• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Vilken blomma är detta (obs ingen tävling)?

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Inlägg
5.929
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027
Vad är detta för blomma? Jag är så dålig på arter...
Bilden är tagen på Öland i början på juni, jag har tyvärr inte någon mer bild än denna...
/Annette
 

Bilagor

  • 2009 06 06-111-Edit.jpg
    2009 06 06-111-Edit.jpg
    85,4 KB · Visningar: 5
F

F.d. 7222

Guest
Sv: Vilken blomma är detta (obs ingen tävling)?

Hej! Det skulle kanske underlätta om du kunde ange ungefär hur stor den var. Hur hög var stjälken o.s.v. Var växte den, trädgård eller vilt? Kanske någon då kan hjälpa dej.
Hälsningar Polaren
 

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Inlägg
5.929
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027
Sv: Vilken blomma är detta (obs ingen tävling)?

Den växte vilt på norra Öland inne i skogen, den var rätt liten, typ som en skogsstjärna, inte så hög, kommer inte ihåg hur bladen såg ut...
/Annette
 
Senast ändrad:
F

F.d. 55334

Guest
Sv: Vilken blomma är detta (obs ingen tävling)?

Hej Annette,
först vill jag tacka dig för när jag kollade lite slött i Mossbergs Den nordiska floran efter din blomma hittade jag - tror jag - en som jag letat efter som som växte på Alvaret vid Möckelmossen i en lysande röd variant och en orangegul. Tror det är getväppling, så tack för det. Får kolla bättre vid nästa besök.
Din blomma skulle kunna vara Klipplin som verkar bara finnas på Öland, Gotland och Blekinge-Skåne men det är det nog inte för den "ska" inte växa i skogen. Hoppas nå´n annan vet bättre.
Ha det gott!
Agneta W
 
Senast redigerad av en moderator:

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Inlägg
5.929
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027
Sv: Vilken blomma är detta (obs ingen tävling)?

Nu när jag drar mig till minnes ordentligt, så var det inte i skogen den växte, utan i kanten på vägen vid bron till Långe Erik. Den växte lite i skuggan av ett buskage.

Ursäkta mitt dåliga minne...
 
Senast ändrad:
F

F.d. 52945

Guest
Sv: Vilken blomma är detta (obs ingen tävling)?

Vet ej Annette, men som vanligt tar du bilder som är helt underbara, fortsätt att sända naturbilder är du snäll!
Du får en bild på murödla från Spanien av mej istället (kunde varit lite skarpare)!
Mvh, Pilot
jpg.gif
 

Bilagor

  • P7280069.JPG
    P7280069.JPG
    2,7 MB · Visningar: 1

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Inlägg
5.929
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027
Sv: Vilken blomma är detta (obs ingen tävling)?

Tack för komplimangerna!

Visst kan jag hysta in lite bilder då och då...har suttit vid datorn i tre veckor snart och jobbat med bilder...jag håller på att digitalisera mitt analoga bildarkiv, ett evighetsjobb...men när detta är gjort har jag alla fina bilder digitalt!
Jag håller på o producerar flera bildspel som måste vara färdiga om en månad förhoppningsvis. En musiker ska komponera musik till detta, det ska bli spännande att se resultatet!
Sen kan man glädjas åt att i fortsättningen bara behöva leta i datorn efter bilder, och inte som nu i ett helt fysiskt förråd...
/Annette
 
Toppen