och därefter omvandlare så hittar du.
Min omvandlare är MSP1512 Sinus 12 V och prioriteraren heter VS-230 Jag har även fjärrkontroll MCR-9

Som du ser så är det relativt dyra prylar, men komfort och säkerhet får kosta

Mvh
Leif
 
F

F.d. 3077

Guest
Sv: 240 volt till alla uttagen från inverter

Vårt system är en Waeco 2000 w med fjärrstart som sitter på kontrollpanelen.
Vid aktivering så kopplas invertern in på bilens 230 v elsystem .samtidigt släpper ett relä förbindelsen med elblocket ,för att det ej ska ladda ,ett relä sitter på inkommande 230v som är brutet så att det ej är ström på dessa vid inverterdrift,detta relä drar vid 230v utifrån.
Waecon skall tåla oavsiktlig inkoppling 12 eller 230v.
Detta system är väldigt bekvämt med ett tryck har man 230 i hela bilen.
Bernt
 

Roland L

HBK Medlem
Inlägg
250
Kommun
Eslöv
HBK-Nr
2780
Medlemskap
2024
Sv: 240 volt till alla uttagen från inverter

Tack för alla tips. Eftersom det handlar om en alldeles ny husbil, inte levererad ännu, tänker jag låta leverantören fixa installationen. Nu har jag fått lite kött på benen för att kunna diskutera hur det skall lösas.

Visst har det sina begränsningar men för några timmars TV, att ladda diverse prylar och hålla en laptop igång några dagar ute i ödemarken vet jag av erfarenhet att en inverter fungerar utmärkt.

Roland L
 

Claes 105

HBK Medlem
Inlägg
1.010
Kommun
Ulricehamn
HBK-Nr
105
Medlemskap
2024
Sv: 240 volt till alla uttagen från inverter

gokväll
Vad händer med AES kylskåpet om man lägger 220v från invertern på alla uttag. Går kylskåpet över på 220 drift så ligger man risigt till, eller?

Mörka hälsningar från Lövstavikens båthamn/ställplats

Claes 105
 
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen