• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Motor lampa Fiat

Gun & Claes

HBK Medlem
Inlägg
65
Kommun
Vara
HBK-Nr
755
Medlemskap
2024
Hej

Jag har precis bytt bil till Knaus Sun liner 800 LEG 07 som har en Fiat 3,0l motor

Idag när jag startarde bilen så slocknar inte motor lampan och enl instruktionsboken så är det injection system failure.
Får också ett meddelande på dsiplayen att check engine.
Ska kolla med någon verkstad imorgon, men har någon varit med om samma sak?

Mvh

Claes
 

bosse b

HBK Medlem
Inlägg
1.466
Kommun
Linköping
HBK-Nr
548
Medlemskap
2024
Sv: Motor lampa Fiat

ganska sannolikt kontakterna till spridarmunstyckena. Vrid stiften en aning med en näbbtång, sen lite el-spray
bosse b
 

Dennis & Kerstin

FD HBK Medlem
Inlägg
586
Kommun
Växjö
HBK-Nr
870
Medlemskap
2021
Sv: Motor lampa Fiat

Hej!

Var med om detta, visserligen på en Mini Cooper. Vid detta tillfälle var vi på resa genom Europa, och tankade på olika stationer. Enl BMW i Tyskland kan detta påverka systemet så att du får denna indikation. Kan kanske vara så enkelt för dig också. I vårat fall kollades bilen och inget var fel, lampan slocknade av sig själv när vi var på verkstaden!!!

Hälsningar Kerstin
 
F

F.d. 6022

Guest
Sv: Motor lampa Fiat

Har en ducato 2,3 -07 och råkade ut för samma sak, motorn tappade dessutom helt kraft och med gasen i botten gick inte bilen i mer än 70 km/h. Trodde det hade med recall om insprutningen att göra men det visade sig att det var gaspedalen det var ngt fel på. Åtgärdades på Fiat-verkstad genom byte av gaspedal. Tog visserligen 3 veckor att få den från Italien, men ändå. Kontakta verkstad och du har kanske garainti kvar.
 

Hannibal

HBK Medlem
Inlägg
293
Kommun
Båstad
HBK-Nr
308
Medlemskap
2030
Sv: Motor lampa Fiat

Nere i Tyskland började denna lampa lysa, stannade motorn och startade om ett par ggr, ingen skillnad!
Parkerade smått förbannade på en ställplats och sov på saken.
Det hjälpte, på morgonen var den ok.
Lät BiÖ kolla felkoder när vi kommit hem efter 3 veckor, nix inga alls?
Får se om fenomenet återkommer.
Stephan
 
Senast ändrad:

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Motor lampa Fiat

Jag har råkat ut för samma sak och i mitt fall räckte det att lirka lite med kontakterna till spridarna. Dålig kontakt genom oxidering!
 

Homecar

HBK Medlem
Inlägg
64
Kommun
Olofström
HBK-Nr
225
Medlemskap
2024
Sv: Motor lampa Fiat

Hej .Troligtvis är det kontakterna till spridarmunstyckerna som glappar.Om motorn går ryckit och har tappat kraft så är det tecken på det.Ta bort den långsmala luckan som täcker dessa munstyckerna.Starta motorn.Vrid kontakterna en och en för att hitta vilken kontakt är det som glappar.Lyssna när motorn börjar gå jämnt-Då har du hittat felet.Ta ut kontakten och peta ut de små kopparflikarna inne i kontakten.Ett perfekt verktyg till det är den minsta flatskruvmejseln i de 10-kronors instrumentmejsesatser som säljs lite överallt.Spraya med CRC eller tydligt.Kanske lika bra att göra samma procedur med samtliga kontakterna.
Lycka till.
Jag fick samma fel ca ett år sedan i Danmark.Efter ovanstående åtgärd har det gått utan problem.
 
F

F.d. 25107

Guest
Sv: Motor lampa Fiat

Hej på er.
Jag har råkat ut för samma problem,när jag stängde av motorn och startade om på nytt så var den gula motorlampan släckt.
Jag talade med en Fiatverkstad och dom kunde ej heller se vad som hade hänt.
Då såg de att jag hade en KCR box(tror att den heter så) så om man hårddrar motorn vid
omkörningar och större backar så hinner ej boxen med utan den löser ut ibland.

Roland
 
F

F.d. 3077

Guest
Sv: Motor lampa Fiat

Godmorgon Clas
På vår o7;a 3,0l, hände samma sak när den var ny,efter 2 mil,började lampan lysa,kör tillbaka till verkstan men då hade lampan slocknat,datorkoll glapp i spridare 4.
Detta hände ytterligare 17 ggr,med motorstopp flera ggr,och ett otal verkstadsbesök,utan resultat.
Sista stoppet nr,17 höll på att sluta i katastrof,för att återstarta mototrn måste startnyckeln nollas,varvid rattlåset går i vid infarten till ett vägbygge med chikan och 3,4 m, bredd och betongsuggor hände detta i 70 km,!!!
Alla tidigare Fiatverkstadsbesök hävdades det att ingen fara så länge motorn drar som den ska.
Sista stoppet skedde på vägbygget i Västerås så färden till Fiat L-Obil där var ej lång.
Där var upprördheten stor när dom upptäckte att motorn EJ HADE BLIVIT RÄTT UPPDATERAD TIDIGARE.
Efter 20 min,med datorsladden i med ett nytt program blev motorn som ny.
Efter 2000 mil går den som den skall.
Mvh Bernt
 

Geje

HBK Medlem
Inlägg
147
Kommun
Karlskoga
HBK-Nr
1046
Medlemskap
2024
Sv: Motor lampa Fiat

Hej .Troligtvis är det kontakterna till spridarmunstyckerna som glappar.Om motorn går ryckit och har tappat kraft så är det tecken på det.Ta bort den långsmala luckan som täcker dessa munstyckerna.Starta motorn.Vrid kontakterna en och en för att hitta vilken kontakt är det som glappar.Lyssna när motorn börjar gå jämnt-Då har du hittat felet.Ta ut kontakten och peta ut de små kopparflikarna inne i kontakten.Ett perfekt verktyg till det är den minsta flatskruvmejseln i de 10-kronors instrumentmejsesatser som säljs lite överallt.Spraya med CRC eller tydligt.Kanske lika bra att göra samma procedur med samtliga kontakterna.
Lycka till.
Jag fick samma fel ca ett år sedan i Danmark.Efter ovanstående åtgärd har det gått utan problem.

På min Ducato 2,8 tändes också motorlampan och motorn tappade ork, så jag gjorde likadant som ovanstående och det har nu fungerat i två år utan att felet återkommit.

Roger
 

Frank Ekman

HBK Medlem
Inlägg
702
Kommun
Horn
HBK-Nr
111
Medlemskap
2024
Sv: Motor lampa Fiat

Hej på er!
Har just varit inne med min 3litrare -09. Samma lampa men de kopplade upp mot datorn och kollade upp det hela. Det är ett vanligt fel på 3litraren kom det fram. Det är elektroniken som på något sätt styr gasspjället i trottelhuset.
De bytte hela paketet och nu är allt frid och fröjd. Vet ju inte om det är samma fel du råkat ut för, men i mitt fall var det så.
/ Frank
 
F

F.d. 3077

Guest
Sv: Motor lampa Fiat

På vår bil var det så att när lampan lyste,ca 80% de första 800 milen men motorn arbetade normalt tills man skulle växla ner och gasen släpptes då stannade den,det märktes ej förän man släppte upp på nästa växel att motorn stod still,(den går ju så tyst),
Anledning att 3-4 cylindrar föll ifrån så den orkade ej gå då gasen släpptes,
OBS att det går ej att rulla igång motorn då utan att nolla nyckeln för omstart,då går ju rattlåset i.då kan paniken vara nära!!!
Bernt
 

Gun & Claes

HBK Medlem
Inlägg
65
Kommun
Vara
HBK-Nr
755
Medlemskap
2024
Sv: Motor lampa Fiat

Hej och tack för alla tips .

Ska kolla på spridarna imorgon kväll. Har pratat med Fiat och skall dit senare under veckan så får de koppla på datorn.




Mvh

Claes
 
F

F.d. 3077

Guest
Sv: Motor lampa Fiat

För vår del så var det så att ÖC,har ju auktoriserad Fiatservise men tydligen ej rätt uppdaterad 07 på nya motorn,så var fallet tydligen på de flesta Fiatverkstäder och en stor potion ovilja när dom upptäckte att det var en helintegrerad bil det gällde.
Dock en helt annan servisanda i Västerås på Fiat.
L-O utförde alla Recallåtagande som Ö-C missat.
Mvh Bernt
 
F

F.d. 55680

Guest
Sv: Motor lampa Fiat

Hej ! Min husbil Burstner Marano -06 Fiat 2,3 jtd fick jag motorstopp på , motor lampan tändes och sedan fick jag inte igång bilen utan bärgning till närmsta verkstad i Jönköping , Felkod : common-rail givaren och verkstaden har bytt en högtrycksgivare , men fortfarande samma felkod

Finns det någon här som kan tipsa var felet kan tänkas vara

Mvh Lars Johansson
 
F

F.d. 53012

Guest
Sv: Motor lampa Fiat

Har en ducato 2,3 -07 och råkade ut för samma sak, motorn tappade dessutom helt kraft och med gasen i botten gick inte bilen i mer än 70 km/h. Trodde det hade med recall om insprutningen att göra men det visade sig att det var gaspedalen det var ngt fel på. Åtgärdades på Fiat-verkstad genom byte av gaspedal. Tog visserligen 3 veckor att få den från Italien, men ändå. Kontakta verkstad och du har kanske garainti kvar.
Exakt det felet är väldigt vanligt nyte av pedal och injustering tala med Björn i Jönköping ring så skall du få telefon nr så beställer han hem pedal från säkert ställ där det inte tar 3 veckor och till betydligt lägre pris än genom dansk generalagent.
 
F

F.d. 53012

Guest
Sv: Motor lampa Fiat

Hej ! Min husbil Burstner Marano -06 Fiat 2,3 jtd fick jag motorstopp på , motor lampan tändes och sedan fick jag inte igång bilen utan bärgning till närmsta verkstad i Jönköping , Felkod : common-rail givaren och verkstaden har bytt en högtrycksgivare , men fortfarande samma felkod

Finns det någon här som kan tipsa var felet kan tänkas vara

Mvh Lars Johansson
Gaspedal tråkigt att du gick till fel verkstad som inte begrep bättre. KLT Jönköping 0709563509 bjorn@klt-jonkoping.com Hälsa från Jaktfalken
 
Senast redigerad av en moderator:
Toppen