• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Trött på dålig laddning av bodelsbatteri under färd

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.614
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hej, ämnet har varit uppe ett flertal gånger tidigare med både olika förslag och lösningar på problemet med dålig laddning av bodelsbatterierna under färd. En bidragande orsak är ju ofta ett fulladdat startbatteri som "lurar" laddregulatorn i generatorn att allt är ok. i alla fall i äldre bilar.
Jag har haft två funderingar på lösning. Den ena har varit att separera start och bodel och helt enkelt montera en generator till och koppla den till bodelen. Den andra och den som det fick bli, var att få en bra laddare att jobba under färd.
När en butik i Norrköping skulle flytta och sålde ut sitt sortiment med bland annat batterier och CTEK-laddare med 40% rabatt var det bara att lätta på plånboken.
Jag hade tänkt mig detta........Strömmen från generatorn går till en 12V/230V inverter som förser en 25A CTEK-laddare med ström under färd.
Så här blev det.

Provuppkoppling innan montering.
PICT0100-400.jpg


När invertern tar 18A så är spänningen från generatorn 14V
PICT0105-400.jpg


Det går åt 5,5A till invertern när CTEK'en laddar 2,6A. Tyvärr hade jag inget urladdat batteri att testa med för att se ampertalen vid 25A laddning.
PICT0107-400.jpg
PICT0109-400.jpg


Hymers "elblock" anno 1989 ser amatörbyggt ut, det man kan säga till dess försvar är att det nog har funkat utan problem i nitton år.
PICT0110-400.jpg


Mycke sladdar och grejer går det åt.
PICT0115-400.jpg


En treläges brytare med indikatorlampor för : Orginalladdning från generator : Ingen laddning alls : Laddning med inverter/CTEK.
PICT0116-400.jpg


"Elblocket" igen, mera rörigt än innan.
Relä 1: Orginal 70A som drar och laddar bodelen när generatorn ger ström och min brytare står på generatorladdning
Relä 2: Orginal 40A som drar och ger kylskåpet 12V när generatorn laddar.
Relä 3: Monterat av mig, 70A som drar när generatorn laddar och min brytare står i inverterläge för laddning av bodelen.
PICT0118-400-2.jpg


Trelägesbrytaren monterad på instrumentpanelen.
PICT0122-400.jpg
PICT0123-400.jpg


Jag visste att bänkskivorna som blev över vid köksrenoveringen skulle komma till nytta någon gång. Montering av delar som skall placeras under förarstolen.
PICT0125-400.jpg


Skivan monterad under stolen. Den lilla CTEK'en laddar startbatteriet när man står inkopplad på 230V. Den stora laddar bodelsbatteriet när man är inkopplad på 230V eller när man kör med invertern/CTEK'en inkopplad för laddning under färd.
PICT0128-400.jpg


Vy uppifrån med stolen bortplockad.
PICT0131-400.jpg


Jag har hittils bara provat det på kortare färder och ännu inte med utsugna batterier. Fyra stycken 75A batterier, som får hjälp av en 85A solcell när man står still. Den skall kopplas ifrån under färd för att inte lura CTEK'en att ge så mycket som möjligt.
Rapport om succé eller fiasko kommer efter sommaren. Man kanske skulle ha väntat på succé innan man skrev detta.

JANKRO.
 
Senast ändrad:

Tor H

HBK Medlem
Inlägg
727
Kommun
Norge
HBK-Nr
114
Medlemskap
2025
Sv: Trött på dålig laddning av bodelsbatteri under färd

Tor H. :)

Tror inte vi kan enas om vad jag laddar i 3 timmar och du i 4,5 timmar med en DC till DC laddare, att det är bäst med en DC till DC laddare för ~ 2000, - kr.

Sorry :oops:

Helt riktig at det kan vi ikke enes om, for det må være elektrisk umulig at en 10A 7 trinns lader/og eller generator vil topplade batteriet raskere enn en 20A 5 trinns DCDC lader.

Tenker man vekt og ikke kronene spiller så mye vil LifePo4 batteriene være et godt alternativ. Dobbelt kapasitet på samme Ah tall og 1/3 av vekten og batteriet holder jevn spenning til det er flatt og har laaaaang levetid, sammenliknet med blybatterier. Eneste ulempe er at det er forfærdelig dyrt.
 
F

F.d. 55451

Guest
Sv: Trött på dålig laddning av bodelsbatteri under färd

Ja - ja da, du är en seriös gammal' internet bekennskab :);) - respektfullt.
Da få jag vel testa en gang mer'.
Va tyckes du skal jag testa - hur mycket förbruk och hur laddning ?

Hoppas andre får testa med dere' utrustning ;).
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 55451

Guest
Sv: Trött på dålig laddning av bodelsbatteri under färd

.................. for det må være elektrisk umulig at en 10A 7 trinns lader/og eller generator vil topplade batteriet raskere enn en 20A 5 trinns DCDC lader.........
Hallo - min 10 amp laddere använder 4 timmar 0,2 kwh - 10 timmar 0,73 kwh ( 61 Ah ).
Inte proportionellt :)confused:)
Vi testar under färd ( denna tråd ) - da annvänder jag fordon generator direkt, och sidan ladder( 10 amp) vid hem for slutligen <10 %.
Resultat av 0,2 kwh - 1t 15min - troligen 0,48 kwh - 3 tim.
Missförstånd ? :twitcy:
 
Senast redigerad av en moderator:

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.614
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Trött på dålig laddning av bodelsbatteri under färd

Om man har en 3.5 tons husbil vill jag ha lastvikten till annat än att stoppa i 50 kg batterier. Därför är det självklart att stoppa i en duglig laddare, att stoppa i fler batterier är ingen lösning på problemet med dålig laddning.................................
------------------------------------------------------------------------------------------------------
Hejsan mikethebikeumea,,,, jag skulle faktiskt kunna stoppa i några batterier till utan att behöva bekymra mig om maxvikten på bilen, det stör möjligen allt för kraftiga inköp i andra länder :D.

Nej med dålig laddning av batterierna så kan man väl säga att det är varken bättre eller sämre med en jeepdunk som är halvfull än fyra som det bara blaskar lite i botten på, men klumpigare och tyngre.

Mina fyra bodelsbatterier har jag för att kunna stå still utan att vara inkopplad på 230V i fyra, fem dygn utan strömbrist, och inte för att kompensera för dålig laddning, och om solen dessutom inte lyser på solcellen så behöver jag mina 300A/h ........Som jag för det mesta har nästan full tillgång till efter att Cetek'en har laddat upp dem under färd.

M.v.h. JANKRO.
 
Senast ändrad:

Tor H

HBK Medlem
Inlägg
727
Kommun
Norge
HBK-Nr
114
Medlemskap
2025
Sv: Trött på dålig laddning av bodelsbatteri under färd

Vi prøver igjen Bredo, og dette er min erfaring og målinger. For det første DCDC laderen kjøpte jeg fordi jeg er sjelden tilkoplet 230V på mine turer og ønsker mest mulig strøm.

Har også 230V Multi laderen til Ctek på 25A som trådstarter bygde om så han kunne benytte den når generatoren ladet. Det vurderte jeg også og gjøre, men ønsket å foreta noen målinger først, for virkelig å se om den ladet bedre enn generatoren på bilen. Mine målinger konstanterte at den gjorde det, selvom den ikke hadde samme toppstrøm som generatoren.

Ved å vurdere hvor mye arbeid det var å sette inn en inverter til multiladeren og kople den slik at jeg fikk kontroll på strøm og spenning via kontrollpanelt på bobilen. Så jeg det ble så mye arbeid og innviklet at jeg kjøpte en Ctek D250S som ga 5A mindre enn Multiladeren og hadde litt færre ladeprogram, men den var bare å kople inn på eksisterende + ledning til batteriet. Måtte kople inn et rele så ikke forbindelsen ble bruttnår generatoren sluttet og lade.

Mine målinger etter en helgetur og 5 timers kjøring til jeg var hjemme og satt i 230V laderen når jeg kom hjem ladet 230V orginalladeren (18A) i bobilen med ca 5A generatoren hadde ladet med ca 1A. (Igjen en indikasjon på at generatoren ikke greier og lade bodelsbatteriet 100%) Spenningen når generatoren ladet var 14,4V og spenningen når 230V laderen ble satt på var 14,5V som idikerte at batteriet er over 80% ladett og er inne i "toppladingsfasen" og etter 3-6 timer var spenningen 13,8 og strømmen under 0,5A og batteriet er toppladet.

Etter at jeg monterte DCDC laderen og kom tilbake etter tur, med ca like mange timers kjøring og forbruk. Hente det flere ganger når jeg koplet til 230V laderen, at den viste 13,8V og 0,0A. Batteriet var toppladet, når jeg kom hjem, det skjedde aldri bare med generatoren. DCDC kunne etter få timers kjøring synke fra 14,5 til 13,8V og 0,0A, igjen en indikasjon på at batteriet var fulladet. Det har aldri skjed når generatoren lader, da står spenningen på 14,5V og truer strøm inn på batteriet og det overlades.

Og er som sagt nå så overbevist at jeg har kjøpt Smartpass for å korte ned ladetiden enda mer. Er alikevel litt spent på hvordan det vil gå med sikringen i EBLen, når batteriet er mye utladet, vil sikringen på 30A eller 40A ryke? Den har jo ikke røket før, selvom batteriet har vært mye utladet før jeg monterte DCDC og den ikke begrenset strømmen til ca 23A. Er ihvertfall sikker på at om Smartpasset får lade med alle sine 80A vil sikringen ryke, men det vil den nok aldri få gjort, siden ikke generatoren på 140A aldri har fått lov til å avgi så mange A til battriet og da vil ikke Smartpassen det heller.

Har vanskeligheter og forstå hvordan jeg skal få noe som er "bedre" enn dette?

Opplys meg? Jeg forstår det ikke. Og husk at jeg har skrevet i en annen tråd om at er du fornøyd med ditt system så ære være deg for det. Jeg skal ikke prøve og overtale deg til å kjøpe noe annet. Men som du må forstå er jeg meget godt fornøyd med mitt system og tror ikke det er så mange andre som er bedre.

En ting kan derimot forandre hele bildet og det er batteriene. Folk som virkelig har greie på dette med mobil fritid og strøm vil heller ha et "skikkelig" batteri, som har stor ladevillighet, for det er batteriet som er "sjefen" når det gjelder hvor mye strøm det vil motta. Derfor sier de at ikke noe utstyr vil kunne kompensere for et "dårlig" batteri. Les et batteri med liten ladevillighet.

Så har man et "superbatteri" kan man få gode resultater med "dårlig" utstyr:yes:

Må også få gjenta at jeg har 2 batteribanker (med forskjellige batterityper/fabrikat) og kan bekrefte dette med at batteriene har mye og si for ladingen.
 
F

F.d. 55451

Guest
Sv: Trött på dålig laddning av bodelsbatteri under färd

Tor H
När du har etablerade nätverk laddaren innan du gjorde DC till DC laddare, du hittade ingen signifikant förbättring efter flera avsulfateringer ?

Jag antar att DC till DC laddare har också en inbyggd avsulfatering?

14,5 volt låter mig vara för mycket - mitt nätverk laddare stannar vid 14,3 volt.

Övergången från 14,3 volt till 13,7-8 är en elektronik som min gamla laddaren från 1996 (2 steg med tyristor 14,3 / 13,7 volt) har inbyggt, men skillnaden med min nya laddare är en 7-cykel, djupladdning, kontroll och avsulfatering.

Jag vet ingenting specilt bättre än ditt system - kanske 7 (9) steg laddare överallt och olika avsulfateringer - titta på hemsidor danska och engelska.

Men det kostar - Jag har valt ganska sparsam 400, - och jag tror det passar behovet av väldigt många vanliga husbil användare.

Vilka typer av batteri använder du - gruppen visanda ?

Jag undrar lite i en metod som DC till DC a la smartpass, som jag en gång var i en nödsituation kommit igång husbil med utan ström utifrån.
(Färre ampere flera volt - potentialet blir inte bättre )
Mer om det senare.
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 55451

Guest
Sv: Trött på dålig laddning av bodelsbatteri under färd

Min husbilgenerator kann ladda mer än 14,3 volt.
Samtidigt som förbrukningen i husbilen på ca 500 watt.
Det är inte original - ger ca 8 ampere ( ~83 A) mer än originalet.
Installeret ~ 2005 - den gamla ( 1996 ) slutada på ~250.000 kilometer.
 

chiquita

HBK Medlem
Inlägg
387
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
4243
Medlemskap
2025
Sv: Trött på dålig laddning av bodelsbatteri under färd

Hej Tor H, citerar en del av det du skrev ovan.
Så jeg det ble så mye arbeid og innviklet at jeg kjøpte en Ctek D250S som ga 5A mindre enn Multiladeren og hadde litt færre ladeprogram, men den var bare å kople inn på eksisterende + ledning til batteriet. Måtte kople inn et rele så ikke forbindelsen ble bruttnår generatoren sluttet og lade.

Hela denna tråd är mycket intressant (Tack för det alla!).
Den EBL som sitter i vår bil (Hymer 644 -00) är Shaudt EBL 4-105. Den laddar rent av dåligt ifrån bilens generator. Efter några dagars husbilsboende så är batterierna (250 Ah) rätt urladdade. Det hjälper inte ens med 10 timmars körning. Räddningen är då att ansluta bilen till 220 volt. Efter ca ett dygn är batterierna fulladdade igen. DC/DC laddaren borde lösa detta problem för oss.
Det är inte så många onödiga nätter på camping som, så att säga, skulle "betala" DC/DC laddaren. Avsikten är därför att jag skall montera en CTEK DC/DC laddare. Frågetecknen är bara HUR den skall kopplas in.

SÅ nu till min fråga till dig Tore H:

Om jag fattat dig rätt så kopplade du in DC/DC laddaren mellan EBL och batterierna(?) Att DC/DC laddaren förstärker laddningen då bilen rullar fattar jag, men hur går det med laddningen då bilen är inkopplad på 220 volt? Fungerar 220 voltsladdningen som före du monterat DC/DC laddaren?

Om det är någon mer i HBK som har en EBL 4-105 så har jag kommit över en PDF-fil med beskrivning och elschema (på engelska) som jag vid intresse kan maila. Sänd mig ett privat meddelande så kommer den...


Mvh Roy
 

Tor H

HBK Medlem
Inlägg
727
Kommun
Norge
HBK-Nr
114
Medlemskap
2025
Sv: Trött på dålig laddning av bodelsbatteri under färd

Hei Roy
Ikke tvil om at dette er en interesant tråd, det var etter denne tråden jeg virkelig begynte og se på ladingen min også. Jeg hadde også det problemet med dårlig lading med bilgeneratoren.

Jeg har endel "kjepphester" som vi kaller det i Norge og en av dem er at man ikke må ha større batteri enn 230V laderen i bobilen greier lade. Og tommelfingerregelen er at laderen må lade med minst 10% av batterikapasiteten, dette gjelder ikke for elektroniske ladere og det har ikke vi orginalt i bobilen. Bredo sin 10A lader står det max 250Ah batterier på og D250S står det 400Ah og det er slike elektroniske/intligente ladere og det er som sagt ikke de vi har i bobilen. Jeg vet at alle ikke er enig i det, men trøster meg med at de får bare ha feil:):wink:

Så som du kansje skjønner nå ymter jeg frempå at du bør minst ha en 35A 230V lader i din bobil. Dette for at bodelsbatteriet og startbatteriet sammenkoples jo når bodelbatteri er fulladet. På noen EBLer lades bare startbatteriet med 2-3A så da trenger en ikke så stor lader, men litt mer enn 10% av bodelsbatteriet.

Om en har for liten lader, blir konsekvensen slik som beskrevet av andre i noen poster her at man bare kjører rundt med noen halvfylte jerrykanner og ikke ordentlig fylte og da kunne man jo greie seg med færre jerrykanner om man bare fikk fylt dem ordentlig. En annen konsekvens er jo at batteriene får redusert levetid, hvor mye er det umulig å si, for det er jo også mange andre ting som reduserer levetiden.

Ser en på diagramet fra Ctek vil du med en D250S måtte kjøre ca 8t om ditt bodelsbatteri var ca 50% utladet. Hadde du slengt på en Smartpass (bare ta noen flere netter uten for campingplasser og den er også tjent inn.) så ville du vært toppladet på snaue 6 timmer. Et lite forbehold om ladevilligheten til dine batterier, for det er som sagt forskjell på batterier.

Så til spørsmålet ditt og det er at alt virker som orginalt hos meg. Jeg kan avles ladestrøm ut og inn på bodelsbatteriet og spenningen på bobilens orginale display. 230V laderen virker som orginalt, med litt mer kopling kunne jeg til og med fått orginalladeren til og lade gjennom D250S. Jeg ville da fått en inteligent elektronisk lader og ikke minst kunne jeg økt kapasiteten på bodelsbatteriene til 400Ah og ikke som idag da den største batteribanken er på 160Ah. Dette er jo ulempen ved ikke å ha gjort som trådstarter, for han kan jo bruke multiladeren på 230V også og kan ha neste 500Ah bodelsbatteri.

For at jeg skal kunne ha det helt orginalt når ikke bilen ruller har jeg som sagt montert inn et rele som lager forbindelse mellom batteri og EBL når ikke D250S er i bruk.
 
Senast ändrad:

pannor

HBK Medlem
Inlägg
336
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
2799
Medlemskap
2024
Sv: Trött på dålig laddning av bodelsbatteri under färd

Finns det ngn som har koll på vilken CTEK produkt som skla väljas när man vill ha bättre laddning under färd, och hur den kopplas in. Hade tänkt koppla in den via EBL. Har en Adriatik 650 SP 2008. Såg att Angan har en identisk bil, försökte kontakta honom, men gick inte att skicka ett privat meddelande.

Hej
Har satt in DC-DC Laddaren Ctek 250S.och laddar mina bobatteri med och inte via ebl:en,har som mest sett att den laddar 18 amp från från generatorn.EBL i mitt fall laddar max 10 amp.Laddningen via 230 är som vanligt
 

chiquita

HBK Medlem
Inlägg
387
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
4243
Medlemskap
2025
Sv: Trött på dålig laddning av bodelsbatteri under färd

For at jeg skal kunne ha det helt orginalt når ikke bilen ruller har jeg som sagt montert inn et rele som lager forbindelse mellom batteri og EBL når ikke D250S er i bruk.

Hej Tor H.
Det relä du beskriver styrs det av D+ så att DC/DC laddaren är inkopplad vid körning och då du stänger av motorn kopplas DC/DC laddaren bort och batterierna kopplas tillbaka till EBL igen? Är det rätt uppfattat?

Under min pågående "kunskapsuppbyggnad" har jag hittat flera varianter på inkoppling.
En variant är att koppla in DC/DC laddaren FÖRE EBL. Nackdelen är då att om kylen matas med 12 v vid färd så stjäl kylen 10 A av DC/DC laddaren. DÅ måste kylen
styras och matas utanför EBL.

Mvh Roy (som fortsätter att söka det bästa alternativet för inkoppling)
 
F

F.d. 55451

Guest
Sv: Trött på dålig laddning av bodelsbatteri under färd

.....................Og tommelfingerregelen er at laderen må lade med minst 10% av batterikapasiteten, dette gjelder ikke for elektroniske ladere og det har ikke vi orginalt i bobilen. Bredo sin 10A lader står det max 250Ah batterier på og D250S står det 400Ah og det er slike elektroniske/intligente ladere og det er som sagt ikke de vi har i bobilen. Jeg vet at alle ikke er enig i det, men trøster meg med at de får bare ha feil:):wink:
............. Et lite forbehold om ladevilligheten til dine batterier, for det er som sagt forskjell på batterier.
.

Det som ofta skiljer syn på vad bra är - behovet.
Några har mer än 300 ampere och är mer lugn dag på samma ställe, andra från 70 till 200 ampere och kör varje dag.
Man bör inte rekommendera utrustning som inte står i proportion till behovet.

Behoven måste först definieras, och eftersom denna tråd heter Trött på dålig laddning av bodelsbatteri under färd, kann möjligheten vara att konditionerade batterier en någorlunda bättre lösning.

Den absolut största fördelen är avsulfatering och det är meningslöst att köra en timme extra, bara för att få 10% mer på JerryCannerne'. - galenskap !:rolleyes:
För direkt laddning, du får den första delen av laddningen mer optimal direkt laddning på batterierna - så att du bara köra 60% (80%) om behovet av att ladda maximalt, är det mycket bättre att direkt laddning.
Skulle batterierna vara en primär faktor i din bilkörning steg :confused:

Min gamla laddere (-96) CBE A812 - mer information och tips: électricité à bord du campingcar par campingcar bricoloisirs
lyckades inte en 2 x batteri ökan och hade inte avsulfatering - men elektroniskt det var trots sin ålder.

Jag har inte de senaste 13 åren hade behov för att få kraft på campingplatser eller liknande.
Varför ska jag börja på det nu :confused:
- jag har kraft for den elektriska ugn i 1 tim 20 minuter - 0,72 kwh.

Installationer efter behov.
 
Senast redigerad av en moderator:

Tor H

HBK Medlem
Inlägg
727
Kommun
Norge
HBK-Nr
114
Medlemskap
2025
Sv: Trött på dålig laddning av bodelsbatteri under färd

Hei Roy

Det er helt riktig forstått. Jeg har et rele som styres av D+ og alle tilkoplingene fant jeg nedi sittebenken. Så selve koplingen var grei.

Jeg støtte imidlertig på et problem. Har du solcelle som er koplet til batteriet etter DCDC laderen må du inn med et rele til. Derfor er det 2 rele hos meg.
kopling.png

ledninger.jpg
 

Tor H

HBK Medlem
Inlägg
727
Kommun
Norge
HBK-Nr
114
Medlemskap
2025
Sv: Trött på dålig laddning av bodelsbatteri under färd

Det som ofta skiljer syn på vad bra är - behovet.
........
.....Installationer efter behov.
Det er helt riktig Bredo og det er vi ihvertfall enige om. Det har jeg jo sagt flere ganger, at er du fornøyd med ditt system er det helt topp.

Jeg har på bakgrunn av målinger og egne behov funnet ut at DCDC laderen var det som var best for meg. Nå etter ca 2 års bruk av DCDC har jeg funnet ut at jeg vil få enda mer strøm ved å kjøpe Smartpass og har derfor gjort det også.

........
mer information och tips: électricité à bord du campingcar par campingcar bricoloisirs
.....Installationer efter behov.
Stilig side, men er dessverre ikke så stiv i fransk, men får litt hjelp av Tranclate
 
F

F.d. 940

Guest
Sv: Trött på dålig laddning av bodelsbatteri under färd

Jag har 2st batterier i bodelen på 100ah vardera.
Efter en kväll med tv-tittande och dieselvärmare så har jag 70% kvar enl. batterimätaren.
Bild 1:före start av husbilen.
Bild 2:startat bilen.
Bild 3:hemkommen efter 2tim.körning.
Bild 4:kopplat in Ctek 25000.
Är detta bra eller dålig laddning.
Arne.
 

Bilagor

  • Laddning före start..JPG
    Laddning före start..JPG
    376,5 KB · Visningar: 6
  • Laddning start..JPG
    Laddning start..JPG
    440,8 KB · Visningar: 5
  • Laddning kom hem 2tim senare.JPG
    Laddning kom hem 2tim senare.JPG
    422,7 KB · Visningar: 5
  • Inkoppling av Ctek 25000..JPG
    Inkoppling av Ctek 25000..JPG
    291,4 KB · Visningar: 6

Tor H

HBK Medlem
Inlägg
727
Kommun
Norge
HBK-Nr
114
Medlemskap
2025
Sv: Trött på dålig laddning av bodelsbatteri under färd

Det må vel sies og være bra lading. egentlig veldig bra og en ting er rimlig sikkert og det er at det ikke er orginalt. Her er det gjort noe for å bedre ladingen?

Skulle vært artig å hatt noen delmålinger og ikke bare start og slutt, for å avgjøre hvor bra ladingen er. For at det er bra er det ikke tvil om.

Har forresten selv kjøpt samme batterimonitoren, men ikke montert den enda. Har vært litt tvilende til nøyaktigheten på dem og dessverre får en vel bekreftet her også at det bare gir en indikasjon og ikke et nøyaktig bilde. Så kansje den ikke blir montert, for den hadde jo store ytre mål.

Det er 2 ting her som bekrefter det og det er at kapasiteten nesten øker 10% på bilde 2 som er tatt ganske raskt etter start og det at monitoren viser 100% lenge før batteriet er 100%.

Litt tankespinn og teori for å si hvor god ladingen er, for her er man somsagt litt lurt av batterimonitoren. For å lade de siste 30% for å få batteriet toppladet på ca 2 timer er nesten umulig og gjør man det er det noe som vil nedsette levetiden på batteriet raskt.

200Ah - 30% kapasitet er 60Ah. Var forørig litt skuffet når jeg lestemanualen til monitoren at den gikk utfa når batteriet teknisk var tomt og ikke praktisk. Vi sier jo at batteriet ikke bør utlades mer enn 50% og da er spenningen nede i ca 11,7V og spenningen på 12,5V indikerer et ca 30% utladet batteri.

Er man veeeeeldig snill i beregningen og sier at det er en linjær ladekurve på de 2 timene generatoren lader. (husk kurven til Ctek i denne tråden som ladespenningen stuper veldig raskt og flater ut.) Fra 55A til 2A. Etter 1 time er da strømmen nede i 27,5A Så første timen har ladet 41,5Ah " timen som strømmen er falt fra 27,5A til 2A har ladet 13,75Ah inn på batteriet.

Så regner en uten tap (ofte sier man 20%, men det er det som bl.a.går på ladevilligheten til batteriet o.l.) er batteriet tilført 55,25Ah av de 60Ah som var brukt. Cteken ladet med 1,9A og må da stå på ca 3 timer før batteriet er 100% oppladet.

Men som sagt igjen en veldig bra lading. Er vel farlig å si det, men den kan bli enda bedre med DCDC lader om du ikke har det.:yes:
 
F

F.d. 53078

Guest
Sv: Trött på dålig laddning av bodelsbatteri under färd

Har forresten selv kjøpt samme batterimonitoren, men ikke montert den enda. Har vært litt tvilende til nøyaktigheten på dem og dessverre får en vel bekreftet her også at det bare gir en indikasjon og ikke et nøyaktig bilde. Så kansje den ikke blir montert, for den hadde jo store ytre mål.
:yes:

Montera in den, den är faktisk otroligt bra jag har nu 3 st, en använder jag för att mäta batterikapasitet. Dom är förvånandesvärt exakta i sina mätningar. toleransenligger mycket lågt.
 

Tor H

HBK Medlem
Inlägg
727
Kommun
Norge
HBK-Nr
114
Medlemskap
2025
Sv: Trött på dålig laddning av bodelsbatteri under färd

Montera in den, den är faktisk otroligt bra jag har nu 3 st, en använder jag för att mäta batterikapasitet. Dom är förvånandesvärt exakta i sina mätningar. toleransenligger mycket lågt.
OK, skal gjøre det siden du sier det:yes: For kansje det blir mer riktig enn eksemplet her i tråden om man setter inn dobbelt batteribank, da viser det vel at batteriet tomt når det er 50% utlladet:cool:
Men jeg synes det var stort:(
 
F

F.d. 55451

Guest
Sv: Trött på dålig laddning av bodelsbatteri under färd

Här är orsaken till den bättre laddningen.
http://www.husbilsklubben.se/forums/posts/173463
Arne.

.................... mellan startbatterit och bodelsbatteriet var det bara 10mm²............

Hel klart mindst 25 kvadrat.
Spänningsfall i kabeln < 0,1 volt :msn_thumbup:

Kalkylator för kabelarea

Det er fundamentalt. :wink:

http://www.husbilsklubben.se/forums/t52651/
 
Senast redigerad av en moderator:
Toppen