• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Elförbrukning i bodelen

Dykarn

FD HBK Medlem
Inlägg
20
Kommun
Nacka
HBK-Nr
4614
Medlemskap
2023
Som nybliven husbilsägare blev jag mer än förundrad över elsystemets utforming med tanke på den alltför dåliga batterikapaciteten. Bara belysningen i sig tog 160W med allt på! Som matning endast ett batteri med 85Ah.
Dessbättre finns det ofta enkla och bra lösningar. Inhandlade LED-lampor på Kjell & Co som passade direkt i tidigare "spotar" halogenarmaturer om 10 W vardera. I bilen finns även 2 takbelysningar med vardera 4 st 10 W halogenlampor. Även här fanns det perfekta ersättningar hos Kjell & Co. Det krävdes endast 1 st LED på 1,2 W i vardera armatur för fullgod eller till och med bättre belysning än tidigare. Passade även på att byta utebelysningen över entrédörren från 2x5 w till 2x0,25 w Ljuset i bilen är nu betydligt bättre än tidigare. Hustrun anser det för ljust!
Köpte och installerade ett nytt batteri om 95Ah, ett batteri som är helkapslat och inte avger gaser med tanke på att det sitter i bodelen och inte kan vädras ur separat. Vill inte ha knallgaser i bilen med tanke på bl.a. öppen låga från spisen. Döm om min förvåning när jag upptäckte att de båda befintliga batterierna inte är helslutna trots att de sitter i bilen utan separat ventilation.
Nåväl, nu fungerar elsystemet utan problem trots enbart frikamping än så länge.
Lasse
 
F

F.d. 52943

Guest
Sv: Elförbrukning i bodelen

Vi har monterat 175 W 24 V solpanel under vintern. I sommar har vi klarat oss utan problem i Sverrige med 4-5 timmars surfande under eftermiddagen plus lite TV tittande på kvällen utan att batterierna synbart har börjat ta stryk. Datorn vill ha sina modiga 65A men vi har installerat LED lampor genomgående.

Vi kör normalt inga långa sträckor per dag utan panelen har klarat att ladda det vi gör av med.
 
Toppen