• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Parrallellkoppla Inverters

IngBo

FD HBK Medlem
Inlägg
391
Kommun
Varberg
HBK-Nr
879
Medlemskap
2021
Hej alla elhajar!

Är det möjligt att parrallellkoppla X antal inverters rakt av eller krävs det speciella åtgärder?

En tanke är att använda ex. 2 alt. 3 inverters för att täcka olika behov i husbilen och slippa "dra på" mer effekt än vad behovet är för tillfället.

Ett ex. 1st 300 watt + 2st 600 watt kan ge 300/600/900/1200/1500 watt!

Har man redan en men med för låg effekt kan det vara ett ekonomiskt alternativ att skaffa ytterligare en och slippa byta ut den man redan har!

Kan man blanda olika effekter, kommer dessa då att belastas enligt vad varje kan leverera eller krävs det att effekterna är lika på de inverters man använder?

Givetvis så har man anpassad batteribank för den effekt man vill utnyttja!

/Bosse
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Parrallellkoppla Inverters

Det finnes bare en måte å gjøre dette på: Hver inverter brukes til sin last, dvs. ingen sammenkobling på AC siden. De meget få invertere som er laget for en slik sammenkobling ligger i en prisklasse som er helt uaktuell for vår bruk.

Vanlige småinvertere er frittløpende uten mulighet for synkronisering av vekselspenningen, og vil brenne opp hvis de kobles sammen.
 
F

F.d. 23389

Guest
Sv: Parrallellkoppla Inverters

Det existerar inverters som kan synkroniseras och köras tillsammans, men då snackar vi proffsutrustning. De jag har sett räcker inte med tio gånger pengarna. De kan dessutom kopplas ihop så man får 3-fas. Kul prylar... Minns dock inte var jag såg dem :-(

(edit; stavfel)
 
Senast redigerad av en moderator:
Toppen