• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Gråaktig hinna på framrutan

nilhen

HBK Medlem
Inlägg
305
Kommun
Billeberga
HBK-Nr
3266
Medlemskap
2024
Hej! För några månader sen bytade vi framrutan i vår husbil. Nu har vi fått en gråaktig hinna på insidan på rutan. Man skulle kunna tro att vi är storrökare, men så är inte fallet, vi röker inte alls. Har provat med alla tänkbara medel som jag har i garaget för att få bort detta. Clear windows som man köper på statoil, fönsterputsmedel, T-röd, koncentrerad spolarvätska, inget tar denna gråa hinna. Finns det någon som har tipps på något "mirakel" medel för att få bort detta.
//Nilhen
 
F

F.d. 50069

Guest
Sv: Gråaktig hinna på framrutan

Mirakel vet jag inte om detta är men lite egendomligt..............:wink:

Klyv en vanlig potatis i lämplig storlek ock gnugga den färska snittytan mot rutan!
Eftertorka med varmt vatten med en pyttegnutta diskmedel!

Nu var ni inte rökare, men detta blev jag lärd i min ungdom av en bilrekondare som var van vid att sanera bilar efter rökare!

Ingen större investeringskostnad så kanske ett försök........!!!!

Anders
 
H

hianders

Guest
Sv: Gråaktig hinna på framrutan

Från en amatör på detta, det är ingen plasthinna som sitter kvar då, ungefär som på nya kylskåp eller tv-apparater el dyl?! Även mobiltelefoner har en tunn plastfilm som sitter på glaset.

Prova annars som vår måg gör på rostfritt, varmvatten med några droppar diskmedel och några droppar t-röd i. Torka torrt efteråt. Kanske värt att prova?

fru hianders/Inger
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Gråaktig hinna på framrutan

Just vad jag tänkte på! Har glasmästarn glömt att ta bort plastfilmen från rutan?
 

nilhen

HBK Medlem
Inlägg
305
Kommun
Billeberga
HBK-Nr
3266
Medlemskap
2024
Sv: Gråaktig hinna på framrutan

Så mycket har jag kontrollerat så någon plastfilm sitter där inte kvar.
 

Ragge 358

FD HBK Medlem
Inlägg
5.630
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
358
Medlemskap
2021
Sv: Gråaktig hinna på framrutan

Ättika i vattnet hade en fönsterputsare som var här o putsade mina skitiga altanfönster.
När han var första gången så var det en grå hinna på jag trodde att det var ngt slags skydd och då hade han amoniak i vattnet.Yes hade han i också.
Bägge gångerna så blev de som nya./susanne
 
Senast ändrad:

Amstel

HBK Medlem
Inlägg
2.425
Kommun
Orust
HBK-Nr
3309
Medlemskap
2024
Sv: Gråaktig hinna på framrutan

Och jag skulle väldigt gärna vilja veta vad som orsaker denna "grå hinna"???
 
J

Jimbo

Guest
Sv: Gråaktig hinna på framrutan

Är det så att den försvinner och kommer igen efter ett tag?

I så fall kan du ha ett litet läckage på värmepaketet och få glykol-imma på rutan.
Ett långskott men ganska vanligt
 

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: Gråaktig hinna på framrutan

Nu är ju rutan ny och då skulle jag åka tillbaka till montören och ifrågasätta detta , hade inte tvekat en sekund .
Jag är också väldigt nogrann med rutan och har märkt på min att det är som små små prickar i rutan nästan som dom hoppar över sista delen i polerstadiet vid tillverkningen men våran är ju en 05 och köptes begagnad så man får väl leva med det .

Enligt ett biltestarprogram ( motorjournalen,trafikmagasinet) så menade dom att på äldre bilar så blir det en hinna på rutan av att instrumentbrädan "svettas" och lämnar ifrån sig en gas som då blidar denna hinna och den blir ju som om man har rökat i bilen , detta skulle då uppstå varma dagar ..
 

Amstel

HBK Medlem
Inlägg
2.425
Kommun
Orust
HBK-Nr
3309
Medlemskap
2024
Sv: Gråaktig hinna på framrutan

Kan det vara så att olika plaster under bestrålning av ultraviolett ljus (solen) frigör ozongas som kondenserar mot glaset? Bara en teori!
Jag vet inte men vill gärna ha en rimlig förklaring! Någon som vet bättre?
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.557
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Gråaktig hinna på framrutan

Ny fönster har en tunn oljehinna från produktionen, denna måste vaskas bort med rett medel. Detta skulle göras som ett siste steg i monteringen. Utan special medlet så kan isopropanol nyttas (evt. kondensfjerner for bensin).
 

nilhen

HBK Medlem
Inlägg
305
Kommun
Billeberga
HBK-Nr
3266
Medlemskap
2024
Sv: Gråaktig hinna på framrutan

Det är lite drygt två månder sen rutan monterades och då såg rutan klar och fin ut, så den gråa hinnan har kommit efter hand. Kan det verkligen vara så att instrumentbrädan "svettas" och avger någon slags gas som gör detta?? på min gamla ruta blev det inte så här. Ska ta och prata med glasmästaren om det här.
//Nilhen
 

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Inlägg
4.659
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2024
Sv: Gråaktig hinna på framrutan

Från instrumentbrädan är det i så fall mjukgöringsmedlet i plasten.
 

Inge Johnsson

HBK Medlem
Inlägg
536
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
1412
Medlemskap
2024
Sv: Gråaktig hinna på framrutan

Prova med diskmedel blandat med vatten, skrapa med ett rakblad på en liten yta och se om hinnan försvinner. Försvinner det inte då så måste det vara ett fabrikationsfel.
 

janne A

HBK Medlem
Inlägg
260
Kommun
Orust
HBK-Nr
4160
Medlemskap
2024
Sv: Gråaktig hinna på framrutan

Det är lite drygt två månder sen rutan monterades och då såg rutan klar och fin ut, så den gråa hinnan har kommit efter hand. Kan det verkligen vara så att instrumentbrädan "svettas" och avger någon slags gas som gör detta?? på min gamla ruta blev det inte så här. Ska ta och prata med glasmästaren om det här.
//Nilhen

Att nyare instrumentbrädor "svettas" mjukgörare som blir till en hinna på framrutan är välkänt ..... det skumma i ditt fall är ju att du inte hade fenomenet tidigare.

Jag skulle jaga glasmästaren....

//Janne
 
F

F.d. 28145

Guest
Sv: Gråaktig hinna på framrutan

Har precis bytt framruta och när de ska sätta i den upptäcks 2-3 svarta fläckar. längst ner. Montören gnuggar frenetiskt med olika medel för att få bort dom, men de sitter där de sitter.

Troliktvis finns fläckarna i något av de olika skikten, så det var bara att acceptera. De störde absolut inte sikten.

För visst består en framruta av olika skikt?????
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.557
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Gråaktig hinna på framrutan

Ja, normale ruter har 2 sjikt med glass og et plastsjikt imellom
 
F

F.d. 1650

Guest
Sv: Gråaktig hinna på framrutan

Prova med "Mr Muscle Keramikrent" från Johnson. Låter kanske löjlig men blev tvungen att ta till medlet på våra nya fönsterglas. Medlet är avsett för keramikhällar och säljs av ICA och Ö&B.
 
Toppen