• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Vinterförvaring

F

F.d. 55370

Guest
Hallå alla Husbilsägare
Nu kommer första vintern för oss och husbil.
Ska man förvara den i lada eller hemma på uppfarten med värme och kapell????
 

Roffe1

HBK Medlem (P)
Inlägg
253
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
815
Medlemskap
2024
Sv: Vinterförvaring

Det finns många trådar om hur man ska eller inte ska vinterförvara sin husbil. Vill inte låta som någon besserwisser men eftersom du är ny medlem och säkert inte känner till alla funktioner här på hemsidan (det gör inte jag heller) ett tips är att du skriver ordet vinterförvaring i sök som finns på den översta mörkblå listen så får du fram många trådar där som handlar om detta ämne .Lycka till :)
 

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: Vinterförvaring

Det beror ju lite på hur man bor anser jag för har man lägenhet och inte stor plats att förvara bilen på så är det ju närmare alternativ att vinterförvara den medans som jag/vi bor i villa har över 100 kvm garageuppfart så finns ju platsen för husbilen och där står den nu med värme på , Julas husbilsöverdrag är inköpt men vi skall ut nästa helg och V48 så det blir väl montera det efter .
Dock märkte jag en rejäl skillnad på termometern då jag fick på "vintertäcket" på rutan = värmen steg i husbilen vid samma utetemp och samma värmeeffekt .
 

PatricS

HBK Medlem
Inlägg
1.296
Kommun
Umeå
HBK-Nr
2899
Medlemskap
2024
Sv: Vinterförvaring

Som alternativ kan man hyra in sig i ett varmt förråd - där den kan stå utan risk för mögel å möss mm.
Jag ställde in båten och Plåtisen i torsdags - och det känns skönt att veta att det inte kan hända så mycket "galet" under vinteruppehållet.

Längtar redan till våren då jag kan ta fram - båda 2 - och putsa å vaxa å göra klart för sommarens härliga turer - till lands å till sjöss. :)
 
F

F.d. 2577

Guest
Sv: Vinterförvaring

Vi kände samma osäkerhet som du förra året, hyre in oss i en kall maskinhall. Drog ett JULA-kapell över, anslöt några "musskrämmare" men ingen underhållsladning. I år blir det hemma på villainfarten med samma överdrag. Köpte även en sladdlös teemometer så jag kan sitta inne och se hur varmt det är i bil. Kopplar även in ett element som kan användas vid behov.
Leffe
 
F

F.d. 55376

Guest
Sv: Vinterförvaring

Hej .Vi är oxå nya husbilsägare o det är första vintern för oss oxå.Har inskaffat Julahusbilstäcke,Musskrämmare o element,enris..Har letat i trådarna men inte hittat något om :Hur gör man med Gasolen ?Låter man den vara kvar i bilen? Funkar det ur försäkringssynpunkt?Jättetacksam för råd.Mvh Gun
 
F

F.d. 2577

Guest
Sv: Vinterförvaring

Jag glömde skriva om gasolen, vår tiska stålflaska fick stå kvar i bilen, kopplade bara loss slangen och släppte på trycket. Kompositflaskorna förvarade jag hemma i förrådet, där man har bättre uppssikt över dom. Satte även in några torrbollar i husbilen, nyttan av detta är svårbedömd. Når vi tog ut bilen fanns ingen vätska i behållarna, däremot var saltkristallerna kladdiga. Jo en sak till, eftersom vår bil stog flera mil hemifrån utan daglig uppsigt, satte vi torrbollarna i hinkar, vi visste ju inte om det kunde "rinna" över.
Leffe
 

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: Vinterförvaring

Jag har mina flaskor kvar i bilen och kan väl tänka mej att stänga av huvudkranen men inte skall man väl behöva göra mera för det finns ju dom som vintercampar med husvagnar där det är riktigt kallt och är där några gånger/säsong .

Jag har ju svåt att tro att dom tar med sig gasen när dom åker hem .

(Våran gasolgrill och den kompositflaskan vi har på inglasade altan står där året runt)
 
Senast ändrad:

bosse b

HBK Medlem
Inlägg
1.466
Kommun
Linköping
HBK-Nr
548
Medlemskap
2024
Sv: Vinterförvaring

Hej .Vi är oxå nya husbilsägare o det är första vintern för oss oxå.Har inskaffat Julahusbilstäcke,Musskrämmare o element,enris..Har letat i trådarna men inte hittat något om :Hur gör man med Gasolen ?Låter man den vara kvar i bilen? Funkar det ur försäkringssynpunkt?Jättetacksam för råd.Mvh Gun
Primagaz Sverige: Hantering och förvaring av gasolflaskor och gasol
60 liter får du ha i samma hus, utan särskilt tillstånd
Kanske nått att tänka på om det står flera bilar i samma lokal
bosse b
 
F

F.d. 2577

Guest
Sv: Vinterförvaring

Att jag släpper trycket i gasolrör beror på att jag avlastar alla mekaniska tätningar samt packningar i brännaren. Jag har missat något som jag borde tt upp redan i första inlägget, jag hissar upp bilen 5 cm för att avlasta däck och fjädrar.
Leffe
 
F

F.d. 410

Guest
Sv: Vinterförvaring

Hej .Vi är oxå nya husbilsägare o det är första vintern för oss oxå.Har inskaffat Julahusbilstäcke,Musskrämmare o element,enris..Har letat i trådarna men inte hittat något om :Hur gör man med Gasolen ?Låter man den vara kvar i bilen? Funkar det ur försäkringssynpunkt?Jättetacksam för råd.Mvh Gun

Enris!!!!

Berätta mer

Anders
 
F

F.d. 27838

Guest
Sv: Vinterförvaring

Enris är en skröna! Fick halva husbilen uppäten fast jag hade enris runt alla däcken. Hjälper psykiskt om det inte finns möss i närheten men vem vet det.... Alla sk. huskurer tex. lök, vitlök, enris, wunderbaum etc. är humbug! Skaffa katt eller ställ husbilen på ett mus/rått fritt ställe. Talar av egen erfarenhet. Mvh Matte
 

Daghil

FD HBK Medlem
Inlägg
83
Kommun
Karlskrona
HBK-Nr
19892
Medlemskap
2021
Sv: Vinterförvaring

Använd bilen i stället för att "konservera" den !! = uppfarten, grundutrustad, ev. lite underhållsvärme=klar att åka iväg.

Om ni ändå väljer att låta den stå så är det bara två viktiga saker att tänka på:
- tappa av allt vatten i tank, pump, beredare, slangar.
- låt normala ventilationsvägar vara öppna
 
F

F.d. 55376

Guest
Sv: Vinterförvaring

Hej Om enris är en skröna Vet jag inte.Men Mina föräldrar lade alltid enris i skafferiet i sommarstugan över vintern .Vad jag vet hade de aldrig möss.Enris är ju gratis så att prova skadar ju inte.Lägger runt däcken .Och hoppas på en skadefri vinter för oss alla i HBK.
Mvh Gun
 

Elof Johnson

FD HBK Medlem
Inlägg
181
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
3520
Medlemskap
2021
Sv: Vinterförvaring

Det vore läge för en test för den som har lust.
Ställ ut två fat med godis på i en lada där det garanterat finns möss.
Ett fat utan och det andra med en ring av enris runt.
Jag har inte tillgång till någon lada, annars skulle jag prova.
 

bjmo

HBK Medlem
Inlägg
7
Kommun
Tyresö
HBK-Nr
12847
Medlemskap
2024
Sv: Vinterförvaring

För att hindra att vatten fryser i ledningar suger jag ut vattnet med en gammal damsugare som jag fick av bekanta när dom köpte en ny.
Fungerar perfekt.
Ev fukt i bilen löser jag med att låta biltemas avfuktare stå på ett par dagar innan det blir för kallt. fick ut 1 liter vatten
 
Toppen