• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Vaxning av Rapido.

F

F.d. 29837

Guest
Vi hämtade våran "nya" husbil igår. En Rapido 746 årsmodell 2005. Lacken på bildelen är matt. Vi påtalade det och fick med oss ett vax som heter Autosmart -Skandinaviskt hårdvax. Ser på burken att det rekommenderas till nya bilar eller fin lack. Tar kontakt med representant för Autosmart som rekommenderar att vi skall använda Autosmart Polish med hårdvax. Åker till ClaesOlsson och köper två burkar.
Läser sen i Rapidos bruksanvisning : "Vax skall inte anbringas på den del av husbilen som är i polyester och ABS". Vad jag kan se på bilderna med förklaring så är det hela bodelen som det gäller.
Kontakt med husbilsfirman och får beskedet att man kan vaxa bodelen om man använder Autosmarts produkter. Inga andra vaxer.
Nu känner jag mig alldeles för virrad.
Kan jag tolka det som att Rapidos bodel inte behöver vaxas. Den lacken ser fin och blank ut.
Finns det någon Rapido kunnig som vet hur det förhåller sig.
På våra tidigare husbilar har bodelen vaxats med bra resultat både "hemmagjort" och på salong.
Min fråga är alltså: Är det skillnad på Rapido och andra husbilar vad gäller lack?

:confused: Vore så tacksam om någon ville hjälpa oss att rätta ut frågetecknen.

Marianne och Bengt i Torslanda
 
F

F.d. 25023

Guest
Sv: Vaxning av Rapido.

Jag är ingen expert, men hade Rapido tidigare.

Jag vaxade bodelen alltid med båtvax/polish. Det är ju byggd i samma plast/celcoat som de flesta plastbåtarna. Jag är övertygad att bodelen mådde bra av att vaxas. Autosmart skulle säkert varit bra.
Huvudsaken var att vaxen på plasten får inte vara slipande.

Bildelen fick vanlig bilvax, minns inte vilken. Sonax eller Turtle.

Lycka till med en mycket trevlig och bra husbil!

hälsning
jyrki
 

Emmalena & Hans

HBK Medlem
Inlägg
75
Kommun
Falkenberg
HBK-Nr
454
Medlemskap
2024
Sv: Vaxning av Rapido.

Hur gör man med bodelen som har en lackad aluminiumplåt (tror jag)? Vi har en Bürstner Levanto -06.
/Hans
 
F

F.d. 53003

Guest
Sv: Vaxning av Rapido.

Hei, Emmalena & Hans. Autoglym kan anbefales. Har brukt det flere ganger.
Helsing,
Berit & Ola.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.740
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Vaxning av Rapido.

Bäst för glasfiberplast är båtvårdsprodukter, för de innehåller ingen silikon. Silikon på plast gör det nästan omöjligt att lackera på plasten om det skulle behövas. Så välj ur båtsortimentet, och absolut inga snabbvaxer för de innehåller silikon allihop.

Montreal
 
Senast ändrad:
F

F.d. 29837

Guest
Sv: Vaxning av Rapido.

Oj en sån fin och blank husbil vi har. Bodelen är vi mycket nöjda med.
Motorhuven som var väldigt matt har blivit bättre men är fortfarande mattare än övriga delar av bildelen. Har använt nämnda polishvax och gjort huven två gånger men är inte nöjd med den. Känns som det skulle behövas något mer effektivt. Både Bengt och jag är noviser på detta. Mycket tacksam för råd.
Tack för hjälpen med bodelen. Har förstått att endast produkter för plastbåtar skall användas. Men bildelen tål väl polish och vax som används till bilar?

Hälsningar Marianne o Bengt
 
I

Iveco 35

Guest
Sv: Vaxning av Rapido.

Hej. Ett bra resultat på huven får du om du tar Lahegas nr.11 finrubbing. Därefter kan du ta vilken vax du vill.Mvh. Olle.
 

hjonzon

HBK Medlem
Inlägg
95
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
3240
Medlemskap
2024
Sv: Vaxning av Rapido.

Godkväll! Jag använder Turtles extremvax med nanotech och sedan kan man lägga på turtles lackförsegling efter åt ,då förlänger man glansen under en längre tid.detta använder jag på bildelen och även på bodelen som är av aluminium.åker man förbi gekås i ullared så har dom bra priser på detta 90kr förvaxet ungefär samma pris för top coat flaskan( lackförseglingen).......

soliga Hälsningar Håkan "ps det är många som kommer fram å kollar och lämnar kommentarer till våran blanka bil" :)
 
Senast ändrad:
F

F.d. 5817

Guest
Sv: Vaxning av Rapido.

Oj en sån fin och blank husbil vi har. Bodelen är vi mycket nöjda med.
Motorhuven som var väldigt matt har blivit bättre men är fortfarande mattare än övriga delar av bildelen. Har använt nämnda polishvax och gjort huven två gånger men är inte nöjd med den. Känns som det skulle behövas något mer effektivt. Både Bengt och jag är noviser på detta. Mycket tacksam för råd.
Tack för hjälpen med bodelen. Har förstått att endast produkter för plastbåtar skall användas. Men bildelen tål väl polish och vax som används till bilar?

Hälsningar Marianne o Bengt


Det man kan göra med en husvagn kan man ochså göra med en husbil. :)

Husvagnsforum - Re: Tvätta & Vaxa Husvagnen - Husvagnsforum


Lycka till hälsningar Markus Vesala. :)
 
F

F.d. 5817

Guest
Sv: Vaxning av Rapido.

Godkväll! Jag använder Turtles extremvax med nanotech och sedan kan man lägga på turtles lackförsegling efter åt ,då förlänger man glansen under en längre tid. detta använder jag på bildelen och även på bodelen som är av aluminium.åker man förbi gekås i ullared så har dom bra priser på detta 90kr förvaxet ungefär samma pris för top coat flaskan( lackförseglingen).......

soliga Hälsningar Håkan "ps det är många som kommer fram å kollar och lämnar kommentarer till våran blanka bil" :)

Tack Håkan.

Vilket bra tips! Brukar köpa Sonax bilshampo på Ullared. Nu har jag mer att se efter. Detta med lackförsegling låter bra. :)
 
Senast redigerad av en moderator:

Lars&Eva

HBK Medlem
Inlägg
13
Kommun
Alvesta
HBK-Nr
13897
Medlemskap
2027
Sv: Vaxning av Rapido.

Hej.

Dags för mig att vaxa min Rapido. Hur gör ni med dekorlinjerna som är klistrade på sidorna? Kör ni över även dem med vax, eller kan man bara vaxa den vita ytan?

/Lars
 

vippen

HBK Medlem
Inlägg
816
Kommun
Malmö
HBK-Nr
12935
Medlemskap
2025
Sv: Vaxning av Rapido.

Se bara till så du har en vax utan krita . Det är kritan som blir vit och lämnar missfärgningar på tex gummilister och matta dekaler.
 
Toppen