• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Fuktmätning

peter nilsson

HBK Medlem
Inlägg
1.557
Kommun
Kiruna
HBK-Nr
1930
Medlemskap
2024
Lånade en Felder fuktmätare. Började mäta och får 20% eller mer överallt. Oj oj vad är detta. Borrade ett hål på insidan av husbilen. Där var det först ett lager plywood sedan ett tunt aluminiumskikt sedan frigolit och därefter husbilsplåten. Hade ett tunn plywoodskiva liggande lade ett mycket tunn aluminiumplåt under och mätte och fick då 22%. Tog bort plåten och mätte igen då blev det 6%. Aluminiumplåten gör att det inte går att mäta med ett icke förstörande instrument. I alla fall med denna Felder (ett dyrt instrument). Om man använder en fuktmätare med stift kommer den då att mäta resistansen i aluminiumplåten eller frigoliten? Så det är inte så enkelt att mäta fukt i en husbil. Jag har en Bürstner T625 årsmodell 93. Är det någon annan som har liknande erfarenheter och har ni några tips.
 
F

F.d. 11029

Guest
Sv: Fuktmätning

Hej,
Köpte en Exotek mc-550 fuktmätare för 3000:-
som jag hade med mig när jag letade husbil förra veckan.
Fick i dom flesta fall ett värde mellan 0-5% mot både plåt utsidor och glasfiber.
förutom i en bil där det blev 30%!
testade för skoj skull att mäta utifrån mot plåten och då blev det ca 50%

/Håkan
 

Inge Johnsson

HBK Medlem
Inlägg
536
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
1412
Medlemskap
2024
Sv: Fuktmätning

Så här funkar min Protimeter aqua, och jag ser ganska enkelt om det finns någon läcka vid ett fönster eller taklucka, fukten brukar inte ligga mitt i en plåt utan alltid i en skarv vid fönster, taklucka eller golv. Jag köpte den för framtida husbilsköp, jag vill helst inte bli lurad att köpa en bil full med fukt.

plywooden ligger ju på insidan av husbilen innanför tapeten, och har den blivit blöt så ger den utslag direkt.


Protimeter Fuktmätare Aquant används för att identifiera riskområden, t.ex under våtrumsmatta, kakel, gipsvägg och andra byggnadsmaterial. Man får ett snabbt och fingervisande resultat på om det är nödvändigt att vidta åtgärder för ytterligare fuktutredningar.

Den kan även användas på glasfiber för att identifiera fuktiga områden i t.ex båtskrov där det finns risk för böldpest.

Denna fuktmätare ger inget mätvärde i %, utan ett för instrumentet kalibrerat mätvärde mellan 0-999. Eftersom materialegenskaperna i ditt mätobjekt kan påverka mätvärdet, så tar man helt enkelt och sveper mätaren över objektet. Där mätvärdena ligger stabilt har man antagligen ingen fukt. Om man däremot får större förhöjningar i mätvärden inom vissa områden tyder det på att fukt finns och man bör analysera orsaken vidare.

Mätaren mäter till ett djup av 10-20mm helt utan att behöva sticka in nålar eller repa ytan.

Fördelar med Protimeter Fuktmätare Aquant
- Identifierar riskområde helt utan att repa eller förstöra ytskiktet. Mycket användbart på t.ex våtrumsmatta, kakel, gipsvägg och andra byggnadsmaterial.
- Möjlig nollkalibrering för temperaturkompensering
- Påverkas inte negativt av ytfukt, t.ex kondens
- Både LCD och LED indikatorer
- Färgade LED-lampor med grön -gul -röd indikation för snabb avläsning
 
Senast ändrad:

Hjulnissarna

HBK Medlem
Inlägg
390
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
1025
Medlemskap
2024
Sv: Fuktmätning

Tack Inge för en bra redogörelse.
Sökte snabbt på nätet vad denna modell kostar i Sverige och utomlands.
Ett flertal firmor säljer den i Sverige för 3255:- + moms, dvs 4070:-
En snabb titt på en engelsk webbsida erbjuder samma modell för 205 engelska pund (inkl VAT), dvs ca 2350:- med dagens kurs. Här kan man prata om prisskillnader! Fraktkostnaden är inte särskilt stor för en sådan pryl, gissar på 100 - 200:-
/Boo
 
F

F.d. 25038

Guest
Sv: Fuktmätning

Hej det kanske finns fler som vill köpa en sådan fuktmätare fler=kanske lite bättre pris och lägre frakt utslaget på fler jag skulle kunna tänka mej en
 

peter nilsson

HBK Medlem
Inlägg
1.557
Kommun
Kiruna
HBK-Nr
1930
Medlemskap
2024
Sv: Fuktmätning

Alla ni som har en fuktmätare fungerar den att mäta genom aluminium. För det kan väl inte bara vara jag som har en bil med aluminiuminsida. Vore bra att veta vilka modeller på fuktmätare ni har och hur de fungerar.
Ha det
 

Inge Johnsson

HBK Medlem
Inlägg
536
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
1412
Medlemskap
2024
Sv: Fuktmätning

Alla ni som har en fuktmätare fungerar den att mäta genom aluminium. För det kan väl inte bara vara jag som har en bil med aluminiuminsida. Vore bra att veta vilka modeller på fuktmätare ni har och hur de fungerar.
Ha det

Jag har en mätare med stift och en såkallad oförstörande, men ingen av dom går att mäta genom aluminium.

Jag har sett på många husbilar men aldrig råkat ut för en med aluminium direkt på insidan. Vanligast är en skiva med trä som har aluminium i mitten av träskivan, och det brukar mest vara i taket, inte på väggarna. Men det finns säkert många varianter av material. Vad är det för bil du har, sitter det tapet klistrad direkt på aluminiumet?
 

peter nilsson

HBK Medlem
Inlägg
1.557
Kommun
Kiruna
HBK-Nr
1930
Medlemskap
2024
Sv: Fuktmätning

Det är en Bürstner T625 från 1993. Först är det en tapet sedan plywood ca 3mm och därefter en tunn aluminiumplåt ca 0,2mm därefter är isoleringen frigolit sedan ytterplåten. I tak och golv är det polyuretanisolering.
Ha det.
 

Inge Johnsson

HBK Medlem
Inlägg
536
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
1412
Medlemskap
2024
Sv: Fuktmätning

Det är en Bürstner T625 från 1993. Först är det en tapet sedan plywood ca 3mm och därefter en tunn aluminiumplåt ca 0,2mm därefter är isoleringen frigolit sedan ytterplåten. I tak och golv är det polyuretanisolering.
Ha det.

Ursäkta mig jag läste fel vad du skrev. Mitt på plåten har du aldrig fukt, fukten kommer alltid i en skarv och finns det en läckande fog så vattnet har nått träet på insidan ger mätaren utslag. Hoppas du förstår vad jag menar.
 
Toppen