• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Alla dessa recept

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
När man läser i den här tråden så blir man frestad av alla recept som får det att vattnas i munnen. I hela mitt liv har jag smockat i mig all sorts mat, totalt hämningsfritt, utan en tanke på om det skulle vara nyttigt eller inte.

Med tilltagande ålder infinner sig dock vissa sjukdomar och krämpor varför jag har börjat fundera lite på vad det är jag stoppar i mig och nu har jag bestämt mig för att göra något åt saken.

Bantning per piller är givetvis uteslutet, likaså alla mystiska och dyra dekokter som det görs reklam för lite överallt. Efter idogt Googlande har jag kommit fram till att människan idag ser likadan ut på insidan som hon gjorde för flera tusen år sedan. Alltså försökte jag ta reda på vad stenåldersmänniskan åt. I stort sett samma mat då som nu med två mycket tydliga undantag: mejeri- och spannmålsprodukter.

Intressant, tyckte jag och slutade äta smörgåsar i tid och otid, drog ner rejält på koflott (smör, mjölk och grädde), minskade sockerintaget, saltade mindre på maten o.s.v. Kött (ej korv, sorry Bonath), fisk, skaldjur, frukt, grönsaker, rotfrukter och nötter utgör idag min huvudsakliga föda.

Resultatet lät inte vänta på sig. Bukomfånget minskar märkbart nästan varje dag och jag mår mycket bättre. 2 kg Jappe försvann första veckan och det bara fortsätter. (Bra, tycker kanske somliga här. Han kan gärna fortsätta på det viset tills han försvinner helt för då blir det lugnare på det här forumet).

Finns det möjligen andra här som har liknande erfarenheter av stenåldersmaten?

Jappe
 
Senast ändrad:
F

F.d. 3088

Guest
Sv: Alla dessa recept

Jo jag från 72 till 66kg exakt perfekt Bmi enligt tabellen. Men jag vandrar mycket oxå :music-icon:
Jag vågar inte sluta dricka öl då går jag nog ner 10 till :D'

Gurra den smale
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Alla dessa recept

Jag cyklar mycket och gärna. Öl är inte min grej (sorry Bonath). Jag håller mig till rödvin som jag har blivit uppmanad av läkare att dricka två glas av varje dag (!).

I morse åt jag Goulashsoppa till frukost! Gott!

Jappe
 
Senast ändrad:

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Alla dessa recept

Goulashsoppan gör jag själv på högrev, massor med lök, röd paprika, lite potatis, rödvin, tomater, tomatpuré, vitlök, paprikapulver, timjan, mejram, kummin och lite allt möjligt annat beroende på vad som finns hemma. Soppa förresten, potatisen gör soppan simmig (heter det så)? Provade en gång att tillsätta Chilisås men det var så mycket socker i den så det blev ganska äckligt.

Konserver i all ära men oftast innehåller dom glutamat (cancerframkallande, förbjöds i Sverige för länge sedan. Efter EU-inträdet dock tillåtet igen). (!)

Jappe
 
Senast ändrad:
F

F.d. 3088

Guest
Sv: Alla dessa recept

Låter gött, jag tänkte mera att burken skulle vara som nödproviant i bilen :D

Gurra
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Alla dessa recept

Exakt, Gurra! Jag får väl erkänna att jag också har det som nödmat (Felix) i husbilen. Den går ju också att förbättra med lokala färska produkter.

Jappe
 
Senast ändrad:
F

F.d. 3067

Guest
Sv: Alla dessa recept

Ja du Jappe!!

Jag lyssnade en gång på ett föredrag som en läkare hadde, han sa att man skulle äta allt som simmade, hoppade och krälade, dessutom en rask promenad 3ggr/vecka

å vipps så skulle allt bli bra, tänker på stenåldersmänniskan, kanske de gav sig ut på jakt och fiske 3ggr per vecka, ja tänker man så, då är de nog sant.

Jag har en del andra devicer och de är att man måste se till att när vinter kommer allt närmare så gäller de är fylla på hullet...men då är de så jäkligt att vintrarna blir allt varmare så man förbrukar inte allt man jobbat på hmm, är därför jag har min buk kvar.

/Gunnar
 
F

F.d. 50069

Guest
Sv: Alla dessa recept

Hej.
Jag väger exakt lika mycket som jag gjorde i 20års åldern, ca 100kg!
Fast jag ser inte likadan ut i kroppen:eek:.
Det verkar vara som om allt centraliserar sig på nåt märkligt sätt:confused:

Jag fattar inget!!!!!!!!!!!!!!
Frugan säger att när katten(8kg) springer och jag borstar tänderna så är vi sååååå lika!

Anders
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Alla dessa recept

Jag fattar inget heller! Vad kan det vara för likhet mellan en överviktig katt och en tandborstande Anders Bohman? Det här låter allvarligt!

Brydd Jappe
 

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Inlägg
5.929
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027
Sv: Alla dessa recept

Jappe!

Om du är intresserad av vad du får i dig (du nämner att du undviker glutamat t.ex.), så kan jag ge dig ett tips! Spana in KRAV-märkta produkter i affären!
Genom att äta sådan mat gör du en insats, inte bara för dig själv, utan också för miljön och djuren:
*Du får i dig betydligt mindre rester av bekämpningsmedel (eftersom konstgödsling och besprutning inte är tillåtet enligt KRAV:s regler)
*Du vet att djuren fått gå ute i friska luften och äta obesprutat foder
*Kalvarna fått dia kon längre, kultingarna vara hos suggan längre
*Att utsläpp av gifter och fosfater minskar med 90% på en gårds marker efter omställning till KRAV,
*Att utrotningshotade kulturarter har goda chans att återkomma (många insekter och blommor slås ut av gödningsmedel och bekämpningsmedel)
*Att halv - och helfabrikat som är KRAV-märkta inte innehåller tillsatser för att förstärka livsmedlets färg, form och i viss mån hållbarhet (du slipper få i dig bl.a. glutamat, färgämnen, förtjockningsmedel, asptartam, xylitol m.m.)
*Att du gör en insats för dom i de fattiga delarna av världen, där bönder valt att ha ekologisk odling (som sällan ingår i multinationella livsmedelsföretag)

Så mycket plus, men vad är då det negativa kan man undra, jo många ser på på prislappen, och väljer bort de ekologiska alternativet. Men då tycker jag att man ska tänka ett steg längre:

Hur stor är prisskillnaden egentligen? På ett juicepaket handlar det om ca 1 krona, russin (Coops Änglamark KRAV russin - görgoda dessutom) är det undefär 1,50 dyrare för att ta några exempel. De flesta baslivsmedel är det små marginella skillnader på. Det som kan vara betydligt dyrare är vissa grönsaker och helfabrikat. Men totalt sett så handlar det kanske om några hundralappar i månaden (på ett mindre hushåll räknat), och jag har träffat på mycket folk som tycker det är för dyrt att köpa ekologiskt, men sedan gladeligen köper både godis, chips, läsk, cigaretter och annat för över 1000 kronor i månaden, och då kan man ju egentligen inte säga att man inte har råd, utan snarare att man inte vill köpa ekologiskt!

Här handlar det också om att t.ex. inom EU, som bygger på ett bidragssystem, kan konsumenten "fynda" livsmedel till låga priser, men i förlängningen är detta väldigt negativt för de länder som inte är med i EU, och på så vis inte har en chans att kunna sälja utan en stor förlust till europeiska länder. Många t.ex. afrikanska bönder har redan slagits ut och hamnat i stor fattigdom på grund av EU.

Livsmedlens hållbarhet är också kortare, men det beror ju på att produkten innehåller mindre mängd konserveringsmedel, att frukten inte gasbehandlad, o.s.v.
Grönsakerna kan se mindre och färglösare ut, detta beror givetvis på att man inte konstgödslat för att få fram smaklösa "monstergrönsker.

En del kritiker menar att det säkert är en massa fusk med KRAV, och visst, det finns säkert sådana rötägg, som fuskar, men, lika många rötägg -om inte ännu fler - finns det givetvis bland konventionellt odlande bönder också! Och här har man ju inte samma syn på detta med användande av konstgödsel och bekämpningsmedel, så andelen bönder (framförallt utomlands) som tömmer på betydligt mer än vad som är tillåtet tror jag är mycket, mycket större än den klick av KRAV-bönder som eventuellt fuskar. Att odla KRAV-märkt innebär för de allra flesta en helt annan livsstil som genomsyrar inte bara jordbruket, utan hela en levnadssätt!

Intressant med att äta s.k. stenåldersmat, framförallt att minska sockerintaget. Det gör ju att man inte alls längre får sug efter söta saker.
Jag tror också på att man skulle behöva satsa mycket mer pengar på förebyggande vård, d.v.s. information om mat och livsmedel, motion och hälsa. Samhället hade kunnat göra enorma vinster...

Oj, det blev ett långt inlägg, hoppas du inte tyckte jag spårade ur för mycket Jappe!

/Annette
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Alla dessa recept

Fantastiskt fint inlägg, Annette! Jag är helt inne på din linje och jag tror att vår skara växer för varje dag. Intressant det där med sockersuget; min kostomläggning har fått mig att äta betydligt mindre godismängder. Jag har inte alls samma längtan efter sötsaker längre.

Jag har börjat läsa innehållsförteckningar i mataffärerna och det är ju kolossala mängder socker och suspekta kemikalier i många livsmedel.

Det här var precis vad jag ville att någon initierad person skulle skriva! Jag är inte lika kunnig i ämnet men jag är klart intresserad och gör vad jag kan för att få till en sundare livsstil.

Jag lider varje gång jag ser föräldrar med barn på hamburgerbarer och liknande ställen. Hur "krokigt" kommer det inte att bli i framtiden om det "böjs" på det viset!

Slow food i ställer för fast food! Riktig mat i ställer för skräpmat! Inte bara för vår skull utan även för djurens och naturens skull!

Tack än en gång, Annette!

Jappe
 
Senast ändrad:

Amstel

HBK Medlem
Inlägg
2.423
Kommun
Orust
HBK-Nr
3309
Medlemskap
2024
Sv: Alla dessa recept

Intressant med att äta s.k. stenåldersmat, framförallt att minska sockerintaget. Det gör ju att man inte alls längre får sug efter söta saker.
/Annette

Jag är en notorisk "sötälskare" och har alltid använt mycket socker. På senare tid har jag med gott resultat använt Stevia istället för socker. Det tar sin tid att vänja sig vid den något annorlunda eftersmaken men jag har minskat 10kg på ett halvt år (det gagnar lastvikten på husbilen också).
För mer info gå till www.stevia.se
I övrigt kan jag inte låte bli att säga det igen, Anette, Du ser saker och ting så klart och tydligt! Helt i vår smak!
VH Julian
 

ThomasElisabet

HBK Medlem
Inlägg
111
Kommun
Borås
HBK-Nr
1803
Medlemskap
2024
Sv: Alla dessa recept

Hej.
Kravprodukter är ju bra och är dom dessutom närodlade är det ju ännu bättre.
Hört någon gång att Fredrik Paulun, näringsfysiolog, som varit med i TV nångång gått över till stenåldersmat också.

Tjing
Thomas
 
Senast ändrad:
F

F.d. 52943

Guest
Sv: Alla dessa recept

Hej.
Kravprodukter är ju bra och är dom dessutom närodlade är det ju ännu bättre.
Hört någon gång att Fredrik Paulun, näringsfysiolog, som varit med i TV nångång gått över till stenåldersmat också.

Tjing
Thomas

Det finns flera olika sätt att äta som liknar varandra, med vissa variationer. Gemensamt för dem är att man försöker dra ner på kolhydrater (som socker, ris, pasta, bröd, öl o dyl. och ersätta med proteiner, fett, fisk, rotsaker och grönsaker). GI fokuserar på att ta bort snabba kolhydrater (som snabbt tas upp och snabbt ger blodsockerhöjning). Stenåldersmat försöker ta bort "nya" livsmedel - i regel med högt kolhydratinnehåll som mejeriprodukter och ceralier. Atkins tar också bort kolhydrater och socker om jag minns rätt.

Själv lever jag enligt en förenklad GI kost sedan två år. Jag är diabetiker och genom att ta bort socker och snabba kolhydrater har jag fått en jämnare blodsockerkurva och klarar mig helt utan mediciner. Dessutom gick jag ner 8 kg i vikt under första halvåret när jag var mera puritansk. Om jag skulle sluta dricka vin till vardags skulle jag förmodligen lätt kunna gå ner ytterligare 8 kg utan att ändra mathållningen - men vad fan, man måste ju leva oxså. Jag är på inget sätt fanatiker och äter vad som bjuds när det är fest. Håller mig till GI maten till vardags. Avstår inte från nypotatisen till t.ex. sillen, men äter inte potatis till vardags.

Det finns flera GI-kokböcker med fantasiskt god mat - ren lyx och festmat - så det är ingen uppoffring att äta på det sättet, utom möjligen för plånboken. Potatis, ris, pasta och bröd är förhållandevis billig mat jämfört med till exempel kött, fisk och skaldjur.
:D
 
F

F.d. 24435

Guest
Sv: Alla dessa recept - MYCKET BRA

Ett förbaskat bra foruminlägg, tack!! Satte igång tankeverksamheten rejält och inspirationen att göra något som är vettigt för denna kroppen:twitcy:
 
F

F.d. 9520

Guest
Sv: Alla dessa recept

Hej!
Vi äter LCHF-kost sedan 3 månader och mår så himla bra av det. Vi överdriver inte fettmängden utan det får bli en skvätt grädde o en god ostbit nästan varje dag. Men vi äter alltså inte pasta, ris, potatis, mjöl eller socker över huvud taget! Hälsovinsterna är naturligtvis en sakta viktnedgång, men även äntligen normal mage! Jag, Ylwa, har haft problem med magen i 20 år, men nu fungerar den som den ska. Åt en pizza förra helgen och fick "betala" den i 2 dagar, med dålig mage. Kan vara glutenkänslighet, förstås, men i vilket fall som helst så har konditionen förbättrats, man orkar mer och är mycket piggare! Testa.
I stället för potatis osv, så äter vi sallad, kålsallad, broccoli o blomkålsmos, som är jättegott, till maten.
Hälsningar Ylwa o Tapio
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 9520

Guest
Sv: Alla dessa recept

Hej igen!
Blomkålsmos: Koka blomkålsbuketter till de är mjuka. Häll av vattnet o häll i en skvätt grädde. Koka någon minut till o mixa sedan. Smaka av med salt o peppar o ha i riven parmesan. Lite svårt med mängderna, men man får prova sig fram. Gott är det i alla fall. Jag brukar ha i lite Philadelphiaost också. Man kan ha broccoli i också.
Hälsningar Ylwa
 
F

F.d. 11293

Guest
Sv: Alla dessa recept

blomkålsmos, är det någon som provat plåttermos :twitcy:

ursäkta en dålig vits
:)
 
Senast redigerad av en moderator:
Toppen