• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Husbilar på amc-chassi från AL-KO Kober AG

S

suneAl

Guest
Har jämnfört olika bilmärken "lastbärare" på amc-chassi från AL-KO Kober AG
www.AL-KO.se

amc-chassi lågchassi är 14 - 20 cm lägre, bredare spårvidd, individuell torisionsfjädring bak som standard och helförzinkad mot basfordonets standardchassi

(A) Mercedes Sprinter. Se översta bilden.

Bilen har bakhjulsdrift. 2-axlad, Totalvikt: 3500 kg -- 4200 kg,
Motor: 4-cyl. CDI 315 "160hk" "Kamkedja" Växellåda: 6-växlad.
Automatlåda och Motor 6 cyl. CDI 318 "190 hk" går att få.

Sprinter tillverkas i BERLIN för husbilbyggare.

(B) FIAT Ducato, Peugeot Boxer, Citroén Jumper.

Bilen har framhjulsdrift, 2-axlad eller 3-axlad,
Totalvikt; 2-axlad 3500 kg -- 4250 kg, 3-axlad upp till 5000 kg.
Motor: 4-cyl. "FIAT, Peugeot & Citroén" 2,3l MJT "130 hk" "Kamrem" eller 3,0l MJT "160 hk" "Kamkedja"
Växellåda: 5- eller 6-växlad
Automatlåda går att få.

(B)Renault Master.
Bilen har framhjulsdrift, 2-axlad eller 3-axlad
Totalvikt: 2-axlad 3.500 kg - 3.850 kg, 3-axlad upp till 4.500 kg.
Motor: 4-cyl. 2,5l cdi "120 hk" "Kamkedja" Växellåda: 6-växlad.
Automatlåda går att få.

(B)Wolksvagen T5.
Bilen har framhjulsdrift, 2-axlad.
Totalvikt: 3.500 kg.
Motor: 5-cyl. 2,5l TDI "130 hk" "kamkedja" eller "170 hk" "kamkedja"
Växellåda: 6-växlad. Automatlåda går att få.


För- & Nackdelar som jag ser det.

(A) Fördel: bakhjulsdrift.

Nackdel: kostar 100.000:- mer.
Lägre Totalvikt.


(B) Fördel: Finns i 2-axlad och 3-axlad.
Högre Totalvikt för FIAT, Peuget, Citronén & Renault.

Nackdel: Framhjulsdriven och lägre totalvikt för WV.

I övrigt har bilarna lika utrustning ABS/ASR och ESP


Min fråga: Vad är det man erhåller för dessa 100.000:- mer för MB?
Stjärna i fronten, Bakhjulsdrift.

Har den högre andra handsvärde ?

Detta får varje köpare bedömma själv.

Detta med TOTALVIKTEN är som jag ser det viktigast, för att få den så hög som möjligt. Det är mellskillnaden mellan TJÄNSTEVIKTEN och TOTALVIKTEN som bestämmer hur mycket man får lasta husbilen med.

En bil med standard chassi får i dag en sk. CoC-godkännande "Helfordonsgodkännande" som tillverkaren bestämmer och registerar.
Att kunna höja TOTALVIKTEN på CoC-godkänd bil är nästan störrt omöjligt om inte omöjligt, för då måste man få tillverkarens godkännande, ny bromsintyg och ev. förstärkning av fjädrar.

Tänk på detta när Ni importerar Husbil från annat EU-land.

DETTA ÄR MYCKET VIKTIGT MED TANKE PÅ ÖVERLAST SÅ MAN INTE BEHÖVER LASTA UR OCH I VÄRSTA FALL LÄMNA FRU OCH BARN, FÖR I BILEN FÅR ENDAST CHAUFFÖREN MED VÄSKA FÄRDAS ELLER SÅ MONTERAR MAN DRAGKROK OCH INHANDLAR ETT OBROMSAT EU-SLÄP.
"Som Tyskarna t.ex."

Har haft 6 st Mercedes Skåp 307, 309 & 310 samt en Citroén Jumper i företaget, så nog har man fått en viss erfarenhet av MB och Citroén. Citran var det aldrig några större fel på om jämnför med MB:na.

När det gäller amc-chassi från AL-KO Kober AG är det AL-KO som utfärdar bromsintyg och ev. byte av torisionsstavar och hur mycket man höja.
 

Bilagor

  • Masse_Gewichte_TR_EK_4100_01_715x230_de_08-2008.jpg
    Masse_Gewichte_TR_EK_4100_01_715x230_de_08-2008.jpg
    22 KB · Visningar: 13
  • Fiat-Ducato-X250-bak1.gif
    Fiat-Ducato-X250-bak1.gif
    27,4 KB · Visningar: 670
  • Fiat-Ducato-X250-3-achser-neu-50741.gif
    Fiat-Ducato-X250-3-achser-neu-50741.gif
    17,4 KB · Visningar: 666
  • amc-schweden-bordhandbuch.pdf
    1,3 MB · Visningar: 58
  • Mbchassie061117.pdf
    82,1 KB · Visningar: 30
Senast ändrad:
F

F.d. 52964

Guest
Sv: Husbilar på amc-chassi från AL-KO Kober AG

Du kan stryka lägre totalvikt från nackdelar på Mercedes Sprinter eftersom CDI 518 har en totalvikt på 5000kg i standard och går att få höjd till 5300kg.
 
Senast redigerad av en moderator:
S

suneAl

Guest
Sv: Husbilar på amc-chassi från AL-KO Kober AG

Du kan stryka lägre totalvikt från nackdelar på Mercedes Sprinter eftersom CDI 518 har en totalvikt på 5000kg i standard och går att få höjd till 5300kg.

Hej Anders

Detta gäller amc-chassi från AL-KO Kober AG

Inte standard chassi med tvillinghjul

Prisskilnaden är betydligt mer än 100.000:-

Häls 571

:mcride:
 
Senast ändrad:
A

Anki

Guest
Sv: Husbilar på amc-chassi från AL-KO Kober AG

Tillägg för att få MB istället för Fiat var 30000: när vi köpte -09 och som skrevs tidigare totalvikt 5000 ton. Chassi ombyggt av Al-ko.
Hälsningar Curt
 
S

suneAl

Guest
Sv: Husbilar på amc-chassi från AL-KO Kober AG

Tillägg för att få MB istället för Fiat var 30000: när vi köpte -09 och som skrevs tidigare totalvikt 5000 ton. Chassi ombyggt av Al-ko.
Hälsningar Curt

Hej Curt & Anki

Jag skriver om amc-chassin från AL-KO Kober "Lågbyggda"

Ni har som jag förstår standard chassin från MB, lika som Anders har i sin HYMER med tvilling bakhjul.

Den har Totalvikt 5000 kg


Häls Sune

:mcride:
 
A

Anki

Guest
Sv: Husbilar på amc-chassi från AL-KO Kober AG

Hej igen Sune!

Läste lite för snabbt. Det stämmer att det är MB:s högram men ombyggd av Al-ko.

Ha det!
MVH Curt
 
Toppen