• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Polvändande brytare

F

F.d. 6057

Guest
Automatiken till elhissarna på bilen har pajat. Tänkte koppla 12v till motorn och använda en polvändande brytare men vart hittar jag en sådan, vill ej ha en vippbrytare utan en som man kan intregera i dörren och inte sticker ut. har letat på nätet men gått bet, så nu vänder jag mig till HBK för här brukar saker lösa sig;)
 
F

F.d. 6057

Guest
Sv: Polvändande brytare

Fungerar det med en on-off-on brytare även om det endast är två kablar från hissmotorn! behövs inte jordkabel, den jordar ej via karossen.
 
F

F.d. 25038

Guest
Sv: Polvändande brytare

Va är det som har pajat kan du precicera lite mer om de är kontakten som pajat eller nåt annat kan du köra hissen med baksidan på strömbrytarn eller?
kanske kabel härvan i dörren som pajat?ganska vanligt fel att härva går av när dörren öppnas å stängs annars funkar det säkert med en strömbrytare från nån gammal 740 bara mät ut anslutningarna
 

Kjell

HBK Medlem
Inlägg
1.000
Kommun
Vännäs
HBK-Nr
25
Medlemskap
2024
Sv: Polvändande brytare

Micke,
det går fint att använda de två kablar som kommer från motorn.
Men ingen av motorns elanslutningar får vara jordad.

Bifogar bild på uppkopplingen, den schematiskt visade switchen är visad i läge "0" och sliden med de två kontaktblecken skjuts till höger eller vänster beroende på åt vilket håll motorn ska gå.
 

Bilagor

  • Switch.jpg
    Switch.jpg
    29 KB · Visningar: 283
F

F.d. 6057

Guest
Sv: Polvändande brytare

Styrkortet som sitter i uppstoppad i motorn har lagt av den innehåller bl a två relän, dessa går ej att få tag på inte ens hos återförsäljaren, nu har jag tagit ut två kablar som jag testat med + - och då fungerar det beroende på vilken väg jag kopplar.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Polvändande brytare

Tipper det er to små doble releer som normalt er åpne, og som kobler til motoren når de får spenning inn på spolen. Se om det finnes et typenummer og let hos elfa.se - de har mange småreleer beregnet på printmontasje.

Virkemåten med to slike releer blir som kjell sin skyvebryter.:)
 

Kjell

HBK Medlem
Inlägg
1.000
Kommun
Vännäs
HBK-Nr
25
Medlemskap
2024
Sv: Polvändande brytare

Kjell. vilken typ av switch skall jag använda:confused:

Som sagts tidigare i den här tråden så har ELFA,
https://www1.elfa.se/elfa~se_sv/b2b/catalogstart.do?tab=catalog bl. a. en omkopplare 35-018-48 som skulle gå att använda, frågan är bara om du har plats för den.

Annars kan du nog titta in på någon bilskrot och be om hjälp att hitta en användbar switch för elhiss, det finns säkert någon som passar och som kanske inte heller är alltför avvikande i utseende.
 
Toppen