• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Reservhjul?

JoYLos

HBK Medlem
Inlägg
148
Kommun
Tyresö
HBK-Nr
2066
Medlemskap
2024
Har läst flera inlägg ang reservhjulets vara eller icke vara. Många skriver om lagningskit. Men är det någon som vet vad lagen säger i Sverige Tyskland Frankrike osv om att inte ha med reservhjulet. Tänker då på att bilen är levererad med ett reservhjul som man sedan tagit ur pga vikt. Det praktiska löser man med vägass. och för deras del krävs inget reservhjul. Vi funderar på att plocka ur vårat men blir lite fundersamma.
 

Krister 820

HBK Medlem
Inlägg
147
Kommun
Kungälv
HBK-Nr
820
Medlemskap
2024
Sv: Reservhjul?

Skulle aldrig åka utan reservhjul oavsett vad som gäller i olika länder. Har man aldrig haft punktering så kan jag tänka mig att det skulle kunna hända i "tassemarkerna" med långt till bärgare. Måste vara mycket enklare att ha med reservhjul. Känns som en trygghet.
 

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.585
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Sv: Reservhjul?

Med reservhjul hjälper "Vägassistans" till att byta hjul. Utan reservhjul tar bärgaren husbilen till närmaste däckfirma. Sker skadan en fredagkväll så får man vänta där tills måndagen eller närmaste arbetsdag.

Lagningskitet ger falsk trygghet, vid de 2-3 tillfällen som jag råkat ut för däckskador hade inte kitet gjort någon nytta.
 
F

F.d. 25038

Guest
Sv: Reservhjul?

Frågan är vad det kommer å kosta å lämna hjulet hemma ,brukar svi ganska ordentligt när man vet att det ligger ett hemma på garageuppfarten (har blitt drabbad ett nytt däck på söndag kostade 3500 totalt sådärkul)
 

Berra

FD HBK Medlem
Inlägg
462
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
536
Medlemskap
2023
Sv: Reservhjul?

Nya bilar får du betala extra för reserv hjul och det finns inget fäste för hjulet någonstans,Vi har inget med oss,har aldrig kört punka på någon husbil efter14tusen mil.

Berra
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Reservhjul?

Har hatt 3 punkar på 20 tusen mil med husbil, men bare en gang brukt reservehjulet - Tviler på om jeg får av et hjul selv på den vi har nå.
 

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.585
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Sv: Reservhjul?

Nya bilar får du betala extra för reserv hjul och det finns inget fäste för hjulet någonstans,......

Det är riktigt att man får betala extra för reservhjul, men när man står där med punkterat däck så kommer man att märka att det är värt varenda krona.

Fäste för reservhjul finns att montera i efterhand.

Gunnar /Medlem
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Reservhjul?

Eftersom många kör med ständig övervikt är det frestande att lämna reservhjulet hemma. Många personbilar säljs idag utan reservdäck men har istället punkteringsfria däck. Jag tvivlar på att det finns sådana som passar husbilar.
 

JoYLos

HBK Medlem
Inlägg
148
Kommun
Tyresö
HBK-Nr
2066
Medlemskap
2024
Sv: Reservhjul?

Tack till alla som har svarat o gett sina berättelser.
Har lyssnat m vägverket vad som gäller i Sverige ang reservhjul och det finns inget som säger att man måste ha ett reservhjul med.
När vi ringde till Tyskland/Frankrike blev svaret: antingen ett reservhjul eller kompressor o lagningskit.
Så nu har vi lite att klura på innan avresan.
 
Senast ändrad:
F

F.d. 2577

Guest
Sv: Reservhjul?

Hur många kilo kan man "spara" om man byter till alufälgar?
Leffe
 

Calle Bonath

FD HBK Medlem
Inlägg
3.568
Kommun
Mark
HBK-Nr
1259
Medlemskap
2023
Sv: Reservhjul?

Inte säkert att man sparar in nånting.
Tyckte frågan var intressant så jag gick ut och vägde lite fälgar.
Till en SAAB, mätt med min våg, väger en plåtfälg med däck 15 kg.
Med ungefär lika slitet däck, väger en alufälg 13 - 16 kg beroende på fälgmodell.
Calle
 

Amstel

HBK Medlem
Inlägg
2.423
Kommun
Orust
HBK-Nr
3309
Medlemskap
2024
Sv: Reservhjul?

Mina fälgar skilde ca. 2,5kg/fälg, vilket gör 10kg totalt.
Inte mycket vinst, men ändå värdefullt. Vi kan nu lasta 3st 6-pack Heineken mer ombord! :D
JvH
 
F

F.d. 52936

Guest
Sv: Reservhjul?

Mina fälgar skilde ca. 2,5kg/fälg, vilket gör 10kg totalt.
Inte mycket vinst, men ändå värdefullt. Vi kan nu lasta 3st 6-pack Heineken mer ombord! :D
JvH
Hej alla, som info kan jag nämna att vi fick en så kallad pyspunka upp i norrland i sommar. Har inget reservhjul, fick hjälp på en camping att "trycka upp däcket bak" till 6 kg kunde köra tre mil till en däcksfirma, Campingvärden ringde och talade om att vi kom. Där insåg jag att jag aldrig kunnat byta till reservdäck (bakhjul) McLouis Tandy. Det gick åt en hydralisk domkraft till axeln och två till att lyfta chassit för att över huvud taget få loss (ut) hjulet ur hjulhuset. Efter detta har jag släppt alla tankar på att släpa med ett reservhjul, när jag ändå är för "tung". Ja det tog 1,5 tim och kostade 250 kr. Har i stället tecknat en assistansförsäkring i händelse av fler "missöden"
Däcksfirman servade en hel busspark samt annan tung tafik så dom var inga duvungar utan kunde sin sak, att jag sen som smålänning inte fullt ut förstod språket är en annan historia.:twitcy:
Hbk 913
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.738
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Reservhjul?

Eila & Ingemar;

JO, pyspunka är en sak, men vad gör du om det är Lördag natt och hela däcket trasas sönder ?(det har vi upplevt själva)! Det är rätt otroligt att bärgaren får tag i rätt däck och eventuellt fälg under helgen, så om du överhuvudtaget kan flytta bilen får du troligen bo på någon parkering till måndag och sedan köpa nytt. Det är ju heller inte säkert att "rätt" däck finns att få tag på direkt, så du får köpa vad som erbjuds för att komma vidare, inte helt kul?!:confused:

Hälsningar Montreal
 
F

F.d. 52936

Guest
Sv: Reservhjul?

Eila & Ingemar;

JO, pyspunka är en sak, men vad gör du om det är Lördag natt och hela däcket trasas sönder ?(det har vi upplevt själva)! Det är rätt otroligt att bärgaren får tag i rätt däck och eventuellt fälg under helgen, så om du överhuvudtaget kan flytta bilen får du troligen bo på någon parkering till måndag och sedan köpa nytt. Det är ju heller inte säkert att "rätt" däck finns att få tag på direkt, så du får köpa vad som erbjuds för att komma vidare, inte helt kul?!:confused:

Hälsningar Montreal

Därför blev det en assistansförsäkring. Har ringt runt och kollat försäkringsbolag, det blev SCR fösäkring., knuten till mittCCS kort 390 kr .
ib
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.738
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Reservhjul?

Jo, men försäkringen betalar inte däcket, och du kommer ändå inte vidare förrän måndag eller senare, så ett reservhjul är bra att ha! :)

Montreal
 
Senast ändrad:
F

F.d. 52936

Guest
Sv: Reservhjul?

Jo, men försäkringen betalar inte däcket, och du kommer ändå inte vidare förrän måndag eller senare, så ett reservhjul är bra att ha! :)

Montreal
Du har säker rätt, men som jag skriver i mitt första inlägg, så hade jag inte klarat bytet på egen hand ändå. Ock så är det viktproblemet.
ib
 

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.585
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Sv: Reservhjul?

Eila & Ingemar;

Har man reservhjul så kommer Assistans och byter hjul gratis.
 
Toppen