• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Elektriskt fotsteg

batju

HBK Medlem
Inlägg
149
Kommun
Svedala
HBK-Nr
3611
Medlemskap
2024
Hej, Har en Euramobil A 675 årsmod. -08. På denna sitter ett Omnistep elektriskt
fotsteg med 2 trappsteg. Pga att en bult gått av har elmotorn som drar in o ut steget
gått sönder. Har hört med husbilsfirman i Bromölla som sålt husbilen fått besked att det ej finns några reservdelar till detta fotsteg, ett nytt kostar 10100 kr !!!
Är detta rimligt? Någon som råkat ut för nåt liknande, eller nån som vet var man kan få tag i en elmotor?
Ola Svedebring
 

batju

HBK Medlem
Inlägg
149
Kommun
Svedala
HBK-Nr
3611
Medlemskap
2024
Sv: Elektriskt fotsteg

Det är tyvärr fel fotsteg, mitt är en annan typ där översta steget ligger på det undre tills
det kommer en bit ut då det övre reser sig, om nu nån begriper beskrivningen??
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Elektriskt fotsteg

Det er mange som har brent motoren på Omnistep ved hjelp av automatisk inntrekk når en starter motoren. En dårlig føler for om steget er ute og motoren blir holdt i gang mer enn de få sekundene den tåler om gangen.

Det er til og med de som har brent motoren ved å lene seg til bryteren.

En må huske å olje alle ledd i Omnistep regelmessig, spesiellt om en bruker bilen om vinteren.
 

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: Elektriskt fotsteg

Hej, Har en Euramobil A 675 årsmod. -08. På denna sitter ett Omnistep elektriskt
fotsteg med 2 trappsteg. Pga att en bult gått av har elmotorn som drar in o ut steget
gått sönder. Har hört med husbilsfirman i Bromölla som sålt husbilen fått besked att det ej finns några reservdelar till detta fotsteg, ett nytt kostar 10100 kr !!!
Är detta rimligt? Någon som råkat ut för nåt liknande, eller nån som vet var man kan få tag i en elmotor?
Ola Svedebring


Vad sa dom om garantierna då ? Att en bult går av är ju helt oacceptabelt för att dom har ju rejäl hållfasthet med tanke på om en 150 kilos person skulle gå in i husbilen så måste det ju hålla .

Sen är det ju konstigt om motorn skulle bränt för det bör ju sitta ett överbelastningsskydd samt en säkring / automatsäkring .

Sitter det ändlägesgivare på motorn för annars så skulle ju motorn brinna om man körde in stegen och man höll inne knappen för länge .

Det som kan vara lurigt är ju att motorn inte är i "noll läge" när den nya bulten monteras .

Skall kolla imorgon hur min motor ser ut ..
 
B

Boxer

Guest
Sv: Elektriskt fotsteg

Jag har haft isär min motor för att byta kol (jag har visserligen den enklare modellen), men det finns inga kol att köpa. Jag blev rekomenderad att gå till en bilelektriker och se om dom hade några som kunde passa. Uselt till så dyra grejor.
En ny motor skulle enligt handlaren kosta 1800kr så det är möjligt att det finns motorer. Någon som vet?
 
Senast redigerad av en moderator:

Göte J

HBK Medlem
Inlägg
1.661
Kommun
Linköping
HBK-Nr
1230
Medlemskap
2024
Sv: Elektriskt fotsteg

Boxer ! Kolla med Carbex i Vadstena (om dom finns kvar). Dom tillverkar kolborstar i parti och minut. Jag köpte en massa olika kol till alla typer av elmotorer för en del år sedan och då skickade jag in ett prov på sådana jag ville ha. Så mätte dpm dimmensioner o hårdhet m.m. . Annars om man inte är så noga med livslängd- fila ner några liknande kol du redan har och sätt dit !

// Göte J
 

batju

HBK Medlem
Inlägg
149
Kommun
Svedala
HBK-Nr
3611
Medlemskap
2024
Sv: Elektriskt fotsteg

På min motor är det kugghjulet av plast som gått sönder. Motståndet har varit för stort,
så plasthjulet har kuggat över.
 

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: Elektriskt fotsteg

Hej, Har en Euramobil A 675 årsmod. -08. På denna sitter ett Omnistep elektriskt
fotsteg med 2 trappsteg. Pga att en bult gått av har elmotorn som drar in o ut steget
gått sönder. Har hört med husbilsfirman i Bromölla som sålt husbilen fått besked att det ej finns några reservdelar till detta fotsteg, ett nytt kostar 10100 kr !!!
Är detta rimligt? Någon som råkat ut för nåt liknande, eller nån som vet var man kan få tag i en elmotor?
Ola Svedebring


Hallå eller ???!!! Å va tror ni hände mej idag då ??

Jo det knakade till i fotsteget och vridtappen hade gått av , man ser att det är gamla sprickor då dom är mörka .
I den delen som är neråt skrivbordet så är den ju 4-kantig infästning och det är ju denna axeln som vrider ut själva trappan .
Jag ringde Hymercenter i Örebro och det var inga problem att få hem en sådan så kunde jag bara komma upp och få den monterad men jag sa till att jag kan montera dej själv så sparar jag 600.- i diesel , no problem vi skickar hem den direkt till dej utan kostnad för att du köpte bilen så nyss svarade dom (hade väl iofs lite garanti på den).

Här finns delar med nummer och vissa har även priser 26 euro kostade en komplett drevsats med axel .

Så här ser den trasiga axeln ut .
 

Bilagor

  • axelfotsteg liten.JPG
    axelfotsteg liten.JPG
    68,5 KB · Visningar: 58

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: Elektriskt fotsteg

Då har man montert isär det och fick hem delarna som visade sig vara fel och efter haft telefonkontakt med KAMA så trodde han att det var någon specialtillverkning till Hymer för att axeldiametern på den jag fick var 16 mm och den jag hade var 15 mm samt så var det ett spår istället för ett hål på den nya samt var den på tok för kort .

Som ni ser på bilden så är det även sprickor längs med hela axeln och in till centrum , så man fick väl göra en ny eller ett par som reserv för det kan ju vara bra att ha .....

Dåligt kort för det var taget med mobilen ....
 

Bilagor

  • knäcktskruv.JPG
    knäcktskruv.JPG
    28,7 KB · Visningar: 49
  • nyaskruvar.JPG
    nyaskruvar.JPG
    31,4 KB · Visningar: 46
Senast ändrad:

MBK

HBK Intresserad
Inlägg
1
Kommun
Sollentuna
Hej, Har en Euramobil A 675 årsmod. -08. På denna sitter ett Omnistep elektriskt
fotsteg med 2 trappsteg. Pga att en bult gått av har elmotorn som drar in o ut steget
gått sönder. Har hört med husbilsfirman i Bromölla som sålt husbilen fått besked att det ej finns några reservdelar till detta fotsteg, ett nytt kostar 10100 kr !!!
Är detta rimligt? Någon som råkat ut för nåt liknande, eller nån som vet var man kan få tag i en elmotor?
Ola Svedebring
Hej Ola!
Gammal tråd, men jag undrar om du hittade ditt trappsteg någongång? Och om du minns vad det hette?
 
Toppen