• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Smygehamn

claes/mia

HBK Medlem
Inlägg
405
Kommun
Skurup
HBK-Nr
178
Medlemskap
2025
:mad:Smygehamn 002.jpg

Smygehamn 001.jpg
Så här såg det ut i Smygehamn nu i helgen nya fina skyltar uppsatta av fritidsförvaltningen i Trelleborg.:mad:
 
Senast ändrad:

Eva och Ronald

HBK Medlem
Inlägg
226
Kommun
STAFFANSTORP
HBK-Nr
559
Medlemskap
2024
Sv: Smygehamn

:mad:Visa bilaga 17257

Visa bilaga 17258
Så här såg det ut i Smygehamn nu i helgen nya fina skyltar uppsatta av fritidsförvaltningen i Trelleborg.:mad:

Vem snodde skyltarna ?
Inte var det jag, men borta var dom på söndags morgon.
Det var vi med Hymer S800 som stod mellan Neoplanbussarna.
Jag såg er. ni stod på parkett till höger om infarten.
Vi var utan HBK loggan eftersom vi var ute på första turen med våran nya husbil.
Har beställt nya från klubben.
 
Senast ändrad:
F

F.d. 11346

Guest
Sv: Smygehamn

Ja och alla följer skyltarna ingen verkar campa alla oavsett storlek på bil står snygg i raka fina parkeringsrader så kommun ledningen kan vara nöjda.
För övrigt ett helt underbar parkeringsplats
Skyltarna kanske gällde för tältare??:D
Då husbilarna står på gräs, så borde terrängkörningslagen gälla i stället.


Ett litet utdrag från Naturvårdsverket som kanske inte alla vet..


Vad är motordrivet fordon och terräng?

"Motordrivna fordon" är ett samlingsbegrepp för alla slags fordon som drivs med motor. Det omfattar alltså bil, motorcykel, moped, traktor, motorredskap och terrängskotrar, det vill säga snöskotrar och terränghjulingar. Begreppet "motorfordon" omfattar endast bil, motorcykel och moped.
Terräng i lagens mening är i stort sett all naturmark, inte bara "skog och mark". Parkmark, gräsmattor, stigar, motionsspår och vandringsleder räknas också som terräng. Därför behövs inga förbudsskyltar för att förbjuda exempelvis mopedkörning på motionsspår eller vandringsleder.
Undantag från förbudet


Körning i direkt samband med jordbruk eller skogsbruk är undantaget från det generella förbudet i terrängkörningslagen. I terrängkörningsförordningen finns ytterligare undantag från terrängkörningslagens generella förbud. Det gäller bland annat för körning
  • i samband med olika slag av projekteringsarbeten
  • i räddningstjänst och vid sjukfall
  • vid hämtning av fälld björn, älg, hjort eller vildsvin
  • i viss utsträckning i samband med renskötsel
  • vid arbeten i parker och friluftsområden
  • i särskilt anordnade tävlings- eller övningsområden
Länsstyrelsen kan besluta om fler undantag i enskilda fall, till exempel för bilparkering i samband med orienteringstävlingar eller andra arrangemang.
 

claes/mia

HBK Medlem
Inlägg
405
Kommun
Skurup
HBK-Nr
178
Medlemskap
2025
Sv: Smygehamn

SM7WDL

Jag såg (lillen) parkerad mellan bussarna DOM ÄR MAFFIGA däremot såg jag inte att skylltarna saknades på Söndagen ,men dom gäller inte mig då jag bara övernattat i min PB 2.Vem som än tog skylltarna kan säkert ha mycket nytta av dom t ex serveringsbricka för martiniglasen mm ./Claes
 
F

F.d. 14234

Guest
Sv: Smygehamn

Hej!

Campar gör man i tält i naturen (allemansrätten) eller på en för ändamålet iordningsställd anläggning.

Vi har varit på platsen flera gånger under åren. Man betalar 50:- för övernattning där till turistbyrån i magasinsbyggnaden.
 

StJeP

HBK Medlem
Inlägg
810
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
590
Medlemskap
2024
Sv: Smygehamn

Jag har mailat Trelleborgs kommun och fått följande svar.

Från: Anna.Wild@Trelleborg.se
Datum: 05/28/09 10:11:23
Till: staffojea.persson@comhem.se
Cc: Turist@Trelleborg.se
Ämne: VB: Smygehamn


forums
forums
forums
forums
Hej och tack för ditt intresse för Trelleborg och Smygehamn!​

Parkering 2009 på ängarna vid Köpmansmagasinet
Det är tillåtet att parkera bil kostnadsfritt under dagtid.
På grund av sanitära begränsningar är camping med husvagn, husbil eller tält nattetid inte tillåten.

Vi rekommenderar besökare att använda campingplatserna vid Dalabadet tfn: 0410-149 05, Granhyddan tfn: 0410-250 42, eller Skateholm tfn: 0410-255 71

Varmt välkommen till Trelleborg och Söderslätt!

www.trelleborg.se/turism
Tfn: 0410-73 33 20



Bästa hälsningar,
Anna Wild
Turistchef
Trelleborgs Kommuns Utvecklings AB
231 83 Trelleborg
Besöksadress: Ö Vallgatan, 2
Tel: 0410-73 31 69
Mobil: 0708-81 71 69
Här händer det alltid något!
Aktuell kalender www.trelleborg.se/evenemang


Från: Staffan & Jeanette Persson [mailto:staffojea.persson@comhem.se]
Skickat: den 25 maj 2009 22:00
Till: Turist; Trelleborgs Kommun
Ämne: Smygehamn




Hej!

Har allt som oftast stått med husbil på gräsytan ovanför Köpmansmagasinet i Smygehamn och tycker det är en ljuvlig plats att komma till.
Upptäckte för någon vecka sen att det kommit upp skyltar med "Camping förbjuden".
Varför? Under sommarmånaderna får ni ju in pengar på övernattningen.
Rökeriet och andra affärsidkare får kunder, vill ni inte ha in dom skattekronorna?
Eller är det kanske fortfarande okej att stå där med husbil? Trots allt campar vi inte, vi parkerar!

Vänliga hälsningar
Jeanette Persson
 

Per & Camilla

HBK Medlem
Inlägg
1.037
Kommun
Gnosjö
HBK-Nr
833
Medlemskap
2024
Sv: Smygehamn

"På grund av sanitära begränsningar är camping med husvagn, husbil eller tält nattetid inte tillåten."

Detta känns som en väldigt dålig bortförklaring. Är vi i behov av sanitära anläggningar på natten eller? Hade man begränsat parkeringstiden till exempelvis max 1 dygn istället så hade deras "sanitära begränsningar" inte varit något problem.

När vi var där i förra veckan gjorde vi bara ett snabbstopp vid smygehuk och åkte vidare till Ystad istället. Vi övernattade vid ställplatsen på västerleden och följande dag strödde vi pengar på stan i Ystad. Pengar som Trelleborg gick miste om. Så här kommer vi att fortsätta, husbilsvänliga kommuner kommer få del av vår semesterkassa.

/Per
 
F

F.d. 3088

Guest
Sv: Smygehamn

Jag för min del står bara där jag är välkommen, campingplatser icke för min del
Vi köpte husbil för friheten, instängd på en camping med allt vad det innebär och långt till allting nä det är inget för oss.
ca 2000 i veckan till campingar, då kan man ju lika gärna åka på bussresa. 2000 + dieselpengar +försäkring +skatt mm genererar en summa som man nog får en fin resa för (om man säljer husbilen vill säga) :D

Gurra
 
F

F.d. 4272

Guest
Sv: Smygehamn

Det är då bara att passera. Ingen husbilsåkare/Husvagnsåkare bör ej tänka tanken tanken på att ens stanna och ta en kopp kaffe på en sådan plats!
Håller helt med Per och Camilla i ovanstående.
Missar de turister så kanske de tänker om. Vi har ätit äggakaka och fikat mm. på detta ställe.
Nästa gång passerar vi bara.
//Lotta
 
F

F.d. 4272

Guest
Sv: Smygehamn

Jag tror det är så att det är de lokala campingplatserna som ligger bakom att dessa platser där man kan stå billigt försvinner.
Ju mer fricampande desto mindre incheckningar på campingplatserna.
Men kommunerna, kan ju inte bara tänka på campingägarna och att de ska få in sina dyra campingintäkter.
Även om vi fricampar så genererar vi ju en del intäkter till de övriga näringsidkarna.
NÄÄÄ, snart är det bara Norrland man kan åka till för att fricampa.
//Lotta
 
F

F.d. 29289

Guest
Sv: Smygehamn

Vi har haft husbil sedan tidigt 80-tal och rest runt i hela europa och inom norden aldrig tagit in på en campingplats Vi har nattparkerat och aldrig sett på det som en camping !
Vi har mycket sällan ens brytt oss om dessa skyltar som på senare år kommit upp här o var runt landet vi har inte aldrig dragit parallen att vi campar
Så jag måste nog med en viss riks skriva att det beror lite på hur vi ser på oss själva och vad vi kallar camping
Visst har det varit en husbilsboom de sista åren och det hänger nog lite ihop med att fler och fler skyltar kommer upp men har vi inte själva den totala övertygelsen att vi inte campar så ja då tar vi åt oss och ger oss in i detta dilema med parkering eller inte Kanske är detta ett generations skifte vi som varit med i många år kontra våra nya husbilsresade vänner Vad vet jag men en tanke finns att det kan vara så enkelt
En lång körande chaufför med lastbil skulle aldrig ens tänka att han campande när han tar en nattvila lagstadgad eller i väntan på gods Eller en person bil med en försäljare i som vilar på en parkering
Så borde nog ändra våra egna tankar i dessa banor
 
F

F.d. 4272

Guest
Sv: Smygehamn

Står det att uppställning av husvagn och husbilar är förbjuden på en parkeringsplats. Så blir det nog böter.
Ser i en del trådar att husbilsåkare fått böter.
//Lotta
 
I

Ice-Man

Guest
Sv: Smygehamn

Jag skrev igår ett mail till turistchefen (Anna.Wild@Trelleborg.se) där även jag ifrågasatte skyltarna. Jag har ännu inte fått något svar, men jag återkommer när det anländer i min inbox.
Det är viktigt att vara trevlig och saklig i sin skrivelse - annars får det nog motsatt effekt. Givetvis måste skrivelsen vara ställd som privatperson - uppger man några klubbnamn eller liknande bör dess styrelse avgöra och utforma skrivelsen.

Jag har f.ö. hört att det är en campingplatsägare i närheten som begärt att skyltarna skulle sättas upp, men jag har inte fått det bekräftat! I mitt mail till turistchefen ifrågasatte jag även på vems uppdrag skyltarna är uppsatta, men jag lär ju inte få reda på det via kommunen i alla fall :)
 
Senast redigerad av en moderator:

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.786
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Smygehamn

Vem som givit ut uppdraget att sätta upp skyltarna har man nog rätt att få veta, det skall finnas en liggare om detta i kommunen, om det inte finns inskrivet där är det inte giltigt!

Hälsningar

Montreal :wink:
 
I

Ice-Man

Guest
Sv: Smygehamn

Jag har ännu inte fått något svar från Trelleborgs kommun... Jag meddelar er när (om) jag hör något.
 
F

F.d. 29787

Guest
Sv: Smygehamn

Jag tror inte ni får mera svar på mailen, man låter hälsa att varken Tekniska förvaltningen eller Fritidsfövaltningen har något med dessa uppmonterade skyltar att göra.

Mvh.Rune.
 
Toppen