• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Högt väg/motorljud pga. klantig högtalarmontering .

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Jag skulle se idag vad det var för dåliga högtalare i våran Hymer och direkt när jag fick bort högtalarna kände jag hur det blåste rakt emot mej .

Jag öppnade då motorhuven och kunde se rakt in i kupén = onödigt mycket ljud från motor och väg kommer in i kupén .

Samt har jag känt en svag dieseldoft när man startat bilen när den står still , försvinner vid färd .

På bilen som är tagen från motorrummet syns tydligt högtalarhålet .

Hur verkar det på vintern med "kallras" från detta stället ????

Ser man till så det är isolerat rejält så kommer man få både lägre ljud från väg och motor samt så kommer ljudet i högtalaren bli bättre för det skall ju vara tätt på baksidan så membranet inte pumpar luft .


Förmodligen så finns det flera som har samma typ av montering om det är "fackmannamässigt utfört" och man inte gjort det själv ...
 

Bilagor

  • Högtalarhål.JPG
    Högtalarhål.JPG
    38,3 KB · Visningar: 70
Senast ändrad:
F

F.d. 2577

Guest
Sv: Högt väg/motorljud pga. klantig högtalarmontering .

Hej Bengt-Åke, även vi upplevde högt vägljud vid normal körning. Jag lokaliserade problemet till de "lufthål" som måste finnas, vid insteget. Provade att täcka med en tung matta och vipps blev ljudnivån mer behaglig. Då min hustru tycker att första steget, från mark till bil är för högt, tänkte jag till och tillverkade en trappa. När vi kör fungerar den so ljuddämpare och när man stannar blir den ett insteg. Fixade en "prototyp" förra året tanke ordna en i vattenfast plyfa senare, och på den vägen är det...
Har sett att vissa hb-tillverkare har tag upp ideen på årets modeller.
Leffe
 
F

F.d. 25038

Guest
Sv: Högt väg/motorljud pga. klantig högtalarmontering .

Har du ingen bild på prylen ?
 

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: Högt väg/motorljud pga. klantig högtalarmontering .

Är det ingen med en Hymer som reagerat på hur deras högtalare kan vara monterade ??
 

Hubba

HBK Medlem
Inlägg
31
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
1943
Medlemskap
2024
Sv: Högt väg/motorljud pga. klantig högtalarmontering .

Hej,

Var precis ute och kikade under mina högtalare och även jag känner en svag bris från bägge hålen ( hittade även några sladdar där nästan isloleringen nästan var avskalad, ser ut som de förmodligen legat och skavt mot ena högtalaren ) skall redan imorgon försöka täta igen så gott det går och se till helgen om man märker någon skillnad.

Tack för tipset!

Mvh

Håkan
 

Starliner

HBK Medlem
Inlägg
148
Kommun
Varberg
HBK-Nr
3530
Medlemskap
2024
Sv: Högt väg/motorljud pga. klantig högtalarmontering .

Jag har själv en Hymer och det skulle vara intressant att se vilka isoleringslösningar ni klurar ut!
 

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: Högt väg/motorljud pga. klantig högtalarmontering .

Hej,

Var precis ute och kikade under mina högtalare och även jag känner en svag bris från bägge hålen ( hittade även några sladdar där nästan isloleringen nästan var avskalad, ser ut som de förmodligen legat och skavt mot ena högtalaren ) skall redan imorgon försöka täta igen så gott det går och se till helgen om man märker någon skillnad.

Tack för tipset!

Mvh

Håkan


Jag kikade också på mina kablar och det var inte mycket kvr av dom och min är ju också en 05:a med 2000mil på mätaren , är det milen eller klantig montör som ligger bakom ??

Samt kollade jag varför det inte blåste något ur sidoutblåset .... Det hade dom (förmodligen från fabrik) kletat i någon massa .

Funderar på om man skulle ta bort den massan så det blåser lite mera på sidorutan .
 

Bilagor

  • Högtakarkabel.JPG
    Högtakarkabel.JPG
    41,8 KB · Visningar: 24
  • Luftutblås.JPG
    Luftutblås.JPG
    54 KB · Visningar: 215
F

F.d. 2577

Guest
Sv: Högt väg/motorljud pga. klantig högtalarmontering .

Mikael & Carina, jag lovade bilder på "prototypen" här kommer dom.
Leffe
 

Bilagor

  • 000_0001.jpg
    000_0001.jpg
    2 MB · Visningar: 21
  • 000_0002.jpg
    000_0002.jpg
    1,8 MB · Visningar: 20
Senast redigerad av en moderator:

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: Högt väg/motorljud pga. klantig högtalarmontering .

Jag pratade med dom på Hymercenter i Örebro om denna högtalarinstallation och dom sa att det gjordes från fabrik och även dom höll med om att det var onödig hög ljudnivå från motorn då det itne hade extra isolerats .
 
Senast ändrad:

Hubba

HBK Medlem
Inlägg
31
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
1943
Medlemskap
2024
Sv: Högt väg/motorljud pga. klantig högtalarmontering .

Isolerade " lufthålen " så gott det gick med Biltemas isloeringsmatta klippt i passande bitar samt drog eltejp runt sladdarna för att undvika ytterligare avskalning får se om jag märker någon skillnad i ljudnivån när jag är ute och kör på Lördag.

Hälsningar

Håkan
 

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: Högt väg/motorljud pga. klantig högtalarmontering .

Skall bli kul att höra ditt resultat för jag blir ju hemma i helgen för kopisen gifter sig så jag ger mej ut först nästa helg .

Jag funderar dock på att byta högtalarna från 5,25 tum till 6,5 tum så slipper dom jobba så hårt .
 
F

F.d. 16304

Guest
Sv: Högt väg/motorljud pga. klantig högtalarmontering .

Att använda ett högtalarmembran som ljudisolator framkallar ett snett leende. Det är säkert mycket ljud som gått igenom där eftersom membran är gjorda för att vara så lätta o tunna som möjligt. Däremot måste jag påpeka att ett element INTE behöver en sluten låda bakom sig. Det FÅR pumpa hur mycket luft de vill, ty det är ju det de skall göra. Det viktiga är bara att du ser till att det inte finns luftvägar mellan framsida o baksidan av elementet. Att baksidan ligger i fri luft bygger bara på en välkänd princip kallad "oändlig baffel". Låter hur fint somhelst. :D
 
Senast redigerad av en moderator:

Hubba

HBK Medlem
Inlägg
31
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
1943
Medlemskap
2024
Sv: Högt väg/motorljud pga. klantig högtalarmontering .

Skall bli kul att höra ditt resultat för jag blir ju hemma i helgen för kopisen gifter sig så jag ger mej ut först nästa helg .

Jag funderar dock på att byta högtalarna från 5,25 tum till 6,5 tum så slipper dom jobba så hårt .

Efter helgens körning får jag nog säga att jag inte märket någon direkt skillnad i ljudnivån med anledning av isoleringen under högtalarna, det är möjligt om man använder annan typ av isolering kanske, skall bli intresannt att hör om du märker någon skillnad.

Mvh

Håkan
 

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: Högt väg/motorljud pga. klantig högtalarmontering .

Jovisst hörde jag motorn mindre men nu märkte man även lite sus från dörrlisten som skall modifieras samt skall jag köpta 3cm isolermatta på biltema och isolera hela instrumentbrädan inne i motorutrymmet så den hörs ännu mindre .
 

Hubba

HBK Medlem
Inlägg
31
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
1943
Medlemskap
2024
Sv: Högt väg/motorljud pga. klantig högtalarmontering .

Skicka gärna en bild när du isolerat instrumentbrädan från motorutrymmet, jag försökte mig på detta förra året men fick inte isoleringen att fästa ordentligt med påföljd att flera bitar låg i motorrummet eller hade försvunnit förmodligen ner på vägen.

Mvh

Håkan
 

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: Högt väg/motorljud pga. klantig högtalarmontering .

Det skall jag göra och jag tänkte klippa till pappskivor som mallar före så dom passar och sitter tätt mot varann , jag kommer dock inte limma hela skivorna utan bara på vissa punkter om jag skulle behöva plocka ner dom .
 

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: Högt väg/motorljud pga. klantig högtalarmontering .

Då har man isolerat invändigt under huven och det gick åt 3 st 1000*500*3 isolerskivor som köptes på Biltema .
Jag har nu bara haft igång den på tomgången men det tycktes låta lite mindre men det kan varit "viljan" också ..


Det kommer säkert gör fint även till hösten/vintern då det inte kommer bli sådant kallsras från hytt delen .
Sen läste man ju i instruktionsboken att när man kör med värme skall man slå över ventilationsreglaget till "recirkulation" = man stänger spjället ut .

Jag tycker det är lite dåligt med bara en 2cm original eller är det någon som vet om instrumentbrädan är isolerad på ovansidan ?
 

Bilagor

  • högerisolering.JPG
    högerisolering.JPG
    144,7 KB · Visningar: 54
  • vänsterisolering.JPG
    vänsterisolering.JPG
    148,1 KB · Visningar: 46
Toppen