• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Renoverar äldre hembygge

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.581
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Renoverar äldre hembygge

Tack Alve.
Jag kanske borde starta en tråd om frågorna ?

Husbilens värdet är av stor betydelse i Danmark,
Eftersom en reparation inte får överstiga mer än max. 80% av värdet husbilens -
OAVSETT vem som gör reparationen - också en själv gratis.

Jag är positivt på väg ut av en sådan situation, efter en bil körde in i mig.

Situationen kan vara något annorlunda i Danmark, men jag undrar hur det är i Sverige,
med flera renoveringar av husbilar som t.ex. din Alve, Bror A. , Jocke etc.

Mitt problem är
uttryck och ord av svenska lagar och regler - begrepp.
-----------------------------------------------------------------------------------------

Hejsan Bredomobil.
Den enda begränsningen för att inte få en bil lagad i Sverige är nog om försäkringsbolaget anser att det inte lönar sig, och du själv inte vill jobba med den.

Om du skulle vilja laga bilen själv finns ingen begränsning vad jag vet.
Frågan är väl kanske när en renovering blir så total och så mycket blir bytt att det börjar bli frågan om en annan bil.
Om man renoverar en bil till max och gör det bra, så behöver väl i princip bara ramnummret finnas kvar från utgångsbilen :D.

Här i Sverige har ju motororganisationer jobbat massor med bilfrågor genom åren, så vi har ju faktiskt möjlighet att bygga om bilar och regga dem som ombyggt fordon. Vi har även möjligheten att bygga en helt ny bil från grunden och regga den som hobbybyggt fordon.
Så man kan nog säga att vi har nästan helt fria händer bara vi följer regler som finns sammanfattade i en tjock bok (SFRO) där det mesta man behöver veta finns.

En kompis till mig håller just nu på med att bygga en Super seven (Lotus) med det mesta av drivlinan från Volvo, en del bygger liknande bilar med turbotrimmade Suzuki Hayabusamotorer. Men då blir det mera skollad råtta än en bil, för de väger inte mycket alls.

16914648-477x300.jpg


M.v.h. JANKRO.
 
Senast ändrad:

Alve

FD HBK Medlem
Inlägg
2.723
Kommun
Ödeshög
HBK-Nr
338
Medlemskap
2023
Sv: Renoverar äldre hembygge

Har tänkt mig att köpa 150 st UV-lysdioder för att tillverka en ljusbox för kretskort. Våglängden skall vara högst 400 nm men jag har svårt att hitta rätt. Är det någon som kan det här och kanske bättre än jag kan läsa mellan de tyska raderna för att välja rätt???

Blir skitglad för synpunkter!!

uv-led | eBay

:confused::confused::confused:
 
F

F.d. 55451

Guest
Sv: Renoverar äldre hembygge

Min åsikt Alve, när sammansättningen av komponenterna är mindre än 15-20 st.
att använda fiberarmerad epoxi platta med 1 millimeters hål
och ansluta till den bakre utan kopparfolie.
Korskoppling kort med lite isolering från tunna trådar.
Skriv på baksidan eller en pappers diagram i rätt skala, vad som finns på komponentsidan - då går det lättare.
 

Alve

FD HBK Medlem
Inlägg
2.723
Kommun
Ödeshög
HBK-Nr
338
Medlemskap
2023
Sv: Renoverar äldre hembygge

Mitt största problem är att jag inte vet om jag väljer rätt dioder. Det är det här med våglängd etc.

:confused:
 

Alve

FD HBK Medlem
Inlägg
2.723
Kommun
Ödeshög
HBK-Nr
338
Medlemskap
2023
Sv: Renoverar äldre hembygge

Nu har jag placerat modulen där den skall sitta efter den slutliga monteringen. Nu fungerar alla förbrukare samt laddningen. Tankmätarna är inte aktiverade eftersom jag ännu inte kommit fram till bästa belysningstekniken för kretskorten.
 

Bilagor

  • PB120488.JPG
    PB120488.JPG
    610,5 KB · Visningar: 31

Leif C

HBK Medlem
Inlägg
163
Kommun
Borgholm
HBK-Nr
4652
Medlemskap
2024
Sv: Renoverar äldre hembygge

Du har gjort ett stort jobb:) men kanske inte helt rätt.
Ytterdiametern varierar med diametern på kardelerna
d.v.s hur mycket luft som finns mellan kardelerna.
Dina uppgifter stämmer om kabeln skulle vara entrådig.;)

/Leif C
 

Alve

FD HBK Medlem
Inlägg
2.723
Kommun
Ödeshög
HBK-Nr
338
Medlemskap
2023
Sv: Renoverar äldre hembygge

Det är så här vet du att jag har en massa kablar i olika dimensioner och längder från slaktade datorer etc. Bra att ha samlingen. Om jag behöver en kabel t.ex. 6 kvmm kan jag snabbt med hjälp av skjutmåttet kolla att jag väljer en som åtminstone inte är vekare.

Jag är alltså inte ute efter någon exakt vetenskap.

I Exsel är det inget stort jobb att göra eftersom formelkopieringarna går som en dans.

:)
 

Alve

FD HBK Medlem
Inlägg
2.723
Kommun
Ödeshög
HBK-Nr
338
Medlemskap
2023
Sv: Renoverar äldre hembygge

Behöver montera detta rattlås men kan inte dela låsdel och hölje. Snälla hjälp!

PC100493.JPG


Det nya som jag monterade för något år sedan har ballat ur och låser nyckeln i startläge. Återmonterar det gamla eftersom det nya inte avhjälpte det kontaktglapp jag hade.

:confused:
 

Alve

FD HBK Medlem
Inlägg
2.723
Kommun
Ödeshög
HBK-Nr
338
Medlemskap
2023
Sv: Renoverar äldre hembygge

Hur gick det till ?

Det finns en liten knapp i höljet som man skall trycka in. Det hade jag redan listat ut. Sedan är det tydligen avgörande i vilket läge nyckeln befinner sig. Det hade jag misstänkt och testat men utan resultat.

Jag lyckades genom att trycka in knappen och dra i nyckeln samtidigt som jag vred den fram och tillbaka.

:)
 

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: Renoverar äldre hembygge

Nyckeln skall vara i radioläge.
Vad hände med det lås du köpte?
På min bil händer det att inte startmotorn slår till så jag har köpt en fin röd startknapp som jag kan använda om det inte funkar med nyckeln. Hängslen och svångremsmetoden:D:D
Ha det gott
Hälsningar Bror
 

Alve

FD HBK Medlem
Inlägg
2.723
Kommun
Ödeshög
HBK-Nr
338
Medlemskap
2023
Sv: Renoverar äldre hembygge

Nyckeln skall vara i radioläge.
Vad hände med det lås du köpte?
På min bil händer det att inte startmotorn slår till så jag har köpt en fin röd startknapp som jag kan använda om det inte funkar med nyckeln. Hängslen och svångremsmetoden:D:D
Ha det gott
Hälsningar Bror

Hade precis samma symptom som du. Det hände ingenting då jag vred nyckeln till startläge, ibland. Var helt övertygad om att det var rattlåset som borde bytas ut. Köpte ett från E-bay. Ingen skillnad. Efter ett år började det låset krångla på ett annat sätt. Det var svårt att få nyckeln ur tändningsläge, Till slut gick det inte alls utan det var bara att stanna mot bovägga. Ville då byta tillbaka till mitt gamla som åtminstone fungerade på den punkten men hade kapat ledningarna så korta att det var ett måste att få ut kärnan. Lödde ändarna och värmde på krympslang. Nu är det frid o fröjd igen men jag har också monterat en separat startknapp som kommer till användning ibland.

:)
 

Alve

FD HBK Medlem
Inlägg
2.723
Kommun
Ödeshög
HBK-Nr
338
Medlemskap
2023
Sv: Renoverar äldre hembygge

Måste nog byta bostadsbatteri eftersom det gamla bara håller 10,6V. Det sjunker till det värdet ganska snart efter laddning utan att ha belastats.

Tänker mig ett gelbatteri på 140A. Vill helst inte dela på två. Svindyra i Sverige. Har inte hittat något på nätet. Hittar bara startbatterier.

Glad för tips!

:)
 
F

F.d. 55451

Guest
Sv: Renoverar äldre hembygge

Hej Alve
Startnøgle ...... Inden længe behøver jeg ikke mere at bruge min startnøgle.

Jeg har i denne uge købt en startspärr

Startspärr - Biltema
Mit nye forsikringsbolag har opfordret mig
og jeg kan se det praktiske til mindre end 200,- dkr.
---
Startbatterier kan være OK hvis prisen skal være lav.
Hvis du har solceller, oplader de langsomt batterierne, og det er fint nok.
Kører du kun korte rejser og har kun lidt solceller - så AGM, men det koster'.

T.ex. 135 Ah - 1700,- Underhållsfritt batteri - Biltema

AGM - 2 x 70 Ah 3000,- AGM-batteri - Biltema
 
Senast redigerad av en moderator:

Alve

FD HBK Medlem
Inlägg
2.723
Kommun
Ödeshög
HBK-Nr
338
Medlemskap
2023
Sv: Renoverar äldre hembygge

Antagligen hittar man de billigaste batterierna i Sverige hos Biltema. Skulle vara intressant att få veta tillverkarens namn inte bara på batterier utan på mycket som Biltema säljer. Biltema tillverkar inga batterier. ICA gör inga köttbullar. Den typen av varumärkning är rena mörkningen.:)
 
S

StorDansk

Guest
Sv: Renoverar äldre hembygge

Antagligen hittar man de billigaste batterierna i Sverige hos Biltema. Skulle vara intressant att få veta tillverkarens namn inte bara på batterier utan på mycket som Biltema säljer. Biltema tillverkar inga batterier. ICA gör inga köttbullar. Den typen av varumärkning är rena mörkningen.:)

Alve, det lär vara VARTA som gör Biltemas AGM batterier, har mätt mina 95ah
från Varta, måtten och placering av polerna är exakt som Biltemas, det har
också dryftats härinne flera gånger, och de som lär veta påstår att så är fallet!

Lycka till med ditt bygge, jag vet ju att det blir perfekt. :)

Men jag har tyvärr (bara) två års garanti på mina :(
 

Alve

FD HBK Medlem
Inlägg
2.723
Kommun
Ödeshög
HBK-Nr
338
Medlemskap
2023
Sv: Renoverar äldre hembygge

Den hembyggda EBL:en på väg upp till sin plats. Har så långa kablar att jag kan placera den på mitt extrabord under intrimningen. Kretskorten till tankmätarna är inte klara men UV-boxen är klar och skall testas idag. Testar den genom att belysa ett litet kort för bara en tank. Det kortet skall bli testkort innan jag gör kortet för samtliga tankar.

Skönt att kunna ta det lugnt och fixa det hela bit för bit. Det hjälper till att förkorta vintern.

Voltmätarna visar spänningen på batterierna olastade. Den till vänster avser bostadsbatteriet och jag tycker att det visar att en cell är förstörd. Är väl bara att byta batteriet.

:)

PC180496.JPG
 
Toppen